نگاهی به سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در کهگیلویه وبویراحمد


نگاهی به سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج- ایرنا- سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده دراستان کهگیلویه و بویراحمد پس از تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، رونمایی و برای اجرا به دستگاه ها ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا تدوین سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده از دو سال پیش در دستور معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور قرار گرفت و کارگاه ها و نشست های مختلفی در استان های کشور برای تهیه و تدوین آن برگزار شد .سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور معصومه ابتکار روز دوشنبه تصویب و رونمایی شد.

اما این سوال مطرح است که سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده در این استان چه ویژگی هایی دارد و به چه منظوری تهیه شده و قرار است دستاورد و خروجی اجرای این سند در استان چه باشد؟ پاسخ این سئوال را معاون برنامه ریزی خانم ابتکار در گفت و گو با ایرنا بیان کرده است.

معاون برنامه‌ریزی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری درباره این سند به خبرنگار ایرنا گفت:سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده با رویکرد مدیریت نتیجه محور برای نخستین بار در ایران تدوین شده است.

اطهره نژادی افرود: احقاق حقوق همه مردم، عدالت جنسیتی، توجه مسئولانه به پایداری محیط زیست و توسعه ظرفیت های ملی تکالیف مشترک همه دستگاه های اجرایی است اما تدوین این سند بر اساس مدیریت نتیجه محور ما را به سمتی می برد که مدیران ،کارشناسان و مردم بدانند در کنار انجام وظیفه، به تغییر هم فکر کنند.

وی ادامه داد: در مدیریت نتیجه محور تمامی کسانی که در برنامه ریزی و مدیریت همکاری کرده و ذینفعان برنامه هستند به طور مستقیم و غیر مستقیم در کسب مجموعه ای از نتایج سند همکاری دارند و علاوه بر آن باید حس کنند تلاشی که کرده اند به نتیجه نشسته است و نتیجه نهایی دیده شود.

به گفته نژادی انتظارات از تدوین سند ، شامل خروجی ها، دستاورد ها و تاثیرات است.

وی در توضیح خروجی ها گفت:خروجی ها تغییراتی است که در درجه مهارت، توانمندی و ظرفیتهای افراد و سازمان ها اتفاق می افتد به عنوان مثال از زمانی که سند برای اجرا ابلاغ می شود باید بدانیم از این سند قرار است چه چیزی به دست بیاید و یا چه تغییراتی در مهارت توانمندی و ظرفیت افراد و سازمانها ایجاد شود.

نژادی دستاوردها را نشان دهنده تغییرات در ظرفیتهای سازمانی عنوان کرد و افزود باید پس از اجرای سند نشانه ای وجود داشته باشد که به استناد آن بگوییم تغییراتی در ظرفیت سازمانی و یا در رفتار افراد اتفاق افتاده است. به عنوان مثال اگر در دوران بلوغ ، بهداشت به دخترانمان آموزش داده می شود بعد از آن باید رعایت مسائل بهداشتی از سوی این دختران نشانه ای باشد که نشان دهد خروجی داشته داشته است.

وی تاثیر را به معنی ایجاد تغییر در زندگی مردم دانست و تاکید کرد: این بخش هدف ایده آل همه سندهای نتیجه محور است و باید نتیجه سندها در دانش، مهارت، رفتار و تمام طول چرخه زندگی افراد خود را نشان دهد.

معاون برنامه‌ریزی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور افزود: بر اساس ورودی منابع شامل بودجه، همکاری های سازمانی و اطلاعات،یک سری فعالیت طراحی می شود و به خروجی هایی می رسد و در بلند مدت دستاوردهای خود را نشان می دهند.

وی تاکید کرد: اگر مدیران استانی انجام این فرایندها را فقط در حد یک وظیفه سازمانی بدانند، هرگز تغییر را احساس نخواهند کرد و شکافی که بین میانگین کشوری و استان کهگیلویه و بویراحمد است به قوت خود باقی خواهد ماند.

نژادی یادآوری کرد: باید فرهنگ عملکرد مبتنی بر نتیجه در دستگاه ها نهادینهشود و برای این کار باید پس از مشخص کردن منابع، نحوه استفاده از آن ، نتایج مورد نظر و در نهایت هم چرایی سرمایه گذاری تعیین شود.

وی تصریح کرد: در اجرای این سند صرفا توسعه اقتصادی، اجتماعی و یا سیاسی مد نظر نیست و باید همه ابعاد به صورت متوازن در کنار هم باشد و همه باید نگاه و رویکرد بین رشته ای داشته باشند و برای کارهایی که حتی به یک دستگاه واگذار می شود از سایر دستگاه ها استفاده کنند.

نژادی ادامه داد:در این سند بخشی به اجرا و دستاوردها اختصاص دارد بخش دیگر پایش و نظارتها است.

وی تاکید کرد: اگر از موضوعی در این استان صحبت می شود باید مشخص شود این موضوع مساله مسئولان و یا موضوعی مردمی است و ورودی منابع باید حتما از چهار گروه دولت، سازمان های مردم نهاد، بخش خصوصی و نهاد های مدنی بیرون آمده باشد.

معاون برنامه‌ریزی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور اشاره ای به برخی مشکلات روز استان ازقبیل کودک همسری و یا بازماندگی دختران از تحصیل کرد و گفت: در تفاوت میان باسوادی پسران و دختران دبیرستانی در مناطق روستایی ،این استان رتبه ۵ کشوری را به خود اختصاص داده است.

نژادی افزود: در رتبه‌بندی تعداد ازدواج از ۱۰ تا ۱۴ سال کهگیلویه و بویراحمد جز سه استان آخر کشوراست که این نشان می دهد در این استان یا کودک همسری وجود ندارد و یا این ازدواج ها ثبت نشده اند.

وی گفت: درصد ثبت طلاق‌ درچهار تا ۱۰ سال اول زندگی مشترک در این استان هشدار دهنده است و کهگیلویه و بویراحمد جز پنج استان اول کشور است که باید برای تحکیم بنیان خانواده در این منطقهتلاش شود.

وی به رتبه‌بندی استان در زمینه میزان زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت:با توجه به اینکه تعداد طلاق در این استان بالاست پس تعداد زنان سرپرست خانوار باید زیاد باشد در حالی که اینگونه نیست و این نشان می دهد در این استان زنانی که طلاق می گیرند با همت جوامع محلی زندگی تازه ای را شروع کرده و یا در هنگام آمارگیری فرزند بزرگ خود را سرپرست معرفی می کنند.

۹۹۲۹/۱۶۶۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر