کشاورزان با جدیت بیشتر به‌دنبال تغییر روش‌های آبیاری باشند


کشاورزان با جدیت بیشتر به‌دنبال تغییر روش‌های آبیاری باشند

مهاباد- ایرنا- فرماندار مهاباد با اشاره به اینکه سهمیه آب بخش کشاورزی این شهرستان در چند سال اخیر ثابت مانده است، گفت: امکان افزایش این سهمیه در بخش زراعت وجود ندارد و کشاورزان باید به فکر تغییر روش‌های آبیاری باشند.

ایرج شجاعی روز سه‌شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب مهاباد افزود: کشاورزان منطقه نباید منتظر افزایش سهمیه آب بخش کشاورزی از مخزن سد مهاباد باشند و با استفاده از روش‌های آبیاری نوین و تحت فشار نسبت به جبران کمبود سهمیه آب خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: مخزن سد مهاباد منبع تامین‌کننده آب شرب جمعیت ۱۸۰ هزار نفری مهاباد است که ۱۴۱ روستا نیز به این میزان افزوده می شود و باید مدیریت ویژه ای بر روی آب آن داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی بیشترین آب شهرستان را مصرف می‌کند، اضافه کرد: سالانه ۹۵ میلیون متر مکعب آب از مخزن سد مهاباد برای مصارف کشاورزی رها و علاوه بر آن نیز بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب آب از چاه‌های مجاز و غیر مجاز برداشت می شود.

رییس اداره جهاد کشاورزی مهاباد نیز گفت: نیاز آبی مزارع کشاورزی این شهرستان با ۱۲ هزار هکتار مساحت زیر کشت بالغ بر ۱۳۵ میلیون مترمکعب برآورد شده که سهمیه موجود کفاف آن را نمی‌دهد.

جعفر ایمانیان با بیان اینکه سهمیه کشت کلزا در مهاباد یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار است، افزود: به دلیل اینکه کشاورزان از داشتن آب پایدار مطمئن نیستند و اینکه محصول کلزا نیاز به ۲ مرحله آبیاری دارد، از کشت محصول کلزا استقبال نمی‌کنند.

رییس اداره امور مهاباد هم در این جلسه عنوان کرد: آخرین مرحله سهمیه آب بخش کشاورزی هم اکنون در حال رهاسازی است که تا چند روز آینده کل سهمیه سال زراعی به این بخش در قالب پنج مرحله به اتمام می‌رسد.

خالد رحمانی با بیان اینکه هم اکنون دبی رودخانه مهاباد ۲ مترمکعب بر ثانیه است، اظهار داشت: با توجه به کاهش سطح آب رودخانه اکنون فرصت مناسبی برای لایروبی مناطق پرخطر حریم رودخانه است که با همکاری شهرداری باید صورت گیرد.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر مهاباد، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

۹۹۰۳/۲۰۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی