محمدامین حیات مقدم: ماکیاولیسم کارایی ندارد و به هرج و مرج ختم میشود


محمدامین حیات مقدم پژوهشگر سیاسی گفت: بسیاری از مشکلات به سادگی و با داشتن کمی انصاف و تقوا از سوی افراد خاص قابل حل است. گرانفروشی و یا کم فروشی در اسلام نهی شده است و در ایران نیز نباید وجود داشته باشد ولی...

احسن نیوز: محمدامین حیات مقدم پژوهشگر سیاسی گفت: بسیاری از مشکلات به سادگی و با داشتن کمی انصاف و تقوا از سوی افراد خاص قابل حل است. گرانفروشی و یا کم فروشی در اسلام نهی شده است و در ایران نیز نباید وجود داشته باشد ولی...

محمدامین حیات مقدم پژوهشگر سیاسی گفت:

بسیاری از مشکلات به سادگی و با داشتن کمی انصاف و تقوا از سوی افراد خاص قابل حل است.

گرانفروشی و یا کم فروشی در اسلام نهی شده است و در ایران نیز نباید وجود داشته باشد ولی متاسفانه در شرایط کنونی به وفور یافت میشود.

اگر در کشور و یا جامعه تقوا و فرهنگ مناسب وجود داشته باشد ما شاهد پیشرفت نیز خواهیم بود.

اگر هر کس به وظیفه خود به نحو احسن عمل نکند پس اقتصاد شکوفا وجود نخواهد داشت.

قانون باید بر اساس کرامت انسانی نوشته شود و باید طوری باشد که هر کس هرچه را برای خود میپسندد برای دیگری و یا جامعه نیز روا دارد این جمله و تامل در مورد آن پیچیده و سخت است ولی باید تلاش کرد .

در نهج الفصاحه حکمت هشتاد و هفت آمده که پیامبر اکرم فرموده بود:احب للناس ما تحب لنفسک .یعنی آنچه برای خود میخواهی برای مردم بخواه .

این جمله فوق العاده مهم و اساسی است و بسیار هم پیچیده است و مردم و کارمندان و مدیران هر روز در تمامی تصمیم گیری های خود باید به این نکته توجه داشته باشند.

ماکیاولیسم کارایی ندارد و به هرج ومرج ختم میشود .ماکیاولیسم و خودخواهی و بی اخلاقی ناشی از این طرز تفکر مانع پیشرفت جوامع میشود .

برای مثال در زمینه اقتصاد طرز تفکر ماکیاولیسم را اگر بخواهیم بسط دهیم به اختلاس و گرانفروشی برمیخوریم البته برخی اعتقاد دارند نیکولو ماکیاولی نظرات خود را بیشتر حول و حوش سیاست کرده بود و کتاب شهریار او نیز به همین دلیل به نگارش درآمده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا