الگوی کشورهای توسعه یافته با فرهنگ کشور بومی‌سازی و متناسب‌سازی شود


الگوی کشورهای توسعه یافته با فرهنگ کشور بومی‌سازی و متناسب‌سازی شود

اصفهان- ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: پیاده‌سازی الگوهای کشورهای توسعه یافته نیازمند بومی سازی و متناسب سازی با فرهنگ و اجتماع کشور دارد زیرا سبک زندگی ما ایرانی و اسلامی است.

حیدر قاسمی روز سه شنبه در شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی هماهنگی وقایع حیاتی استان اصفهان، افزود: جمعیت و سرزمین از جمله ارکان مهم حاکمیت و تشکیل حکومت است و اگر نباشد رابطه دولت و ملت شکل نمی گیرد.

وی اظهاررداشت: بررسی مساله جمعیت مستلزم نگاهی است که در کنار محدودیت ها به ظرفیت ها و فرصت های آن بنگرد و براساس نیازها و ضرورت ها برنامه ریزی داشته باشد تا از این طریق از مشکلات عبور کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان تصریح کرد: در خصوص مساله جمعیت نمی توان الگوهای اجرایی در کشورهای توسعه یافته را بدون در نظر گرفتن باورها، عقاید و شرایط فرهنگی و اجتماعی در ایران اسلامی پیاده کرد.

وی اضافه کرد: گاهی در خصوص اجرای این الگوها دچار افراط و تفریط شده ایم که از یک سو برخی به دنبال پیاده سازی مو به موی این الگوها بدون در نظر گرفتن مقتضیات فرهنگی و اجتماعی هستند و از سوی دیگر برخی معتقدند این الگوها هیچ سنخیتی با کشور ما ندارند.

قاسمی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: حوزه سبک زندگی در برنامه ریزی های اجتماعی جایگاه بسیار بالایی دارد و باید تمامی جوانب آن را مورد ملاحظه قرار داد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان افزود: متاسفانه بخش عمده مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیرواگیردار است که با اصلاح روش ها و سبک زندگی می توان از بروز این بیماری ها پیشگیری کرد.

وی با اشاره به نقش بهداشت در کاهش مرگ و میرها و افزایش امید به زندگی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: البته نباید از مساله کیفیت زندگی غافل ماند و باید به سوال پاسخ داد که آیا کیفیت زندگی در دوران های مختلف رشد داشته است.

قاسمی به نقش شهرداری ها در توجه به مطلوب سازی زیر ساخت های سخت افزاری و نقش صدا و سیما و آموزش و پرورش در زیر ساخت های نرم افزاری و فرهنگ سازی در جامعه، اظهارداشت: در مواجهه با مسائل اجتماعی باید الزاما نگاه کارشناسی و متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی داشت.

وی برنامه ریزی کمیته های شش گانه شورای راهبردی جمعیت استان اصفهان و توجه به مسائل کارشناسی در این کمیته ها را خواستار شد و گفت: نتایج این کمیته ها پس از کارشناسی های لازم، برای بررسی نهایی و جمع بندی وارد شورای جمعیت استان شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان به نقش آمار در افزایش مطلوبیت برنامه ریزی ها، گفت: متاسفانه در برخی موارد برخی آمار به واسطه کتمان و غفلت، به دست نمی آید و لذا دهیاری ها،د شوراهای بخش و بخشداری ها باید با دقت فروان نسبت به ثبت وقایع حیاتی استان اهتمام داشته باشند.

وی همچنین بر ضرورت راه اندازی آرامستان دوم اصفهان در مناطق شمال و غرب شهر اصفهان تاکید کرد و افزود: با توجه به شرایط مذهبی، فرهنگی و اجتماعی نمی توان برخی آرامستان های محلی را به طور کل کنار گذاشت و لذا از یک سو باید آرامستان شمال غرب به منظور جایگزینی راه اندازی شود و سوی دیگر ظرفیت های حاکمیتی در اداره آرامستان های محلی به منظور جلوگیری و پیشگیری از فقدان مسائل بهداشتی و آماری بیشتر شود.

قاسمی همچنین بر ضرورت حضور سالمندان موثر و اهل علم در برنامه ریزی های این بخش تاکید کرد وافزود: تصمیم سازی در این بخش مبتی بر نیازها می تواند به عملیاتی تر شدن این تصمیمات منجر شود.

وی افزایش آگاهی بخشی های اجتماعی در حوزه سالمندان را خواستار شد و گفت: تغییر نگاه ها و باورها با ایجاد مراکزی به منظور انتقال تجربیات سالمندان و تغییر دیدگاه جامعه به این سمت نیازمند فرهنگ سازی است که نقش رسانه ها و صدا و سیما در آن بسیار پر رنگ است.

شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی هماهنگی وقایع حیاتی استان اصفهان روز سه شنبه با حضور نمایندگان دستگاههای مرتبط در استانداری اصفهان برگزار شد.

۶۰۲۶//۷۱۳۴/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)