چگونگی محافظت از رگ‌های خونی در برابر آسیب‌های ناشی از نمک


چگونگی محافظت از رگ‌های خونی در برابر آسیب‌های ناشی از نمک

بر اساس نتایج تحقیق جدید دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در ایالات متحده، خوردن پنیر به محافظت از رگ‌های خونی در برابر آسیب‌های ناشی از نمک کمک می‌کند.

آفتاب‌‌نیوز :

محققان دریافتند آنتی اکسیدان‌هایی که به طور طبیعی در پنیر وجود دارند، ممکن است به محافظت از رگ‌های خونی در برابر آسیب‌های نمک در رژیم غذایی کمک کنند.

به گزارش مدیکال دیلی، زمانی که افراد بزرگسال رژیم غذایی سدیمی به میزان زیاد مصرف می‌کنند، دچار اختلال عملکرد در رگ‌های خونی می‌شوند. اما وقتی این افراد روزانه چهار وعده پنیر در کنار همان رژیم با سدیم زیاد مصرف کنند تاثیر سدیم بر بدن از بین می‌رود.

محقق این تحقیق، بیلی آلبا اظهار کرد: این یافته‌ها ممکن است به افراد کمک کند تا در مواد غذایی مصرفی خود تعادل ایجاد کنند.

آلبا گفت: اگرچه رهنمودهای زیادی برای کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی وجود دارد، اما برای بسیاری از افراد این کار دشوار است و مصرف محصولات لبنی بیشتر مانند پنیر ممکن است یک راه حل جایگزین برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و بهبود سلامت رگ‌ها باشد بدون اینکه سدیم دریافتی را کاهش دهند.

در حالی که سدیم یک ماده معدنی است که در میزان اندک برای بدن انسان حیاتی است. البته مقدار زیاد سدیم در رژیم غذایی با عوامل خطر قلبی عروقی مانند فشار خون بالا همراه است.

انجمن قلب آمریکا میزان بیش از 2300 میلی‌گرم سدیم در روز را توصیه نمی‌کند و مقدار ایده‌آل برای بیشتر بزرگسالان را نزدیک به 1500 میلی‌گرم می‌داند.

لسی الکساندر از دانشگاه پن اظهار کرد: در مطالعات پیشین نشان داده شد افرادی که هر روز میزان مجازی لبنیات مصرف می‌کنند، معمولا فشار خون پایین‌تر و به طور کلی سلامت قلبی عروقی بهتری دارند. در این تحقیق این ارتباطات با دقت بیشتری بررسی شد و همچنین برخی از عملکردهای دقیق پنیر بر سلامت قلب مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این تحقیق، محققان 11 بزرگسال را که مشکل فشار خون حساس به نمک نداشتند را بررسی کردند و هر یک به مدت هشت روز رژیم غذایی خاصی را رعایت کردند که شامل رژیم غذایی کم سدیم و بدون لبنیات بود و در رژیم دوم کم سدیم و پنیر بیشتر و رژیم سوم رژیم غذایی پر سدیم و بدون لبنیات و رژیم مملو از سدیم و پنیر زیاد نیز آخرین رژیم غذایی شرکت‌کنندگان بود.

در رژیم‌های غذایی کم سدیم، شرکت‌کنندگان روزانه 1500 میلی‌گرم نمک مصرف کردند، در حالی‌که رژیم‌های غذایی حاوی سدیم زیاد شامل 5500 میلی‌گرم نمک در روز بود. رژیم‌های غذایی با پنیر زیاد نیز شامل 170 گرم یا حدود چهار وعده از چندین نوع پنیر مختلف در روز بود.

در پایان، شرکت‌کنندگان بعد از یک هفته مورد آزمایش قرار گرفتند.

در این تحقیق، محققان با استفاده از میزان ناچیزی از داروی استیل کولین، ترکیبی که راحتی رگ‌های خونی را نشان می‌دهد، استفاده کردند.

شرکت‌کنندگان همچنین تحت کنترل فشار خون قرار گرفتند و نمونه ادرار نیز برای اطمینان از مصرف مقدار صحیح نمک در طول هفته بررسی شد.

محققان دریافتند که پس از گذشت یک هفته بعد از مصرف سدیم زیاد، بدون رژیم غذایی پنیر، رگ‌های خونی شرکت‌کنندگان به استیل کولین واکنش نشان ندادند و رگ‌ها سخت‌تر شدند.

الکساندر گفت: عملکرد رگ‌های خونی شرکت‌کنندگان در رژیم غذایی پر سدیم و بدون هیچ گونه پنیر مانند رگ‌های افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار پیشرفته بود، اما با مصرف پنیر این اثرات از بین رفت.

آلبا گفت: نتایج حاکی از آن است که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پنیر می‌تواند یک عامل موثر در کاهش تاثیرات منفی سدیم باشد.

وی گفت: مصرف مقادیر زیاد سدیم باعث افزایش مولکول‌هایی می‌شود که برای سلامتی رگ‌های خونی و سلامت کلی قلب مضر هستند. شواهد علمی نشان می‌دهد مواد مغذی در لبنیات دارای خواص آنتی‌اکسیدانی مفیدی هستند که موجب از بین بردن تاثیرات منفی مصرف سدیم بر بدن می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟