با سیر به جنگ چاقی بروید


با سیر به جنگ چاقی بروید

در مقاله‌ای علمی پژوهشی که اخیرا در یکی از نشریات مهم منعکس‌کننده تحقیقات گیاهان دارویی وابسته به جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده، تأثیر مثبت تمرینات بدنی مقاومتی در کنار مصرف مکمل سیر در کاهش مضرات چاقی مورد تأکید قرار گرفته...

به گزارش بهداشت نیوز: چاقی و اختلالات متابولیکی از مهم‌ترین عوامل خطرساز سلامتی در دنیا هستند. به اعتقاد دانشمندان، اختلال در تعادل انرژی بدن، منجر به بروز چاقی می­‌شود که یک وضعیت التهابی هرچند خفیف به شمار می‌آید. افزایش وزن بدن، خود در درازمدت باعث ایجاد خطراتی برای سلامتی می­‌شود، زیرا با بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دو، حمله­ قلبی، پوکی استخوان، اختلالات خواب و برخی انواع سرطان در ارتباط است.

برای مقابله با این معضل، انجام فعالیت‌های مناسب بدنی در کنار استفاده از مکمل­‌های گیاهی مورد تایید، می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

در همین خصوص، پژوهشگرانی از دانشگاه سمنان تأثیر تمرین مقاومتی را به همراه استفاده از مکمل سیر بر سطوح خونی یک هورمون مهم که در اضافه‌وزن مؤثر است، بررسی کرده‌اند.

این هورمون که «آدیپونکتین» نام دارد، یکی از مهم‌ترین هورمون‌های بافت چربی بوده که فعالیت‌های بیولوژیکی متعددی را تنظیم می‌کند و غلظت آن برخلاف برخی دیگر از هورمون‌ها، در چاقی، دیابت، بیماری‌های عروق کرونر و همچنین فشارخون کاهش می‌یابد. لذا، بررسی سطوح آن در خون می‌تواند در تشخیص و بررسی بیماری‌ها مفید واقع شود.

در این پژوهش زنان سالم دارای اضافه‌وزن با میانگین سنی ۲۰ تا ۲۹ سال مشارکت داشتند. این افراد، به مدت پنج هفته تمرینات مقاومتی را به‌صورت سه جلسه در هر هفته انجام دادند و در تمام این مدت نیز، روزانه یک ­گرم مکمل سیر دریافت کردند. قبل و بعد از برنامه تمرین، شاخص‌­های بدنی و سطح سرمی هورمون آدیپونکتین در این افراد اندازه‌­گیری شد.

نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که ۵ هفته تمرین مقاومتی به همراه مکمل­‌دهی سیر منجر به کاهش مواردی چون وزن و شاخصBMI می‌شود.

بر این اساس، انجام چنین تمریناتی به همراه مصرف مکمل سیر، افزایش سطح هورمون آدیپونکتین در خون را به همراه دارد.

به گفته محققین فوق: «هرچند این تغییرات، به نسبت جزئی بوده است، پیشنهاد می‌شود زنان چاق که با هدف کاهش وزن به تمرین مقاومتی و مصرف مکمل سیر می‌­پردازند، این کار را در مدت‌زمان طولانی‌­تری ادامه دهند تا نتایج بهتری را کسب نمایند».

گفتنی است یافته‌های این پژوهش، در فصلنامه گیاهان دارویی وابسته به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا