سهم گلستان از شرکت‌های دانش بنیان تنها یک درصد است


سهم گلستان از شرکت‌های دانش بنیان تنها یک درصد است

گنبدکاووس - ایرنا - استاندار گلستان اعلام کرد سهم این استان از شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری کشور در حالی تنها یک درصد است که دربخش کشاورزی، گردشگری و خدمات جزو 10 استان برتر محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر هادی حق شناس عصر سه شنبه درجلسه رونق تولید و توسعه اقتصاد دانش بنیان استان گلستان که باحضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در گنبدکاووس برگزار شد، گفت: توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری به ارتقای بهره‌وری در اقتصاد استان کمک زیادی می‌کنند.

وی، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان را حلقه وصل بین دانشگاه و بخش صنعت دانست و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان بایستی دستاوردهای علمی را به کمک بخش صنعت تبدیل به ثروت و ارزش افزوده نمایند.

دکتر حق شناس با بیان اینکه خام‌فروشی محصولات کشاورزی، صنعت و خدمات در گلستان سبب شده تا درآمد ناخالص استان و اشتغال آن پایین‌تر از میانگین کشور باشد، اضافه کرد: درحالی که میانگین اشتغال در بخش صنعت کشور ۳۱.۵ درصد، بخش خدمات ۴۹.۶ درصد و بخش کشاورزی ۱۸.۹ درصد است اما این آمار در گلستان در بخش خدمات ۹ درصد و دربخش صنعت پنج درصد کمتر از میانگین کشور است.

وی تصریح کرد: البته سهم اشتغال بخش کشاورزی گلستان اندکی بالاتر از میانگین کشور است که دلیل آن هم حضور ۴۶ درصد جمعیت استان در روستاها و اشتغال در این بخش تولیدی می‌باشد.

استاندار گلستان ادامه داد: برای افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان، دولت مجوزهای لازم را برای استقرار صنایع تبدیلی مرتبط داده است و انتظار داریم تا پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به ظرفیت بخش کشاورزی گلستان نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا ارزش افزوده بیشتری عاید استان شود.

دکتر حق شناس گفت: استان گلستان سالانه افزون بر یک میلیون تن محصولات کشاورزی بویژه گندم، دانه‌های روغنی، پنبه و زیتون را به دیگر استان‌ها به صورت خام ارسال می‌کند در صورتی که اگر این مقدار محصول در استان فراوری شود، ارزش افزوده بالا و نیز اشتغال خوبی برای گلستان ایجاد می‌کند.

وی، دانش، مهارت و تکنولوژی را سه رکن ایجاد ارزش افزوده دانست و برلزوم توجه بیشتر به این سه رکن از سوی مدیران گلستان و بخش خصوصی آن تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، دراین جلسه علاوه بر امضای یک تفاهم‌نامه کلی بین استاندار گلستان و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، سه موافقت نامه راه‌اندازی دو مرکز جامع نوآوری و حمایت از نخبگان در شهرهای گرگان و گنبدکاووس و نیز نمایندگی شرکت استارت‌آپ موسوم به علی‌بابا در حوزه گردشگری گلستان به امضا رسید.

همچنین دراین جلسه سه تن از نمایندگان فعالان اقتصادی و دارنندگان شرکت‌های دانش بنیان گلستان به نمایندگی به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند و خواستار رفع برخی نوافص و ابهام ها از قوانین راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و نیز حمایت مالی بیشتر از صاحبان ایده‌ها در این استان شدند.

استان گلستان با ۱.۹ میلیون نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا