اختصاص 1500 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور


اختصاص 1500 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور

زنجان - ایرنا - رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سال گذشته 700 میلیارد تومان برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور هزینه شده که امسال این میزان به یک هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافته است.

خلیل آقایی روز سه شنبه در حاشیه بهره برداری از یک طرح آبخوانداری در زنجان در جمع خبرنگاران افزود : این طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در ۱۱ هزار نقطه کشور در دست اجرا است.

وی ادامه داد: از سال گذشته نهضت بزرگی از جهت تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی با اذن رهبر معظم انقلاب و حمایت دولت و پشتیبانی مجلس برای اجرای طرح های آبخیزداری در کشور شکل گرفته است.

آقایی خاطرنشان کرد: آبخیزداری و آبخوانداری اثرات خوبی را در چشمه ها، قنات ها و چاه ها گذاشته و خوشحالی مردم را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه تا کنون طرح های آبخیزداری در یک میلیون هکتار از اراضی کشور اجرا شده است، گفت: به طور میانگین در نتیجه اجرای این طرح ها، سفره های زیرزمینی به میزان ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب تغذیه شده است.

نگرانی برای وقوع آتش سوزی در جنگل های هیرکانی در نیمه دوم سال

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال افزایش بارندگی ها در کشور موجب احیای طبیعت و جاری شدن آب در رودخانه ها شد هر چند که بارش ها نقماتی هم داشت و شماری از هم میهنان دچار مشکل شدند، ولی در مجموع بارندگی ها در کل کشور برای عرصه منابع طبیعی یک نعمت بود و باعث تقویت پوشش گیاهی در مراتع و جنگل ها شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد دلیل آتش سوزی در مراتع و جنگل ها، عوامل انسانی است، ادامه داد: البته پیش بینی هم این بود که پس از بارندگی ها و خشک شدن علف ها با آغاز فصل تابستان، در عرصه ها با کوچک ترین جرقه ای آتش ایجاد شده و وسعت بگیرد.

آقایی اظهار داشت: سال گذشته به ارزش ۵۰ میلیارد تومان تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای اطفای حریق مراتع و جنگل ها تهیه شد، اما این میزان اعتبار و تجهیزات برای ۱۷ میلیون هکتار جنگل و ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه ملی، عدد ناچیزی است.

وی افزود: در آتش سوزی های اخیر مشکل حضور بالگرد برای پاشیدن آب و هلی برن نیرو، رفع شد و با تمهیداتی که انجام گرفت از ورود خسارت های بزرگ تر به عرصه های ملی جلوگبری شد چرا که ما شرایط را بدتر از وضع پیش آمده، پیش بینی کرده بودیم.

آقایی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر برای ۶ ماهه دوم سال یک نگرانی برای جنگل های شمال داریم که امیدواریم با تمهیدات انجام شده و همراهی ها و مساعدت های صورت گرفته، وقوع آتش سوزی در جنگل های هیرکانی را شاهد نباشم.

وی با بیان اینکه امسال میزان آتش سوزی ها در مراتع و جنگل های کشور نسبت به سال گذشته بیشتر بود، گفت: البته برخی اعداد اعلام شده پیرامون وسعت آتش سوزی ها، عددهای فرضی است و واقعی نیست؛ مثلا برای ارسباران وسعت آتش سوزی یک هزار و ۵۰۰ هکتار گفته شد در حالی که محدوده وقوع آتش سوزی ۳۰ هکتار بیشتر نبود.

آقایی با بیان اینکه وظیفه اصلی سازمان جنگل ها و مراتع، در وهله اول حفاظت و در مرحله بعد احیا، اصلاح و بهره برداری است، گفت: امسال در حوزه حفاظت، حدود ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های مختلف در زمینه هایی مثل ذخیره رطوبت، آبخیزداری، جنگل کاری، بذر پاشی برای استان های کشور ابلاغ شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود وسعت مراتع کشور را ۸۶ میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: امسال نزدیک ۸۵ میلیارد تومان اعتبار برای احیا و اصلاح مراتع کشور اختصاص یافته است.

دولت از زارعت چوب حمایت می کند

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه دولت حمایت و سیاست جدی برای پشتیبانی از زراعت چوب دارد، گفت: متاسفانه صنایع وابسته، کمتر به واردات چوب از خارج اقداممی کنند و به صرفه و صلاح است که فعالان حوزه صنعت چوب و سلولزی، واردات چوب را جدی بگیرند و در کنار آن به زراعت چوب هم بپردازند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش میزان قاچاق چوب در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش قیمت چوب، قاچاق را تشدید کرده است.

آقایی با بیان اینکه برای جلوگیری از قاچاق چوب، یگان حفاظت از جنگل ها تقویت شده است، افزود: بیشترین میزان قاچاق چوب در کشور در جنگل های هیرکانی است، برای همین امسال عملیات حفاظت را از یک میلیون هکتار دراین جنگل ها به ۲ میلیون هکتار افرایش دادیم.

وی ادامه داد: طرح مناقصه حفاظت را هم در جنگل های هیرکانی اجرا کردیم تا هم یگان حفاظت و هم پیمانکار حفاظت در امر کنتترل و حفاظت درگیر شوند.

۳۰۸۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه