همت کانون‌های مساجد برای ترویج فرهنگ عاشورا از معبر هنر + سوگواره‌ها و مسابقات


همت کانون‌های مساجد برای ترویج فرهنگ عاشورا از معبر هنر + سوگواره‌ها و مسابقات

ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با ویژه‌برنامه‌هایی همچون سوگواره‌های «علمدار کربلا» و «تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی» و کنگره بین‌المللی «امام سجاد(ع)» در ماه‌های محرم و صفر مروج فرهنگ عاشورا از دریچه فرهنگ و هنر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با فرا رسیدن ماه محرم و صفر بسیاری از سازمان ها، دستگاه ها و نهادهای فرهنگی با برگزاری سوگواره ها، آیین های عاشورایی و مسابقات مختلف با موضوع حماسه حسینی سعی دارند، گامی در جهت ترویج و تعمیق قیام عاشورا بردارند و به نوعی جریان ساز حماسه حسینی و عظمت واقعه عاشورا در میان مخاطبان خود باشند.

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز ازجمله نهادهایی است که در این میدان حضوری فعال دارد و مجری سوگواره ها و همایش های پرمخاطب است به گونه ای که برخی از این کنگره ها و سوگواره ها به دلیل استقبال گسترده مخاطبان تبدیل به همایش های بین المللی شده اند. از این رو، در این گزارش بخشی از ویژه برنامه هایی که به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد در دهه دوم و سوم محرم و نیز ماه صفر در استان های مختلف به منظور تدوام شور و شعور حسینی در حال اجرا است، معرفی و مرور می شود.

سوگواره «علمدار کربلا»

از جمله سوگواره هایی است که ششمین دوره خود را در رشته های شعر، آواها و نواهای عاشورایی و عکس به همت ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و به میزبانی استان ایلام طی می کند و با استقبال گسترده علاقه مندان مواجه است، اختتامیه ششمین دوره این سوگواره امسال 14 مهرماه در این استان برگزار می شود و علاقه مندان تا پنجم مهر ماه فرصت دارند، آثارشان را به این فراخوان ارسال کنند.

همت کانون‌های مساجد برای ترویج فرهنگ عاشورا از معبر هنر + سوگواره‌ها و مسابقات

شناسایی استعدادهای برتر ادبی، ایجاد رقابت سالم میان اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد، تشویق مدیران کانون‌ها به کشف استعدادهای محلی و منطقه‌ای، آشنایی بیشتر مردم و مسئولان با استعدادها و ظرفیت‌های هنری موجود در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و تولید آثار فاخر ادبی در حوزه معارف دینی و آیینی از اهداف این سوگواره است.

کنگره بین المللی امام سجاد(ع)

از دیگر برنامه هایی که به همت ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور همزمان با سالروز شهادت امام سجاد(ع)(23 محرم) و به میزبانی استان هرمزگان برای نهمین سال متوالی برگزار می شود، کنگره بین المللی امام سجاد(ع) است.

تشویق نوجوانان به حفظ ادعیه کوتاه و موضوعی، برگزاری همایش ها و نشست های بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع) در کانون های سراسر استان هرمزگان،ترویج سیره اجتماعی امام سجاد(ع) در دستگیری از نیازمندان و محرومین، تربیت حافظ صحیفه سجادیه، برگزاری نشست ادبی و شب شعر با موضوع صحیفه سجادیه و آموزه های امام سجاد(ع) و مراسم خطبه خوانی و آشنا کردن مردم با خطبه های امام سجاد(ع) از جمله برنامه هایی است که در قالب این کنگره از ۱۲ تا ۲۵ محرم در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان دنبال می شود.

همت کانون‌های مساجد برای ترویج فرهنگ عاشورا از معبر هنر + سوگواره‌ها و مسابقات

در محور بین المللی نیز 26 کشور دنیا با این کنگره ارتباط برقرار کرده اند. ضمن اینکه طی هشت دوره قبلی این کنگره بیش از 14 جلد از آثار تولیدی رونمایی شده و قرار است در نهمین دوره کنگره بین المللی امام سجاد(ع) از شش اثر جدید رونمایی شود.

مهم آنکه کنگره بین المللی امام سجاد(ع) همه ساله با پیام مراجع عظام تقلید آغاز می شود و حضور باشکوه و وحدت بخش علمای شیعه و اهل سنت و تجلیل از خانواده‌های شهدای مقاومت جهان اسلام در این کنگره مورد توجه است.

سومین سوگواره ملی «تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی»

سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی با هدف رونق بخشی به جریان مردمی و دینی اربعین حسینی و تکیه بر تجارب و توانایی هنرمندان متعهد در استان خوزستان از دیگر برنامه هایی است که در راستای تعظیم شعائر دینی و نیز تبیین حماسه کربلا در ماه های محرم و صفر برگزار می شود.

این سوگواره با همکاری استانداری خوزستان و مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، اداره کل هنری بنیاد شهید وامور ایثارگران، ستاد هماهنگی کانون های مساجد و همراهی ستاد مرکزی اربعین همزمان با ایام پیاده روی اربعین حسینی برگزار می‌ شود.

همت کانون‌های مساجد برای ترویج فرهنگ عاشورا از معبر هنر + سوگواره‌ها و مسابقات

سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در دو بخش «تئاتر میدانی» و «تعزیه و آیین‌ های نمایشی» برگزار می‌ شود که بخش تئاتر میدانی شامل گونه های تئاتر خیابانی، محیطی و پرفورمنس با هدف و ترویج تئاتر دینی و گسترش ارتباط سازنده تئاتر با مخاطبان است. زمان برگزاری سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی ۲۲ تا ۲۷ مهرماه در پایانه مرزی چذابه اعلام شده است.

مسابقه عکس موبایلی «پنجره ضریح»

مسابقه های عکس موبایلی، نقاشی و رنگ آمیزی و مداحی نیز از جمله برنامه هایی است که به مناسبت ماه محرم به همت ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان مرکزی برگزار می شود.

مسابقه عکس موبایلی با عنوان «پنجره ضریح» در راستای فرهنگ سازی برپایی مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) با محوریت نماز جماعت در مساجد، برگزار می شود. این مسابقه با موضوعات سیاهپوشان مسجد، نذورات در مسجد، عزاداری در مسجد، کودکان و محرم در مسجد، فعالیت های فرهنگی محرم در مسجد برگزار می شود و علاقه مندان تا اربعین حسینی فرصت دارند، آثارشان را به این مسابقه ارسال کنند.

همت کانون‌های مساجد برای ترویج فرهنگ عاشورا از معبر هنر + سوگواره‌ها و مسابقات

مسابقه نقاشی و رنگ آمیزی یاران کوچک حسین بن علی(ع) ویژه کودکان 5 تا 11 ساله هم از دیگر مسابقاتی است که به همت ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان مرکزی برگزار می شود. برگزاری مسابقه «مداحی» ویژه نوجوانان زیر ۱۳ سال هم از دیگر مسابقاتی است که به همت این ستاد برگزار می شود و طی آن نوجوانان باید سه دقیقه از مداحی خود در ایام محرم را در قالب لوح فشرده تهیه و به ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان مرکزی به منظور بررسی و ارزیابی ارسال کنند.

منتخبان این مسابقات(عکس موبایلی،نقاشی و مداحی) پایان صفر مورد تقدیر قرار می گیرند.

قرائت صلوات خاصّه امام سجاد(ع (

همزمان با شهادت امام سجاد (ع)، طرح قرائت صلوات خاصّه امام سجاد(ع) با مشارکت کانون های فرهنگی هنری در مساجد سطح جنوب کرمان برگزار می شود.

این طرح از (۲۱ شهریور) همزمان با شب شهادت این امام حسین(ع) آغاز شده و تا سوم مهرماه ادامه دارد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403