معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: مرز مهران و خسروی ظرفیت خاصی دارد و اگر بیشتر از ظرفیت زائر به آنجا برود مشکلاتی در خدمات دهی به وجود می آید، بنابراین برای این دو مرز از 22 تا 29 مهر پایانه های معین و پسکرانه ای پیش بینی شده و زائرانی که این مسیر را انتخاب می کنند به صورت دو مرحله ای تردد خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به اینکه امسال در مسیر خسروی، مهران و...شرایط جاده ای و زیرساختی مناسبی برای مراسم اربعین فراهم شده است، گفت: در حال حاضر برای هموطنان مرز مهران برای ورود به عراق جذابیت بیشتری دارد و بعد از آن مرز خسروی بیشترین زائر را دارد، زیرا این دو مسیر هرکدام 3.5 ساعت برای رسیدن به کربلا فاصله دارد و مرز چزابه تا کربلا 4.5 ساعت و مرز شلمچه تا کربلا 6 ساعت زمان می برد. از این رو باید توجه داشت که مرز مهران و خسروی ظرفیت خاصی دارد و اگر بیشتر از ظرفیت زائر به آنجا برود مشکلاتی در خدمات دهی به وجود می آید، بنابراین برای مرز مهران از 22 تا 29 مهر پایانه های معین و پسکرانه ای پیش بینی شده است، به همین دلیل زائرانی که این مسیر را انتخاب می کنند به صورت دو مرحله ای تردد خواهند داشت که نخست باید یکی از پایانه های کرمانشاه یا دزفول را انتخاب کنند.

مهران قربانی با بیان اینکه پایانه های اتوبوسی برای اربعین شهرهای انتخاب شده که به فرودگاه و راه آهن نیز دسترسی داشته باشند، افزود: در حال حاضر پایانه های شهرها مورد بررسی قرار گرفته و با مدیران ریلی نیز مذاکراتی انجام شده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر نگرانی ما برای روز بعد از اربعین است که اوج شلوغی است، تصریح کرد: اتوبوس های برون شهری در این مدت شش روز فقط به پایانه های معین خدمات دهی می کنند و بعد از آن به تمام شهرهای کشور خدمات دهی خواهند کرد.

او با بیان اینکه در برگشت از مرز مهران به مقصد قم، ساری، مشهد، گرگان و بجنورد از پایانه همدان منتقل خواهند شد، گفت: شهرهای کرج، قزوین، سمنان، تهران، ارومیه، اردبیل، تبریز و زنجان اگر از مرز مهران وارد کشور شوند از پایانه کرمانشاه منتقل خواهد شد.همچنین اصفهان، خرم اباد، یزد، شهرکرد، اراک از پایانه اندیمشک منتقل می شوند.

او با بیان اینکه در جنوب اصفهان، کرمان، خوزستان، فارسی، کرمان و یزد برای دوران اربعین باید از مرز چزابه استفاده کنند، تصریح کرد: استان های سیستان بلوچستان، هرمزگان و بوشهر از مرز شلمچه استفاده کنند، اما استان های فارس، اصفهان و کرمان می توانند از هر دو مرز شلمچه و چزابه استفاده کنند.

قربانی با اشاره به اینکه 8200 ناوگان حمل و نقل برای روزهای اربعین استفاده خواهد شد، گفت: امسال سرویس های دربستی محدود شده که در دربستی یک سره بعد از 24 ساعت باید به کشور برگردد، اما در سرویس دو سره این محدودیت وجود ندارد. همچنین باید عمر اتوبوس های ناوگان باید کمتر از 5 سال باشد.