خام فروشی ممنوع؛ تعرفه صادرات مواد خام معدنی افزایش می یابد


خام فروشی ممنوع؛ تعرفه صادرات مواد خام معدنی افزایش می یابد

گرگان - ایرنا - معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان گفت : با هدف کاهش روند خام‌فروشی محصولات داخلی، از ابتدای مهرماه امسال،‌ تعرفه صادرات مواد خام معدنی 25 درصد بیشتر می‌شود.

سورنا ستاری شامگاه سه شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در گلستان اظهار داشت: عرضه نفت تولید داخل به صورت خام به نقطه ضعفی برای کشور تبدیل شده و دشمنان به ویژه ایالات متحده آمریکا با تمرکز بر روی آن، تحریم های مالی و اقتصادی را به ایران تحمیل می کند.

وی ادامه داد : برای تحقق توسعه همه جانبه اقتصادی در کشور راهکاری جز پرهیز از خام فروشی فرا بخشی نداریم و در علم اقتصاد نوین هم خام فروشی یک نقطه ضعف اساسی محسوب می شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود : خوشبختانه با حمایت از بخش های توسعه و تحقیق در بخش پالایشگاهی کشور و تکیه و اعتماد به جوانان و محققان داخلی، به خودکفایی مطلوبی در این بخش رسیده و توانایی ایجاد ارزش افزوده مناسب برای محصولات این حوزه را محقق کردیم .

ستاری ادامه داد : خوداتکایی در ایجاد انواع محصولات پالایشگاهی دست آمریکا را از هرگونه تحریم در این بخش بسته و تحریم حوزه محصولات پالایشگاهی را بی معنا و عبث کرده است.

ستاری همچنین به نقش آفرینی عملی شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود : شرکت های کوچکی که سرمایه گذاری معمول در محیطی محدود و سازگار با محیط زیست دارند در آمد زایی مناسبی را برای فعالان این بخش ایجاد کرده اند.

نماینده ولی فقیه در گلستان نیز در این دیدار گفت: صنعت می‌تواند موتور محرک اقتصاد و توسعه استان باشد و لازم است زمینه ایجاد صنایع مرتبط با ظرفیت ها در این استان فراهم شود.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی افزود : یکی دیگر از ظرفیت های گلستان بخش کشاورزی است اما کشاورزی استان سنتی بوده و به تجهیزات مدرن که بتواند ارزش افزوده حاصل از فعالیت های زراعی و باغی را بیشتر کند مجهز نیست.

سورنا ستاری در جریان سفر یک روزه خود به گلستان از شرکت های دانش بنیان نیاک، پویندگان پزشکی پردیس، کیمیا پژوهان خاور شیمی و محل های پیشنهادی برای ایجاد مراکز نوآوری سلامت و فناوری حوزه بهداشت گلستان، کارخانه نوآوری گرگان و گنبد و مرکز نوآوری دانشگاه آزاد علی آباد کتول دیدن کرد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج