همه چیز درباره ی ترشحات واژن


همه چیز درباره ی ترشحات واژن

تمام خانوما باید ترشح داشته باشند. اصولا تمام نواحی بدن که به بیرون باز میشوند، ترشحات خودشان رو دارند.

تمام خانوما (مجرد یا متاهل و از سن بلوغ تا یائسگی) باید ترشح داشته باشند. اصولا تمام نواحی بدن که به بیرون باز میشن، ترشحات خودشون رو دارن. برای اینکه میکروبها و سلولهای مرده و ...رو بیرون بریزن. مثل گوش . بینی . چشم . ولی مهم اینه که "عفونی" نباشه.
خود ترشح، به خودی خود ، نشونه بیماری یا عفونت واژن نیست. برخی دختران مجرد و نوجوان که تازه به سن بلوغ رسیده اند و عموما زیر 18 سال دارند خیلی ترشحاتشون توجه شون رو جلب میکنه و معمولا سوال میکنن که چرا من ترشح سفید دارم ؟
باید گفت دخترای مجرد در حالت طبیعی دچار عفونت واژن نمیشن و این ها ترشحات طبیعی خود واژن و رحم و ...هست که بیرون میاد . اگه بیرون نیان پس کجا برن اینا ؟
اصولا ترشحی که تحریک و خارش و سوزش ایجاد نکنه ، بوی بد و تعفن (شبیه ماهی ) نداشته باشه و حالتش تکه پنیرکی یا کفی و حبابدار نباشه رو می تونیم طبیعی تلقی کنیم.
همه چیز درباره ی ترشحات واژن
ترشحات طبیعی واژن در یک خانوم با سیکل های تقریبا منظم :
1.معمولا روز 1-7 سیکل ، روزهای خونریزی و لکه بینی که تو خانومای مختلف ، از نظر تعداد روز و حجم خونریزی متفاوته.
2. بعد از پاک شدن ترشحات بی رنگ و گاهی متمایل به سفید شروع میشن که بوی زننده ای ندارن. آبکی هستن. از روز 7 شروع میشن و هر چی به روز 14 نزدیک میشیم مقدارش بیشتر میشه و حتی گاهی ممکنه شورت رو کاملا خیس کنن . همون طور که گفتم هنوز بوی بد و خارش و سوزش نداریم. حول و حوش روز 12 تا 14 که تخمک گذاری داریم ، این ترشحات به اوج خودشون میرسن و ممکنه کش هم بیان .
3. تخمک گذاری که انجام شد ، کم کم پروژسترون بدن زیاد میشه ...ترشحات کم کم مقدارشون کم میشه. از روز 14 تا 28 روند کاهشی ترشحات رو داریم. رفته رفته رنگشون هم به لیمویی میزنه و بعد از روز 24-25 سیکل ،ممکنه حالت چسبونکی داشته باشن (خمیری) و کمی بوی ترش بدن . ولی باز هم سوزش و خارش و بوی تعفن و ...نباید داشته باشیم. (خارش خفیف و گاه گاه مشکل نداره . به هر حال گاهی پوست آدم هم ممکنه بخاره . دلیل بر عفونت نیست )
نکات قابل توجه :
واژن به طور طبیعی حاوی باکتری است. رشد این باکتریها کنترل شده است و توسط بسیاری عوامل مانند سطح اسید و هورمونها تحت تأثیر قرار می گیرد. هر چیزی این تعادل را به هم بزند، می تواند خطر عفونتها یا افزایش رشد هر یک از باکتریهای طبیعی یا مخمرها را افزایش دهد. تحریک کننده های احتمالی موارد زیر هستند:
- استفاده از آنتی بیوتیکها
- داروهای جلوگیری از بارداری
- دوش واژینال
- دیابت
- حاملگی
- استرس
- زیرپوشهای تنگ یا استفاده از پارچه های مصنوعی و پلاستیک
-برخی کاندوم ها ، نواربهداشتی ها و تامپون ها
عاملین عفونت های واژن (!):
- قارچها: که به کاندیدا نیز معروف است و نوعی قارچ که بخشی از میکربهای طبیعی پوست انسان است اما می تواند ایجاد عفوت نیز کند.(گاهی هم ناشی از قارچهای دیگر)
- گاردنرلا : که نوعی باکتری است که به طور طبیعی در راههای تناسلی زنانه یافت می شود و وقتی وازن قلیایی می شود ، رشد بیش از حد خواهد داشت (مثل نزدیکی های مکرر که مایع منی قلیایی باعث بر هم زدن اسیدیته ی واژن می شود)
مشخصه ی این عفونت، بوی تعفنه ! شبیه بوی ماهی گندیده . (بوی آمین )
معمولا هم رنگ کدر خاکستری - سبز دارن .
- تریکومونا : نوعی تک یاخته (انگل ) است (جانداری که فقط از یک سلول ساخته شده است)
ترشحات کفی که شخص احساس مسکنه همش حباب ازش خارج میشه . این ترشحات سیلان یابنده و لیز (سرسری ) هستن .
- بیماریهای منتقله از راه جنسی : مانند سوزاک (گنوره) یا کلامیدیا هم می توانند باعث ترشحات واژن شوند.
همه چیز درباره ی ترشحات واژن
نشانه ها ی عفونت
ممکن است متوجه تغییر رنگ ترشحات میزان یا بوی ترشحات شوید. یک ترشح سفید دلمه ای که شبیه پنیر روستایی باشد علامت مشخصه عفونت قارچی است. ترشح زرد، سبز یا خاکستری معمولاً علامت عفونت باکتریایی مهبل است. این عفونت معمولاً با بوی غیر معمول ماهی مشخص می شود.
خارش معمولاً با عفونت قارجی همراه است، گر چه ممکن است با هر یک از انواع عفونتها یا تحریکات همراه باشد.
در ابتدا کارشناس بهداشتی سوالات متفاوتی را به منظور کمک به تعیین دقیق علت ترشحات، شامل سوالاتی در مورد استفاده اخیر از آنتی بیوتیک، اینکه آیا متأهل هستید یا نه ( آیا شریک جنسی دارید یا خیر )، روش جلوگیری از بارداری، علائم یائسگی، علائم دیابت و سایر تغییراتی که اخیراً در سلامتی یا شیوه زندگی شما رخ داده است،از شما می پرسد.
ماما یا پزشک با استفاده از وسیله ای به نام اسپکولوم معاینه لگنی برای شما انجام می دهد تا مستقیماً دهانه رحم را مشاهده کند.
گاهی در حین معاینه لگنی، یک نمونه از ترشحات برای آزمایش در آزمایشگاه جمع آوری می شود. با بررسی ترشحات در زیر میکروسکوپ، درمانگر شما می تواند تشخیص عفونت مخمری، التهاب باکتریایی مهبل یا عفونت تریکومونایی را بلافاصله بگذارد و درمان را شروع کند.
ترشحات مهبلی ناشی از عفونت قارچی یاباکتریها بین چند روز تا یک هفته به درمان پاسخ می دهد. اگر عفونت به سمت بیماری التهابی لگن بالاتر از ناحیه واژن گسترش یابد، ممکن است درمان طولانی تری نیاز داشته باشد.

راه های پیشگیری از ابتلا به عفونت و ترشحات واژن به شکل غیر طبیعی چیست؟
پس از اجابت مزاج، همیشه خود را از جلو به عقب خشک نمائید. این کار از انتقال باکتری‌های ناحیه مقعد به واژن جلوگیری می‌نماید.
در طول روز لباس‌های زیر نخی و کتانی بپوشید، لباس‌های نخی به تنفس ناحیه تناسلی شما کمک می‌کند. ترجیحا شب‌ها به هنگام خواب لباس زیر نپوشید.
از پوشیدن شلوار تنگ، جوراب شلواری، لباس شنا و شورت دوچرخه سواری به مدت طولانی پرهیز نمائید.
در صورتی که احساس می‌کنید پودر لباسشویی مصرفی شما یا نرم کننده‌های پارچه‌ای که مصرف می‌کنید باعث التهاب و تحریک شدن ناحیه تناسلی شما می‌شود، حتما آن‌ها را عوض کنید.
لاتکس موجود در کاندوم و دیافراگم و ژل‌های اسپرم کش‌ که برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شوند می‌توانند باعث التهاب در ناحیه تناسلی برخی از خانم‌ها شوند. در صورتی که شما جزو این افراد هستید از پزشک خود در خصوص راه‌های پیشگیری دیگر سوال بپریسد.
از قرار گرفتن در آب داغ در وان حمام پرهیز نمائید.
ناحیه‌ی تناسلی خود را روزانه بشوئید و آن‌را خشک نمائید.
هرگز از دوش واژینال استفاده ننمائید.
از اسپری‌های خوشبو کننده زنانه، دستمال‌های توالت معطر و رنگی، پد‌های بوزدا و تامپون‌های خوشبو کننده هرگز استفاده ننمائید.

همه چیز درباره ی ترشحات واژن
شیوه درمان
عفونتهای باکتریایی با آنتی بیوتیک درمان می شوند.
همچنین کرم وازینال میتواند برای التهاب و یا مخاط حساس شده ی واژن تسکین دهنده باشد. اگر برای شما تشخیص التهاب باکتریایی گذاشته شده است، امکان دارد برایتان ا آنتی بیوتیکی به نام مترونیدازول (فلاژیل) تجویز شود.
اگر عفونت راجعه قارچی دارید و علائم را شناسایی کرده اید، می توانید از کرمهای ضدقارچ بدون نسخه استفاده کنید. اگر نشانه های شما بهتر نشدند، می توانید به پزشک خود مراجعه کنید تا معاینه انجام شده، و تشخیص را تأیید کرده و درمان را تغییر دهد.
چه وقت باید به ماما یا پزشک مراجعه کنیم ؟
اگر عفونت مخمری قارچی داشته اید و علائم تکرار شونده مشابهی دارید، می توانید از داروهای ضدقارچ استفاده کنید. اگر علائم شما بهبودی نمی یابد به پزشک یا ماما مراجعه کنید.
در هنگام مواجهه با هر ترشح جدیدی که با توقف استفاده از تحریک کننده های واژن که نام بردم بهبودی نمی یابند به پزشک یا ماما مراجعه کنید. اگر دچار درد شکمی یا تب در همراهی با هر ترشح جدید واژن شدید، باید در همانروز به پزشک مراجعه کنید.
چه زمانی افزایش ترشح واژن طبیعی نیست؟
اگر افزایش ترشح باعث تغییر رنگ، بو ، التهاب ناحیه تناسلی، خارش، سوزش بشود غیر طبیعی خواهد بود.
چه چیز باعث این تغییرات می شود؟
هر عاملی که تغییر در محیط طبیعی واژن بدهد، و به عبارتی PH آن را تغییر بدهد، سبب افزایش ترشح غیر طبیعی از واژن می شود.
مانند: استفاده از بعضی صابونها،بشور و بساب های شدید، آنتی بیوتیکها، بیماری قند، حاملگی، عفونتها، و یا حتی پاک کردن مجرای تناسلی توسط اسپری های مخصوص ناحیه تناسلی و یا دوش واژینال می توانند این مشگل را سبب شوند.
دو عفونت منتقله از راه رابطه جنسی، کلامیدیا و سوزاک از دیگر دلایل ترشحات غیرطبیعی واژن می‌باشند. این ترشحات، عفونت‌های دهانه رحم می‌باشند که در اثر باکتری بوجود می‌آیند. هر دوی این عفونت‌ها می‌توانند با تزریق آنتی بیوتیک یا مصرف قرص آن درمان شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو