13 اثر صنایع دستی آذربایجان‌غربی نشان ملی مرغوبیت دریافت کرد


13 اثر صنایع دستی آذربایجان‌غربی نشان ملی مرغوبیت دریافت کرد

ارومیه- ایرنا- معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: از مجموع 30 سهمیه شرکت داده شده استان در پنجمین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی کشور، 13 اثر موفق به کسب امتیاز لازم برای اخذ این نشان ملی شد.

افسانه رنجبر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اسامی هنرمندانی که موفق به اخذ نشان ملی مرغوبیت شدند را «میرخلیل میرزینالی» برای اثر ساز آشیقی، «حسین باسلیقه» تنور سنتی، «حمید بهجت» جعبه کتاب منبت چوب ،« امیر معظم» سه‌تار معرق و جعبه دستمال کاغذی معرق منبت مشبک، «کیوان صفری» گلدان سفال و «فهیمه حیدری» ظرف سفال با دسته‌چوبی و ظرف سفال با دسته سرامیکی عنوان کرد.

وی همچنین «بهنام حسین‌پور» برای جعبه آجیل‌خوری منبت و جعبه جواهر منبت مشبک، «بهروز فری رضایی» جای کارت ریزه‌کاری، «بهناز فری رضایی» کیف چوبی ریزه‌کاری منبت و « زهرا جعفری» برای اثر کیف حکاکی چرم را از دیگر هنرمندانی دانست که موفق به اخذ نشان ملی مرغوبیت شدند.

وی اضافه کرد: این آثار در ویترین‌های طبقه همکف معاونت صنایع دستی به مدت یک ماه در معرض دید عموم به نمایش گذاشته شد.

«رنجبر»، با اشاره به اینکه ۴۰ نوع صنایع دستی توسط هنرمندان آذربایجان‌غربی تولید می‌شود، اضافه کرد: صنایع چوب در مرکز استان، قالی‌بافی و نساجی در جنوب استان و تراش سنگ در شمال این استان از جمله هنرهای دستی بومی این منطقه محسوب می‌شود.

صنایع دستی مختلفی در زمینه‌های مختلف شامل نساجی سنتی، سفال و سرامیک، هنرهای چوب، پوشاک سنتی، صنایع دستی فلزی و روی شیشه و دیگر پیشه های سنتی وابسته به صنایع دستی از جمله رنگرزی گیاهی و نخ ریسی سنتی در آذربایجان‌غربی فعال است.
این استان با داشتن گنجینه‌های صنایع دستی، ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد کارگاه‌های تولید صنایع دستی دارد تا نتیجه اقتصاد درون‌زا در عمل به نمایش گذاشته شود.

داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی هر ۲ سال یکبار برگزار می‌شود و در چهار دوره قبل، ‌آذربایجان‌غربی موفق به دریافت بیش ۳۲ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی و یک مهر اصالت صنایع دستی از یونسکو شده‌است.

۷۱۲۵/۶۱۸۵/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس