مُهر کنترل مرزی گذرنامه زائران اربعین، ویزا تلقی می‌شود


مُهر کنترل مرزی گذرنامه زائران اربعین، ویزا تلقی می‌شود

با هدف تسریع خدمات دهی به زائران اربعین و کاهش هزینه، امسال مُهر کنترل مرزی گذرنامه زائران به منزله ویزا تلقی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری پلیس؛ سرهنگ سیدمحمدرضا طبایی، با اشاره به راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی و اشتیاق عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) برای حضور در این کنگره معنوی افزود: همه ساله؛ مسئولان دستگاه‌های مختلف کشور با هدف ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین و تسریع این روند موضوعات را پیگیری می‌کنند.
رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا افزود: در جلساتی که مسئولان ستاد اربعین کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با مسئولان وزارت کشور عراق داشتند، توافق شد ویزای سفر اربعین حذف شود.
وی ادامه داد: بر اساس این توافق، مُهر کنترل مرزی که توسط پلیس عراق در مرز‌های ورودی به این کشور، بر گذرنامه زائران درج می‌شود، به عنوان "ویزا" تلقی می‌شود بنابر زائران توجه کنند هنگام ورود به عراق اطلاعاتشان ثبت و مُهر کنترل بر گذرنامه شان درج و ثبت شود.
سرهنگ طبایی افزود: همه این اقدامات با هدف خدمات دهی مطلوب به زائران و تسریع در روند خدمات است؛ از طرفی با تحقق این توافق‌ها هزینه سفر کاهش می‌یابد.
وی گفت: این اقدامات از اول محرم تا پایان اربعین انجام می‌شود.
رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متقاضیان برای تهیه، تکمیل و ارائه فرم صدور گذرنامه فقط از طریق دفاتر پلیس +۱۰ اقدام کنند، عنوان کرد: بر مبنای هماهنگی‌های صورت گرفته با بنیاد تعاون ناجا مسئولان این دفاتر برای پاسخگویی به زائران اربعین باید تا ساعت ۲۰ در دفاتر حضور داشته و به زائران و متقاضیان خدمات ارائه کنند.
وی افزود: در صورتی که متقاضیان و مراجعه کنندگان به این دفاتر در شیوه و خدمات دهی تخلفی را مشاهده کردند مراتب را حتما از طریق سامانه ۱۹۷ گزارش کنند.

راهنمای چگونگی دریافت گذرنامه
وی در ادامه درباره مراحل صدور گذرنامه گفت:: متقاضیان دریافت گذرنامه به نکات ذیر توجه کنند.
تهیه، تکمیل و ارائه فرم صدور گذرنامه (از طریق دفاتر پلیس +۱۰).
واریز هزینه صدور گذرنامه و عوارض شهرداری قابل پرداخت از طریق سامانه pos بانکی (دستگاه کارتخوان بانکی) مستقر در مراکز گذرنامه و دفاتر پلیس +۱۰.
دانشجویان بورسیه مشغول به تحصیل در خارج از کشور، همسر و فرزندان آنان در صورت ارائه نامه از سوی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پرداخت هزینه‌های مذکور معاف می‌باشند.
ارائه اصل شناسنامه متقاضی (شناسنامه افراد بالای ۱۵ سال عکس دار باشد).
ارائه کد ملی (کارت ملی عکس دار یا موقت و یا تائیدیه از ثبت احوال).
ارائه یک قطعه عکس جدید ۴*۶ رنگی، تمام رخ، بدون عینک، کلاه، کراوات با زمینه کاملاً روشن (سفید) ضمناً از تاریخ گرفتن عکس‌ها بیش از یک سال نگذشته باشد. در مورد دوشیزگان بالای شش سال تمام ارائه عکس با رعایت کامل حجاب اسلامی الزامی است.
ارائه مدارک عکس دار جهت مطابقت متقاضیان زیر ۱۵ سال که شناسنامه آن‌ها عکس دار نشده است الزامی می‌باشد.
ارائه موافقت رسمی همسر برای بانوان شوهر دار، موافقت رسمی، ولی یا قیم برای متقاضیان کمتر از ۱۸ سال تمام.
اصل مدارک فوت یا طلاق نامه در مورد بانوانی که شوهر آنان فوت نموده و یا طلاق گرفته اند.
در مورد بانوان شوهر دار که همسرشان مفقودالاثر، غایب یا غیرقابل دسترسی می‌باشد ارائه نامه از دادستان محل درخواست گذرنامه الزامی می‌باشد.
افرادزیر ۱۸ سال در صورت فوت، ولی وعدم دسترسی به جد پدری و مشخص نشدن قیم یا، ولی قهری با ارائه مجوز از مرجع قضائی (دادستانی محل سکونت) می‌توانند در خصوص تقاضای اخذ گذرنامه اقدام نمایند.
ارائه اصل و تصویر مدرک نظام وظیفه (کارت پایان خدمت، معافیت، خرید خدمت) هوشمند یا ارائه موافقت نظام وظیفه برای خروج ازکشور متقاضیان ذکور بالای ۱۸ سال تمام (افراد بالای ۵۰ سال نیازی به ارائه مدرک وظیفه ندارند) (امسال امکان بررسی مدارک مربوط به نظام وظیفه توسط سامانه‌های هوشمند فراهم شده است)
ارائه موافقت نامه حفاظت اطلاعات یگان خدمتی برای کارکنان شاغل در نیرو‌های مسلح و کارکنانی که کمتر از ۵ سال از تاریخ بازنشستگی آنان سپری شده است. کارکنان نظامی بازنشسته که از تاریخ بازنشستگی آنان ۵ سال گذشته باشد، ملزم به ارائه نامه از کانون بازنشستگان، کارت بازنشستگی یا حکم رهایی می‌باشند.
ارائه گذرنامه قبلی در صورت دارا بودن گذرنامه معتبر و ارائه آدرس صحیح پستی محل سکونت به همراه کد پستی
اعلام مقررات خروج از کشور سربازان حین خدمت
معاون مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی، ضوابط و مقررات خروج از کشور سربازان حین خدمت را تشریح کرد.
سردار رحمان علیدوست گفت:صدور مجوز خروج از کشور برای سربازان حین خدمت در صورت تایید رده‌های نظارتی در اختیار فرماندهان آنان است.
وی ادامه داد: آن دسته از کارکنان وظیفه که تمایل به حضور در پیاده روی اربعین حسینی (ع) را دارند، باید برای دریافت مجوز خروج از کشور از طریق نیروی انسانی رده خدمتی خود اقدام کنند.
معاون مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی گفت: با توجه به اینکه حضور سربازان در ماموریت‌های دفاعی، امنیتی، انتظامی و خدماتی به ویژه درخصوص حفظ امنیت زائران اربعین حسینی (ع) اهمیت دارد، صدور مجوز خروج از کشور برای این دسته از عزیزان در این ایام محدود است.
سردار علیدوست افزود: میزان وثیقه برای این دسته از عزیزان، براساس مدرک تحصیلی و مدت خدمت آنان تعیین می‌شود.
برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی (ع)با امنیت مرز‌های ایران و عراق
فرمانده مرزبانی ناجا: با هماهنگی‌های ایران و عراق، امسال نیز شاهد برگزاری باشکوه مراسم اربعین خواهیم بود
سردار " قاسم رضایی" در حاشیه سفر به بغداد، با سرلشکر "یاسین طاهر الیاسری" وزیر کشور عراق دیدار و گفتگو کرد و اظهار داشت: میزبانی عراق از زائران در اربعین سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) اقدام بسیار بزرگ و ارزشمندی است و ما قدردان مهمان نوازی شما و مردم هستیم.
وی با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه دولت ایران و عراق گفت: مردم دو کشور طی سال‌های اخیر شاهد تقویت روابط دوجانبه هستند و هر سال عاشقان زیادی برای زیارت عتبات عالیات عازم عراق می‌شوند که مورد استقبال گرم مردم کشور عراق نیز قرار می‌گیرند و امسال نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته میان دو کشور شاهد برگزاری باشکوه مراسم اربعین خواهیم بود.
فرمانده مرزبانی ناجا با تشریح اقدامات مرزبانی در تسهیل تردد و امنیت زوار اربعین حسینی (ع) تصریح کرد: از همه ظرفیت‌ها برای خدمات دهی مطلوب به زائران اربعین حسینی بهره خواهیم گرفت و با لطف خداوند و عنایت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) شاهد هماهنگی بهتر مسئولان دو کشور برای خدمات دهی بهتر به زوار خواهیم بود.
سردار رضایی با اشاره به تردد زائران از مرز‌های چهارگانه خسروی، مهران، شلمچه و چذابه بیان کرد: آمادگی لازم برای پذیرش زوار خارجی کشور‌های همسایه افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و ... را برای تردد از مرز‌ها و عزیمت به عراق داریم.

آمادگی کامل دولت عراق بر تأمین امنیت تردد زائران در ایام اربعین
سرلشکر "یاسین طاهر الیاسری" وزیر کشور عراق نیر در این دیدار با اشاره به تمهیدات برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع)، گفت: تسهیل تردد و تامین امنیت زوار اربعین برای ما بسیار مهم است و در این زمینه تفاهم نامه همکاری مشترک میان وزارت کشور ایران و عراق به امضا رسیده است.
وی افزود: هدف از امضای این تفاهم نامه، همکاری در تسهیل تردد زوار اربعین و خدمات دهی مطلوب به آنان است.
وزیر کشور عراق با اشاره به توافق‌های بازگشایی مرز خسروی و حذف روادید اربعین خاطرنشان کرد: هر سال شاهد حضور زائران زیاد ایرانی در کنگره بزرگ اربعین حسینی (ع) هستیم و به طور قطع با اقدام‌های صورت گرفته در سال جاری بر جمعیت زوار افزوده خواهد شد.
وی با اشاره به تمهیدات دولت عراق برای تامین امنیت مراسم اربعین افزود: نیرو‌های مسلح و دفاعی کشور عراق برای تامین امنیت این مراسم بزرگ فعالانه حضور خواهند داشت.
وزیر کشور عراق تاکید کرد: سال‌های گذشته مردم این کشور سعی در مهمان نوازی شایسته از زوار داشتند و ان شاءالله امسال نیز همین طور خواهد بود و در تلاش هستیم خدمات مطلوبی ارائه دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...