گلستان نیازمند توجه ویژه برای ایجاد زیرساخت‌های علم و فناوری است


گلستان نیازمند توجه ویژه برای ایجاد زیرساخت‌های علم و فناوری است

گنبدکاووس - ایرنا - سه نماینده مردم شرق گلستان درمجلس شورای اسلامی با ابراز گله‌مندی از کمبود زیرساخت‌ها درحوزه پارک‌های علم و فناوری و نیز تعداد اندک شرکت‌های دانش‌بنیان دراین استان، خواستار توجه جدی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری برای رفع کمبودها دراین بخش شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قرجه طیار، شهرام کوسه غراوی و اسدالله قره خانی عصر سه شنبه در جلسه رونق تولید و توسعه اقتصاد دانش بنیان گلستان که باحضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در گنبدکاووس برگزار شد، همچنین خواستار راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی و حمایت بیشتر از نخبگان و شرکت های دانش بنیان این استان شدند.

قرجه طیار دراین جلسه گفت: استان گلستان و گنبدکاووس ظرفیت‌های بسیار خوبی دربخش های مختلف کشاورزی، گردشگری، صنعت و خدمات دارند که متاسفانه مورد غفلت پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان استان قرار گرفته اند.

وی افزود: مناطق شمالی گلستان مستعد کشت ۲۵۰ نوع گیاهان دارویی است که می توان با فرآوری آن ارزش افزوده چند برابری رقم فعلی از آن برای کشاورزان و فعالان این بخش درآمد ایجاد کرد.

طیار اضافه کرد: همچنین درمناطق شمالی گلستان معاون کم نظیر صدف کوهی و ید وجود دارد که بیشتر خام فروشی و یا با فرآوری اندک به فروش می‌روند درحالی که می‌توان با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و فرآوری بیشتر این تولیدات ارزش افزوده بیشتری عاید مردم گلستان کرد.

وی، ایجاد پارک و پژوهشگاه دانش بنیان شرق گلستان در گنبدکاووس و راه اندازی رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در این شهرستان را از مطالبات مردم آن دانست و برلزوم فراهم کردن بستر مناسب برای تبادل نظر بین نخبگان و پارک های علم و فناوری این استان با دیگر استان ها برای بهره مندی از تجارت آنان تاکید کرد.

نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول نیز دراین جلسه با قدردانی از اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چندسال اخیر در توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و راه اندازی پارک‌های علم وفناوری در کشور، گفت: مجموع این اقدامات سبب ایجاد بارقه امید در نخبگان و دارنندگان شرکت های دانش بنیان شده است.

اسدالله قرخانی افزود: با این همه سهم گلستان از اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی زیرنظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اندک است درحالی که این استان ظرفیت بسیار خوبی برای راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ ها دارد که می تواند اقتصاد گلستان را به پیش برده و ارتقا دهند.

وی اضافه کرد: این استان درحوزه آب شیرینکن‌ها ظرفیت خوبی دارد که می توان برای تامین آب بخش کشاورزی از آن استفاده و درامد کشاورزان را افزایش داد.

به گزارش ایرنا، شهرام کوسه غراوی نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه محور توسعه گلستان کشاورزی و گردشگری است، گفت: باید تلاش کنیم با حمایت ویژه از پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان این ظرفیت ها را شکوفا کنیم.

وی افزود: حضور مدیر پارک علم و فناوری گلستان در شهرستان های استان و توجیه مدیران و بخش خصوصی نسبت به حمایت هایی که قرار است از آنها صورت گیرد ضروری است ضمن اینکه باید سهم اعتباری استان گلستان از صندوق نوآوری و شکوفایی نیز مشخص شود.

رییس پارک علم و فناوری گلستان هم دراین جلسه گفت که این استان از داشتن فضاهای مناسب برای مراکز نوآوری که نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در آن جمع شوند، محروم است که در جریان سفر امروز معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و امضای سه موافقت‌نامه، قرار است چند مرکز نوآوری از جمله در گنبدکاووس و گرگان راه اندازی شود.

مهدی غفاری افزود: گلستان همچنین به راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیاز دارد که صحبت‌هایی با اتاق بازرگانی استان شده و قول مساعد برای راه اندازی آن داده شده ضمن اینکه تا آن زمان شرکت های دانش بنیان و نخبگان گلستانی می توانند از منابع ۳۰ هزار میلیارد ریالی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور نیز استفاده نمایند.

وی با تاکید برضرورت همکاری بیشتر ادارات و نهادهای گلستان با پارک های علم و فناوری و حمایت از شرکت های دانش‌بنیان، اضافه کرد: برای تحقق این مهم از برخی شتاب دهنده های ملی نیز استفاده می کنیم که فعلا قرار است از شرکت استارتاپ موسوم به علی بابا در حوزه آی تی گلستان که ظرفیت خوبی است، استفاده شود.

استان گلستان با ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از آن درهفت شهرستان واقع درشرق آن سکونت دارند.

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...