اصلاح طلبان به دنبال پر رنگ کردن چهره دمکراتیک جمهوری اسلامی هستند


اصلاح طلبان به دنبال پر رنگ کردن چهره دمکراتیک جمهوری اسلامی هستند

تهران - ایرنا- فعال اصلاح طلب گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای سه چهره کاریزماتیک، الیگارشی و دمکراتیک است و اصلاح طلبان به دنبال پر رنگ شدن چهره دمکراتیک جمهوری اسلامی هستند.

علیرضا علوی تبار روز سه شنبه در نشست دمکراسی و جمهوریت نظام که در دفتر مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی برگزار شد، افزود: یکی از وجوه نظام جمهوری اسلامی ایران چهره کاریزماتیک (فرح مندی) آن است، در این وجه که نماد آن حضرت امام (ره) است در حال حاضر نیز از جنبه های غالب بر تفکر سیاسی ایران است.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی ما دارای وجوه سه گانه کاریزماتیک(فرهمندی)، الیگارشی (اندک سالاری) و دمکراتیک (مردم سالاری) است، خاطر نشان کرد: شخصیتی مثل حضرت امام (ره) به دلیل اینکه کاریزماست و تیپ شخصیت سیاسی خود را از جایی، گروهی و وابستگی به هیچ سیستمی به عاریه نگرفنه است می تواند موج ایجاد کند، جامعه را اقناع کند و به تغییرات اساسی دست بزند.

این فعال اصلاح طلب در تشریح دومین چهره نظام جمهوری اسلامی گفت: الیگارشی یا اندک سالارانه وجه دیگری است که رگه هایی از آن در سیستم حکومتی ما وارد شده است و حضور داشته و دارد. این وجه، تلاش دارد موقعیت سیاسی روحانیت را در مناصب حکومتی حفظ، تثبیت و تداوم بخشد. همانگونه که بخش هایی از پست ها و موقعیت سیاسی کشور مختص روحانیت است.

وی ادامه داد: اعضای مجلس خبرگان رهبری، حداقل نصف ظرفیت شورای نگهبان و رئیس قوه قضاییه همیشه روحانی، فقیه یا مجتهد بوده اند. بنابراین این چهره از نظام نیز از این فاکتور ها برخوردار است.
علوی تبار با بیان اینکه مثلا وزیر اطلاعات باید مجتهد باشد، یادآور شد: تعریفی که از رجل سیاسی در شروط کاندیداتوری ریاست جمهوری وجود دارد به مقدار زیادی ترجیح دادن روحانیت با دیگر داوطلبان است البته الزام قانونی در این بخش وجود ندارد و می تواند غیر روحانی باشد.

ادامه دارد ...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک