ساختار مولکول سرطان کشف شد


ساختار مولکول سرطان کشف شد
پژوهشگران موفق به کشف ساختار مولکولی شدند که نقش مهمی در یکی از فرآیندهای دخیل در پیدایش سرطان دارد، آگاهی از عملکرد این مولکول میتواند به درمانهای مؤثر سرطان منجر شود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، پروتئین ها مولکول های بسیار بزرگی هستند و نقش مهمی در تندرستی یکی یکی سلول های بدن اجرا میکنند . فرآیندی که تعیین میکند کدام و چه تعداد پروتئین برای یک سلول دردسترس هست بسیار پیچیده هست. یکی از این فرآیندها اتصال جایگزین( alternative splicing) هست. در این فرآیند دسترسی به طیف وسیعی از پروتئین با کد ژنتیکی یکسان و عملکردهای گوناگون مقدور و از این طریق تندرستی سلول ضمانت میشود. اتصال جایگزین یک فرآیند تنظیم شده حین بیان ژن هست که سبب میشود یک ژن واحد برای چند پروتئین کدگذاری شود.

این فرآیند بسیار پیچیده و کلیدی بوده و گرچه برای تندرستی حیاتی هست ولی پژوهش های تازه نشان میدهد سلول های مبتلا به سرطان از آن برای ترقی و تکثیر استفاده میکنند. زمانیکه فرآیند اتصال جایگزین مختل میشود ، میتواند منجر به رشد و تکثیر و توسعه سرطان و ایستادگی نسبت به شیمی درمانی شود.

پژوهشگران بر این باورند که با تنظیم فرآیند اتصال جایگزین میتوان شیوه های درمانی سرطان را دگرگون کرد.

پژوهشگران مؤسسه تحقیقات سرطان در لندن به اطلاعات جدیدی در مورد ساختار و عملکرد یک مولکول به اسم DHX8 دست یافتند. این مولکول نقش مهمی در فرآیند اتصال جایگزین اجرا میکند و نشان میدهد مولکول های سرطانی چطور از این فرآیند به نفع خود بهره می برند. در این مطالعه آمده است اختلال در فرآیند اتصال جایگزین میتواند به طیف وسیعی از بیماری های از جمله سرطان منجر شود. این مولکول در آخرین مرحله از فرآیند اتصال جایگزین نقش دارند که در آن اطلاعات ژنتیکی رمزگشایی میشوند و پروتئینهای مختلف تولید میشود . با آشنایی این مولکول و عملکرد آن و همچنین روش مهار آن میتوان به شیوه های ارزشمندی برای علاج اقسام سرطان دست یافت.

نتیجه این مطالعه در نشریه Biochemical Journal منتشر شده هست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی