انتظار رسانه ها برای اطلاع رسانی هنرمندانه در قوه قضائیه


انتظار رسانه ها برای اطلاع رسانی هنرمندانه در قوه قضائیه

سالهاست که جلسات شورای عالی قوه قضاییه به صورت هفتگی با حضور معاونان و مسئولان عالی رتبه دستگاه قضا برگزار می شود و آنچه به عنوان حاصل این جلسات در خبرگزاری ها و رسانه ها منتشر می شود، معمولا سخنان رئیس دستگاه قضاست اما در یکی از جلسات گذشته به شورای عالی قوه قضاییه علاوه بر بازتاب سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی شاهد انتشار بخشی...

در آن جلسه حجت الاسلام حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گزارشی درباره سامانه اطلاعات دارایی مسئولان داد، حجت‌الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور از مختومه کردن ۷۰۰ پرونده مربوط به ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری خبر داد و ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز از ضرورت چاره اندیشی برای مشکلات ثبتی جزایر کیش و قشم سخن گفت.

مساله اردوگاه شهید باهنر، موضوعی بود که ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور به آن اشاره کرد، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور از لزوم نظارت بیشتر بر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سخن گفت و حجت الاسلام محمد موحدی آزاد دادستان انتظامی قضات نیز صلاحیت ۱۷ قاضی در استان های کرمانشاه و کردستان را زیر سوال برد.

از برنامه های فشرده و مرتب رئیس دستگاه قضا و سفرهای استانی وی در طول ۶ ماه گذشته که بگذریم، دیدارهای رئیسی با اقشار و صنوف مختلف در ماه های گذشته، بارقه امید را در دل های مردم زنده کرده و هر روز شاهد اعتماد بیشتر مردم به دستگاه قضا هستیم. برگزاری دادگاه های مربوط به تخلفات مسئولان و دانه درشت هایی که سال ها مردم انتظار آن را می کشیدند و دستگیری های هفته های اخیر نیز این امید و اعتماد را بیشتر کرده است.

رئیسی در همایش سراسری قوه قضائیه که پنجم تیر با حضور مسئولان دستگاه قضایی سراسر کشور برگزار شد، به موضوع اعتمادسازی اشاره کرد و گفت: خواست مردم، قضاوت مردم، گره گشایی و حل مشکلات مردم، نگاه مثبت و رضایت مردم و افزایش اعتماد عمومی بسیار مساله مهمی است که اینها شعار نیستند.

وی افزود: سهم این قوه در جهت اعتمادسازی و تجلی کارآمدی نظام نیز بسیار سهم بزرگی است و همه باید احساس کنند که دستگاه قضایی، مردمی است، ضد فساد است، انقلابی می اندیشد و انقلابی عمل می کند.

سخنان رئیسی را می توان در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب دانست که سال گذشته به مناسبت هفته قوه قضاییه با آیت الله صادق لاریجانی رئیس سابق دستگاه قضا بیان کرده و معظم له راه هایی را نیز برای اعتمادسازی مردم به عنوان یکی از اساسی ترین کارهای قوه قضاییه پیشنهاد کردند.

یکی از این راه ها، کار تبلیغاتی است که رهبر معظم انقلاب با اشاره به ضرورت این کار در دوره کنونی که شدیدترین فشارهای تبلیغی و رسانه ای دشمنان خارجی و غافلان داخلی در قالب تهمت و شایعه علیه قوه قضائیه صورت می گیرد، از مسئولان دستگاه قضا خواستند با یک کار هنرمندانه تلاش کنند تا حقیقت را به دل مخاطب و نه گوش او برسانند و این گونه اعتمادسازی کنند.

"یکی از مهمترین کارهای شما این است که یک تیم قوی رسانه‌ای هنرمند را به کار بگیرید، بنشینند طرّاحی کنند - نه برای یک روز و دو روز و یک ماه؛ به ‌طور مستمر... البته این فعالیت رسانه ای هنرمندانه نیاز بسیاری از دستگاه ها و نهادهای کشور است ولی اهمیت آن برای قوه قضائیه بیش از دیگر نهادهاست تا با استفاده از یک مجموعه‌ کارآمد اهل تبلیغ و وارد در فنّ ارتباط‌ گیری تبلیغی بتوانند به اعتمادسازی بپردازند. "

رهبر معظم انقلاب به عنوان نمونه خواستار برخورد قاطع و روشن قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی شدند و به دنبال آن به تبیین مساله برای مردم پرداختند. یعنی همه مردم احساس کنند که محاکمه و محکومیت یک مفسد اقتصادی کار صحیحی است که باید همین گونه انجام شود.

حالا در حدود شش ماه از مسئولیت رئیسی می گذرد و علاوه بر برگزاری دادگاه های علنی و پشت سر هم که از ماه های واپسین ریاست آملی لاریجانی آغاز شد، شاهد تحولاتی در قوه قضاییه هستیم؛ هرچند مردم همچنان انتظار دارند تا سرعت رسیدگی به اتهامات مفسدان اقتصادی کوتاه تر شده و مجرمان اقتصادی هر چه زودتر مجازات شوند و از طرف دیگر اطلاع رسانی قوه قضاییه بیشتر و به روزتر شود.

در اواخر دوره لاریجانی صحبت هایی از مسنجمتر شدن اطلاع رسانی در قوه قضاییه به میان آمد و در مهر ماه سال گذشته غلامحسین اسماعیلی که در آن زمان ریاست دادگستری کل استان تهران را به عهده داشت از تصویب دستورالعمل اطلاع رسانی در قوه قضاییه خبر داد و گفت: اجرایی شدن این دستورالعمل باعث از میان برداشته شدن بسیاری از نارسایی های اجتماعی و عواقب ناشی از عدم اطلاع رسانی مناسب از سوی سطوح مختلف قوه قضائیه خواهد شد و در این راستا ساختارهایی در قوه و استان ها همچون شورا و کمیتۀ اطلاع رسانی به وجود خواهد آمد.

زمانی که رئیسی به عنوان قاضی القضات منصوب شد، برای اجرای سند تحول قضایی اقداماتی کرد که اولین کار او انتخاب اسماعیلی به عنوان سخنگوی دستگاه قضا بود.

اسماعیلی به عنوان سخنگوی قوه قضاییه در سوم اردیبهشت و در اولین جلسه خود با خبرنگاران گفت: یکی از برنامه های سند تحول قضایی ارتباط گسترده بخش های ارکان مختلف قوه قضائیه و به ویژه سخنگوی دستگاه قضا با جامعه، مردم و رسانه ها است تا تعاملی اثربخش در جهت تبیین و پاسخگویی به افکار عمومی جامعه و ارتقای دانش حقوقی مردم محقق شود. از این جهت انتخاب سخنگوی قوه قضائیه از جمله اولین اقدامات بود.

سخنگوی قوه قضاییه در یکی از نشست های خود وعده داد تا به مناسبت روز خبرنگار با اصحاب رسانه نشستی داشته باشد و سخنان آنان را بشنود و او در ماه مبارک رمضان به وعده خود عمل کرد و خبرنگاران در ضیافت افطاری نظرات خود را بیان کردند تا اطلاع رسانی در قوه قضاییه بیش از گذشته سامان یابد و خبرنگاران با مشکلات کمتری روبرو باشند.

در آن روز در حدود ۳۰ خبرنگار به بیان ضرورت هایی همچون تشکیل تیم رسانه ای در قوه قضاییه، اعتمادسازی قوه از طریق رسانه ها و تبعیض قائل نشدن بین رسانه ها پرداختند و حتی یکی از خبرنگاران پیشنهاد کرد تا اصحاب رسانه نشستی با رئیس قوه قضاییه داشته باشند.

آن روز سخنگوی قوه قضاییه به تک تک سوالات پاسخ داد و گفت که نشست های دیگری را با خبرنگاران برگزار خواهد کرد بود و خبرنگاران از آن روز در انتظارند تا در جلساتی دیگر با حضور اسماعیلی دوباره به بررسی روند اطلاع رسانی در دستگاه قضا بپردازند.

البته مسئولان مرکز رسانه و دادستانی کل کشور نیز به مناسبت روز خبرنگار جلساتی را با خبرنگاران قضایی برگزار کردند و سخنان آنان را شنیدند. اصحاب رسانه از مشکلات تهیه اخبار قضایی گفتند و راهکارهایی نیز پیشنهاد دادند و مسئولان مرکز رسانه نیز اعلام کردند که در حال تدارک برنامه هایی برای ارتباط بیشتر و سریعتر با اصحاب رسانه هستند.

به هر حال انتشار مطالب بیان شده از سوی مسئولان عالی دستگاه قضا را می توان اقدامی هنرمندانه و در راستای انعکاس عملکرد مسئولان قوه قضائیه دانست که در راستای انسجام بیشتر در اطلاع رسانی قوه قضاییه صورت گرفت و سرنخ هایی برای سوژه های خبری به دست خبرنگاران داد؛ هر چند خبرنگاران موضوع های بسیاری برای پیگیری و اطلاع رسانی دارند ولی اصحاب رسانه انتظار دارد تا بر اساس تحولات صورت گرفته در قوه قضاییه هر چه زودتر شاهد اطلاع رسانی هنرمندانه بر اساس جلب اعتماد عمومی باشد.

خبرنگاران معتقدند نشستهای خبری سخنگوی قوه قضاییه که هر دو هفته یک بار برگزار می شود، تکافوی اطلاع رسانی به موقع و سریع از اخبار این قوه را نمیدهد و با توجه به این که برخی از مسئولان دستگاه قضا و نهادهای وابسته به آن همچنان تمایلی به مصاحبه و ارائه گزارش از عملکرد خود ندارند، ضروری است تا هر چه سریعتر دستورالعمل اطلاع رسانی در قوه قضائیه در راستای اطلاع رسانی هنرمندانه اجرا شود و همانگونه که در ماه های اخیر نسبت به برخی حوادث و اتفاقات، واکنشی سریع و به موقع داشتند، تلاش کنند تا همواره این سرعت و حساسیت را درباره مسائل حقوقی و قضایی حفظ کنند تا برخی از رسانه ها و خبرنگاران به گفته اسماعیلی در زمین دشمن بازی نکنند.

شاید یکی از برنامه های هنرمندانه در اطلاع رسانی قضایی حضور خبرنگاران در جلسات شورای عالی قوه قضائیه باشد تا ضمن پوشش سخنان رئیس دستگاه قضا بتوانند با معاونان قوه قضاییه نیز ارتباط برقرار کنند و همانگونه که خبرنگاران هر هفته وزرا و مسئولان دولتی را پس از جلسه هیات دولت، دوره کرده و سوالات خود را می پرسند؛ اصحاب رسانه بتوانند ارتباط خود را به صورت هفتگی با مسئولان عالی قضایی داشته باشند و مردم را از آخرین اخبار قوه قضائیه آگاه کنند.

خبرنگار قضائی ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...