دانستنی های شگفت انگیز درباره ی مزایا و مضرات شیرگاو


دانستنی های شگفت انگیز درباره ی مزایا و مضرات شیرگاو شیر گاو مایعی بسیار مغذی است که در بدن گاو تشکیل می شود و خواص و فواید زیادی دارد.ترکیب شیر بسیار پیچیده است و می توان گفت تمامی مواد مورد نیاز بدن انسان را در خود دارد. بیشترین شیر در دنیا از گاو گرفته می‌شود و سالانه 542 میلیون تن شیر گاو در دنیا تولید می‌شود که حدود 85 درصد شیر تولید شده در...

دانستنی های شگفت انگیز درباره ی مزایا و مضرات شیرگاو

دانستنی های شگفت انگیز درباره ی مزایا و مضرات شیرگاو

شیر گاو مایعی بسیار مغذی است که در بدن گاو تشکیل می شود و خواص و فواید زیادی دارد.ترکیب شیر بسیار پیچیده است و می توان گفت تمامی مواد مورد نیاز بدن انسان را در خود دارد.

بیشترین شیر در دنیا از گاو گرفته می‌شود و سالانه ۵۴۲ میلیون تن شیر گاو در دنیا تولید می‌شود که حدود ۸۵ درصد شیر تولید شده در سراسر دنیا را تشکیل می‌دهد.

تمامی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان باید روزانه شیر و فرآورده های لبنی را مصرف کنند زیرا در این دوره ها، حجم استخوان ها زیاد می شود و عادات مادام العمر شکل می گیرد.

این ماده مغذی درکنار همه ی خواصی که دارد درمواردی میتواند آسیب رسان هم باشد. و اگر به درستی و در جای خودش مصرف نشود ممکن است مشکل آفرین باشد.

دراین بخش از فراناز همراه ما باشید تا شمارا با دانستنی های جالب درباره ی شیر گاو آشنا کنیم.

*خواص شیر گاو برای انسان*

*تقویت دستگاه ایمنی بدن*

شیر تازه‌ی گاو حاوی مقدار زیادی باکتری مفید است. این باکتری‌ها برای بدن مفید هستند، و بدون آن‌ها انسان نمی‌تواند زنده بماند. این باکتری‌ها فرایند تجزیه و تبدیل برخی مواد معدنی را به مواد کوچک‌تری که برای بدن قابل استفاده باشند، بهبود می‌بخشد. این باکتری‌ها ممکن است فقط در شیر گاو حضور داشته باشند. به این ترتیب، مصرف شیر تازه‌ی گاو می‌تواند به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک کند.

*مراقبت از بدن در برابر سرطان*

نوشیدن شیر تازه‌ی گاو به صورت روزانه فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. ویتامین D موجود در شیر تازه‌ی گاو برای مراقبت از بدن در برابر سرطان و به طور کلی، پیشگیری از این بیماری بسیار مفید است. ویتامین D نقش قابل ملاحظه‌ای در تنظیم رشد سلول‌ها ایفا می‌کند. این ویتامین می‌تواند از بدن‌تان در برابر علائم بیماری سرطان محافظت کند. به علاوه، کلسیم و لاکتوز موجود در شیر تازه‌ی گاو با رشد ناهنجار سلول‌ها در بدن مبارزه می‌کنند.

*تقویت استخوان‌ها*

شیر تازه‌ی گاو به قدری حاوی کلسیم و ویتامین‌ است که می‌تواند به عنوان بهترین ماده‌ی غذایی برای حل مشکلات استخوانی و پیشگیری از بروز این مشکلات به شمار برود. کلسیم می‌تواند از استخوان‌های‌تان در برابر پوکی محافظت کند و / یا به تقویت استخوان‌های‌تان کمک کند. به علاوه، مصرف شیر تازه‌ی گاو می‌تواند مشکلات استخوانی و مفصلی‌تان را کاهش دهد.

*پیشگیری از دیابت*

شیر تازه‌ی گاو در مقایسه با سایر محصولات لبنی از قند کم‌تری برخوردار است. طعم شیرین و تازه‌ی محصولات لبنی به خاطر وجود مقدار بالای گلوکز در این محصولات است. ولی شیر تازه‌ی گاو بدون از دست دادن طعم شیرین و دلپذیر طبیعی‌اش، بدون نگرانی از افزایش میزان چربی مصرفی یا ابتلا به چاقی مفرط، به راحتی قابل مصرف است. در حقیقت، با مصرف روزانه‌ی شیر تازه‌ی گاو – نه هر محصول لبنی دیگر – به دلایل مختلف، می‌توانید وزن‌تان را کاهش دهید.

*سلامت قلب*

چربی شیر می‌تواند میزان کلسترول خوب خون به نام HDL را بالا ببرد که به کاهش بیماری‌های قلبی و خطر سکته کمک می‌کند. همچنین منبع خوبی از پتاسیوم است که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند.

*کنترل اشتها*

نوشیدن شیر هیچ ارتباطی با اضافه وزن یا چاقی ندارد و همین‌طور باعث کاهش وزن هم نمی‌شود اما می‌تواند اشتها را کنترل کند. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که مصرف لبنیات کمک می‌کند تا فرد احساس سیری کند و میزان خودرن چربی را کاهش دهد.

*درمان افسردگی*

تحقیقات نشان داده است مصرف شیر بدون چربی به طور مستقیم بر روی بیماری‌ های روحی از جمله افسردگی تاثیر می‌گذارد و افرادی که 4 بار در هفته شیر بدون چربی می‌ نوشند از علائم افسردگی کمتر رنج می‌ برند.

*سلامت ناخن‌ ها*

اگر به داشتن ناخن‌ هایی زیبا اهمیت می‌ دهید، حتما شیر مصرف کنید.شیر به دلیل دارا بودن کلسیم و روی می‌تواند به ناخن‌ ها استحکام بخشیده و از ایجاد لکه‌ های سفید و زرد روی آنها پیشگیری کند.

*خاصیت آرام بخشی وبهبود خلق و خو*

اگر آرام باشید، اعصاب راحت و خوابی آسوده خواهید داشت.

پزشکان و محققان توصیه می‌ کنند یک لیوان شیر گرم پیش از خواب به داشتن خوابی آسوده کمک می‌ کند. شیر به دلیل محتویات آمینواسید، کربوهیدرات و هورمون سروتونین خاصیت آرام بخش دارد.

شیر همچنین به دلیل داشتن ویتامین D و تولید هورمون سروتونین از اختلال خلق و خو، کم اشتهایی عصبی، بدخوابی یا بی‌خوابی، مالیخولیا، وسواس، خفقان و آلزایمر پیشگیری می‌کند.

*جوان سازی و شفاف کردن پوست*

مصرف روزانه دو لیوان شیر به داشتن پوستی صاف و شفاف کمک می‌ کند. و لاکتیک اسید و پروتئین‌های شیر کلاژن‌ سازی کرده و پوستتان را جوان می‌ کند.

*رشد و عدم ریزش مو و زیبایی آن*

کلسیم موجود در شیر به رشد موها کمک کرده و تا حد زیادی از ریزش آن جلوگیری می‌ کند. همچنین پروتئین، لیپید، ویتامین آ، ب 6، بیوتین و پتاسیم ریشه مو را تقویت نموده و باعث زیبایی آن می‌ شود.

*پیشگیری از دیابت*

پروتئین موجود در شیر قادر است قند خون را تعدیل کند. همچنین کلسیم، منیزیم، اسیدهای چرب، ویتامین دی و پروتئین موجب کاهش قند خون می‌ شوند.

*افزایش نیروی جنسی*

شیر با افزایش تولید منی در مردان نیروی جنسی را تقویت می‌ کند.

*رفع بیماری عدم تحمل لاکتوز*

قند موجود در شیر لاکتوز نامیده می‌ شود. در دستگاه گوارش بسیاری از افراد لاکتوز به گلوکز و گالاکتوز شکسته می‌ شود. در حالی که ممکن است این اتفاق در بدن برخی از افراد نیافتد و منجر به نفخ، گرفتگی عضلات شکم، اسهال، استفراغ و تهوع شود به سیر این پدیده در بدن بیماری عدم تحمل لاکتوز گفته می‌شود که می‌ توان با مصرف شیر بی لاکتوز از خواص شیر بهره مند شد.

*چرا برخی از متخصصان معتقدند که شیر گاو برای سلامتی خیری ندارد؟*

مانند هر ماده‌ی غذایی دیگر، نظرات متضادی در خصوص خواص یا خطرات شیر گاو وجود دارد. اکثر متخصصان این عقیده را قبول ندارند که یک ماده‌ی غذایی با شهرت شیر بتواند برای سلامتی مضر باشد. با این حال مخالفان مصرف شیر نیز نظرات خود را دارند. نتایج پژوهشی که در سال‌های 1800 میلادی انجام شده است نشان می‌دهد که هر گاو روزانه حدود دو لیتر شیر تولید می‌کند. اما از حول‌وحوش سال‌های 1960 از زمانی که تکنیک‌های جدید دام‌پروری مصنوعی باب شد همه‌چیز تغییر کرد. از آن زمان بود که گاوها به جای دو لیتر شیر در روز، 9 لیتر شیر تولید کردند.

امروزه، تولیدکننده‌ها از تکنیک‌های پرورش دام مصنوعی استفاده می‌کنند که شامل استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، انتخاب ژنتیک، تغییرات مواد غذایی و استفاده از هورمون‌های رشد می‌باشد که باعث افزایش تولید گوشت و شیر به میزان زیاد می‌شود. با وجود اینکه تولیدکننده‌ها تمام تلاش خود را برای حفظ اسرارشان به کار گرفته‌اند اما علم تمام تکنیک‌ها و آسیب‌های احتمالی ترفندهایشان روی سلامتی مصرف‌کننده‌ها را برملا می‌کند. نتایج بررسی‌های اخیر که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف شیر گاو می‌تواند خطراتی برای سلامتی انسان داشته باشد.

*مضرات و عوارض جانبی شیر گاو*

*آکنه*

طبق یافته های یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، نوجوانان با مشکلات مربوط به آکنه، مقدار زیادی شیر کم چرب می نوشند. آکنه بزرگسالان نیزممکن است با مصرف لبنیات ایجاد شود.

سایر مطالعات نشان می دهد مصرف شیر کم چرب با مشکلات پوستی مرتبط هستند، اما این رابطه با شیر کامل یا پنیر صدق نمی کند. ممکن است دلیل آن وجود کربوهیدرات ها و پروتئین وی در شیر باشد.

*سایر مشکلات پوستی*

طبق یک بررسی بالینی، اگزما با بعضی ازغذاها مانند شیر و لبنیات، تشدید می شود.

با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که زنان باردار و شیرده ای که شیر و پروبیوتیک (میکروارگانیسم هایی مفید که نقش مثبتی در گوارش و سیستم ایمنی بدن ما ایفا می‌کنند) را به رژیم غذایی خود اضافه کردند خطر ابتلا به اگزما و دیگر واکنش های آلرژیک مرتبط با غذا در آن ها، کاهش یافت.

همچنین ممکن است لبنیات باعث بیماری روزاسه (بیماری های پوستی مزمن و التهابی است که اغلب روی پوست صورت تاثیر می گذارد) در بزرگسالان شود.

*آلرژی ها*

متخصصان تخمین زده اند، حدود ۵% از کودکان به شیر آلرژی دارند که می تواند موجب واکنش های پوستی، مانند اگزما، و علائم روده ای مانند کولیک (درد شدیدی که تشدید شونده است و سپس در اوج درد ناگهان متوقف می شود)، یبوست و اسهال شود. دیگر واکنش های جدی عبارتند از:

– آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیکی سخت و خطرناک است که با علائمی مانند تورم حلق و دهان، کهیر و ناراحتی شدید تشخیص داده می شود)

– خس خس سینه

– دشواری در تنفس

– مدفوع خونی

کودکان و بزرگسالان، هردو ممکن است نسبت به شیر آلرژی داشته باشند. آنتی بیوتیک هایی که به گاو های شیرده داده می شود با ایجاد آلرژی ارتباط دارد.

*شکستگی استخوان*

نوشیدن ۳ لیوان شیر در روز یا بیش تر، ممکن است در خانم ها ریسک شکستگی استخوان ها را بالا ببرد.

تحقیقات نشان می دهند این امر به دلیل وجود قندهای موجود در شیر بنام “لاکتوز” و “گالاکتوز” می باشد. با این حال، این مطالعه توضیح می دهد که قبل از هرگونه توصیه ی رژیم غذایی، مطالعات بیش تری لازم است.

مطالعه ی دیگری نشان می دهد، در مناطقی که مصرف لبنیات بیش تر است، شکستگی استخوان در بزرگسالان نیز به علت پوکی استخوان، بیش تر است.

*سرطان*

کلسیم اضافی دریافتی از شیر و دیگر غذاها، ممکن است خطر سرطان پروستات را بالا ببرد. قندهای شیر ممکن است کمی با بالا بردن خطر سرطان تخمدان مرتبط باشد.

شیر گاوهایی که هومون رشد دریافت کرده اند، حاوی سطوح بالاتری از مواد شیمیایی هستند که خطر برخی سرطان ها را بالا می برد. مطالعات بیش تری برای بررسی اثرات طولانی مدت این هورمون ها و آنتی بیوتیک های داده شده به گاوها، نیاز می باشد.

*عدم تحمل لاکتوز*

شیر گاو نسبت به شیر سایر حیوانات، حاوی لاکتوز بیش تری می باشد. براساس بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۵، بیش تر از ۷۵% از جمعیت جهان، مبتلا به نوعی عدم تحمل لاکتوز هستند. بیش تر افراد دارای این مشکلات، می توانند مقدار بسیار کمی لبنیات در رژیم خود، بگنجانند.

*شیر میتواند باعث ایجاد نفخ شود*

وقتی جوان‌تر بودیم بدن ما جوری تنظیم شده بود که می‌توانست شیر را به خوبی هضم کند و دچار نفخ نشویم، اما با افزایش سن، توانایی خود را برای هضم کامل شیر از دست می‌دهیم. نوشیدن زیاد شیر در دوران بزرگسالی چندان کار درستی نیست، چون شیر برای مدت طولانی در معده می‌ماند و قند‌های آن تخمیر می‌شوند که می‌تواند باعث نفخ شود.

*شیر می‌تواند ریسک سرطان تخمدان را افزایش بدهد*

وقتی لاکتوز شیر در بدن گوارش می‌شود، به گلاکتوز تبدیل می‌شود که می‌تواند برای سلول‌های تخمدان سمی باشد. مطالعه‌ای که روی زنان انجام شد نشان داد آن‌هایی که هر روز شیر می‌نوشیدند، ۷۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار داشتند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس