بزرگداشتی با ایستادگی یک‌تنه یک مداح/ از جای خالی مسئولان فرهنگی تا هنرنمایی برای مباهات شیعه


بزرگداشتی با ایستادگی یک‌تنه یک مداح/ از جای خالی مسئولان فرهنگی تا هنرنمایی برای مباهات شیعه

اقدام علی انسانی در برپایی بزرگداشت روز مباهله طی سالیان اخیر که تقریبا همیشه در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچمشه) برگزار می‌شود، بسیار ستودنی است اما این قدم با همه آثار و برکاتش برای طی مسیر ولی‌شناسی و ولی‌یاوری کافی نیست.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: «بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است. در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» نیز است، خداوند بر ارزش‌ ها و فضیلت‌ های اهل بیت (ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد.

روایات فراوانی در منابع معروف و دست اول اهل سنت و منابع اهل بیت(ع) آمده است، که با صراحت می‌ گوید: آیه مباهله درباره علی، فاطمه، حسن و حسین (ع) نازل شده است؛ «فَمَن حاجَّکَ فیهِ مِن بَعدِ ما جائَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدْعُ اَبنائَنا وَ اَبنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ ئِسائَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعنَةَ اللهِ عَلی الکاذِبینَ» هر گاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده، (باز) کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند، بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما نیز زنان خود را، ما از نفوس خود (و کسی که همچون جان ما است) دعوت کنیم، شما نیز از نفوس خود، آنگاه مباهله (و نفرین) کنیم، و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم (سوره آل عمران، آیه 61).»

اگر ما به عنوان یک فرد بی طرف که فرضاً نه تنها شیعه نیست بلکه با مذهب تشیع هم آشنایی چندانی ندارد، جملات مذکور را بخوانیم، بی گمان به حقانیت علی، فاطمه، حسن و حسین (ع) در دین اسلام گواهی خواهیم داد زیرا جایگاه برجسته این پنج پیشوای دین به صراحت در قرآن تصریح شده است.

هدف از طرح این موضوع، وارد بحث شدن با اهل سنت نیست که چرا این همه به عظمت اهل بیت (ع) اعتراف می کنید ولی شیعه نمی شوید؛ بلکه بر سر این سوال کلیدی است که «شیعیان چه برخوردی با موضوع مباهله داشته اند؟» با کمال تاسف باید گفت علما و محدثان شیعی، یک هزارم کاری که برای عید غدیر کرده اند، برای مباهله انجام نداده اند.

شاید همین کم توجهی که منجر به کم کاری نیز شده، موجب شده است یکشنبه شب، سوم شهریور ماه (شب بیست وچهارم ذی‌الحجه) کمتر مسجد یا حسینیه ای در تهران حال و هوای مباهله ای داشت.

آیت الله «سید رضا حسینی مازندرانی»، تولیت حوزه علمیه و امام جماعت مسجد امام حسین (ع) (واقع در شهر ری، خیابان امام حسین (ع)، کوچه صاحب الزمانی) با بیان اینکه هیچ برنامه ای در بزرگداشت مباهله در مسجد و حوزه علمیه امام حسین (ع) برگزار نمی شود، اظهار کرد: متاسفانه نسبت به این موضوع غفلت کرده ایم.

در این میان اما، حاج «علی انسانی» مداح پیشکسوت و شاعر آستان مقدس اهل بیت عصمت و طهارت (ع) چند سالی است دست به کار شده و جشن بزرگی در گرامیداشت روز مباهله برگزار می کند.

البته برخی نهادها و مرکزا فرهنگی هم در برزگداشت روز مباهله دشت به کار شده اند، چنان که شب گذشته (یکشنبه، سوم شهریورماه) آئینی در این راستا با حضور جمع کثیری از ائمه جماعات مساجد، استادان و طلاب حوزه های علمیه تهران و سایر شهروندان تهرانی و همچنین تعدادی از نمایندگان مراجع معظم تقلید در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد.

بزرگداشتی با ایستادگی یک‌تنه یک مداح/ از جای خالی مسئولان فرهنگی تا هنرنمایی برای مباهات شیعه

به دلیل کثرت جمعیت، جای سوزن انداختن نبود، لذا تمام محوطه و حیاط این مجموعه فرهنگی به بانوان اختصاص یافت و مردان در سالن اصلی این مجموعه حضور یافتند. مراسم با قرائت آیاتی چند از سوره مبارکه آل عمران از جمله آیه مباهله آغاز شد: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ».

چهار مداح و شاعر اهل بیت (ع) در این مراسم نورانی و پرفیض به مولودی خوانی پرداختند که حسن ختام آنان مدیحه سرایی «علی انسانی» بود. وی پیش از عرض ارادت خود به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام، گفت: تلاش ما این است که قدم کوچکی برای ترویج فرهنگ و مسئله مباهله برداریم. مباهله بسیار مظلوم است و باید بیش از این برای آن کار کرد.

بزرگداشتی با ایستادگی یک‌تنه یک مداح/ از جای خالی مسئولان فرهنگی تا هنرنمایی برای مباهات شیعه

حجت الاسلام «حامد کاشانی» خطیب جوان و نسبتا نام آشنای سال های اخیر مجالس اهل بیت(ع) نیز در این مراسم با اشاره به دو قسم از مطالب درباره مباهله، گفت: امت اسلام بیچاره است که برای شناخت دقیق شخصیت عظیم امیرالمومنین (ع) باید به مقایسه آن حضرت(ع) با دیگران بپردازد.

یکی از جذاب ترین بخش های این آئین، اجرای ورزش زورخانه ای بود که حدود 30 دقیقه به طول انجامید و با استقبال بالای حضار روبرو شد. روی پیراهن ورزشکاران نوشته بود «مباهله، مباهات شیعه».

بزرگداشتی با ایستادگی یک‌تنه یک مداح/ از جای خالی مسئولان فرهنگی تا هنرنمایی برای مباهات شیعه

پیش از مولودی خوانی و دعا کردن توسط انسانی، نمایش مباهله به روی صحنه رفت و به خوبی توانست گوشه ای از عظمت پنج تن آل عبا (ع) را به تصویر درآورد.

سخن ماقبل پایانی اینکه، جشن بزرگداشت مباهله با یک اتفاق خوب هم همراه بود، یعنی قرائت پیام آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از مراجع تقلید جهان تشیع که به مناسبت فرا رسیدن این روز بزرگ صادر شده است.

علاقمندان می توانند متن این پیام را اینجا بخوانند.

اقدام علی انسانی در برپایی بزرگداشت روز مباهله طی سالیان اخیر که تقریبا همیشه در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچمشه) برگزار می شود، بسیار ستودنی است اما این قدم با همه آثار و برکاتش برای طی مسیر ولی شناسی و ولی یاوری کافی نیست.

نهایتاً آنکه در مراسم جذاب بزرگداشت روز مباهله، یک تاسف بزرگ نیز وجود داشت، حضور کم رنگ مسئولان فرهنگی کشور و قرار گرفتن مداحان ممتازی چون مهدی آصفی در صندلی ردیف های دوم و سوم. برخی از مدعوین از جمله حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری؛ رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور که اصلا نیامند و برخی نیز مانند حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نیامده، رفتند.

بزرگداشتی با ایستادگی یک‌تنه یک مداح/ از جای خالی مسئولان فرهنگی تا هنرنمایی برای مباهات شیعه

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط