واکنش متناقض شاه سعودی به حملات پهپادی نیروهای یمنی به آرامکو


سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی روز سه شنبه در واکنشی متناقض به حمله پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن به تاسیسات نفتی آرامکو از یک سو ادعا کرد که کشورش توان دفاع از خود را دارد و از سوی دیگر از جامه جهانی خواست تا اقدام لازم برای جلوگیری از ادامه این حملات را به عمل آورد.

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان (واس ) سلمان امروز ( سه شنبه ) در جلسه شورای وزیران این کشور ادعا کرد که حملات تلافی جویانه به تاسیسات نفتی آرامکو نه تنها عربستان سعودی بلکه اقتصاد جهانی را تهدید می کند.

سلمان سپس در موضعی متناقض گفت، عربستان سعودی توان دفاع از خاک و تأسیسات خود در برابر هر گونه تهاجمی، از هر جایی که باشد را دارد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا پیشتر و در چند نوبت اعلام کرده بود که در صورت عدم حمایت آمریکا کشورهایی مانند عربستان توان بقا بیش از دو هفته را نخواهند داشت .

مقامات سعودی در حالی تهدید به مقابله با این حملات کرده که سامانه پدافند هوایی پیشرفته عربستان تاکنون از ره گیری موشک ها و پهپادهای یمنی عاجز بوده اند.

در همین راستا، شورای وزیران سعودی نیز در پایان جلسه و با صدور بیانیه ای، بدون اشاره به حملات چندساله جنگنده های ائتلاف عربی به یمن و ویرانی این کشور، تاکید کرد که هدف از این حمله بی سابقه ایجاد اختلال در مسیر انتقال انرژی جهانی است.

جنبش انصار الله یمن، شنبه گذشته در واکنش به محاصره این کشور و ادامه حملات جنگنده های سعودی به مناطق مختلف یمن، پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی قرار داد.

با حمله به این تاسیسات نفتی ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستاه به طور موقت مختل شده است.

نیروهای انصار الله روز گذشته (دوشنبه) همچنین عربستان و نیز امارات را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کرده اند.

در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و شاخص بورس عربستان بیش از ۲ درصد کاهش داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !