ضرورت وجود لایه اوزون و اقلیم سالم برای دستیابی به آرمان های توسعه پایدار


ضرورت وجود لایه اوزون و اقلیم سالم برای دستیابی به آرمان های توسعه پایدار

سلامت نیوز:دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی حفاظت از لایه اوزون، 16 سپتامبر 2019 برابر 25 شهریورماه جاری گفت لایه اوزون و اقلیمی سالم برای دستیابی به آرمان های توسعه پایدار ضروری است. به گزارش سلامت نیوز متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است: هفته آینده، جهان در مقر سازمان ملل متحد برای شرکت در اجلاس سران برای...

سلامت نیوز:دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی حفاظت از لایه اوزون، 16 سپتامبر 2019 برابر 25 شهریورماه جاری گفت لایه اوزون و اقلیمی سالم برای دستیابی به آرمان های توسعه پایدار ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است:

هفته آینده، جهان در مقر سازمان ملل متحد برای شرکت در اجلاس سران برای اقدام اقلیمی گردهم می آید تا وضعیت اضطراری اقلیمی را بررسی کند. یک سال دیگر که در آن شاهد امواج گرما، طوفان های عظیم و اختلالات اقلیمی بودیم به ما ثابت کرد که انتخابی نداریم جز این که پیش از آنکه خیلی دیر شود اقدام کنیم.


در حالی که برای این جلسه بسیار مهم آماده می شویم، باید به یاد داشته باشیم که پروتکل مونترال نمونه ای الهام بخش است که چگونه بشریت قادر به همکاری برای مقابله با چالش های جهانی است وسندی اساسی برای حل مشکل بحران اقلیمی امروز به شمار می رود. طبق این معاهده بین المللی 32 سال است که ملت ها تلاش کرده اند تا استفاده از موادی که موجب نابودی لایه اوزون می شود را کاهش دهند، بخش عمده این مواد در صنعت خنک کننده ها به کار می رود. در نتیجه این تلاش ها، لایه اوزون که از ما در مقابل اشعه ماوراءبنفش مضر خورشید محافظت می کند، در حال بهبودی است.


پروتکل مونترال می تواند از طریق اصلاحیه کیگالی نقش بسیار مهمی را در حل تغییرات اقلیمی ایفا کند، این اصلاحیه گازهای هیدروفلوروکربن (HFC) را هدف قرار داده که همچنان در سیستم های خنک کننده ها استفاده می شوند. پایان دادن به استفاده از این گازها می تواند گرمایش جهانی را تا 0.4 درجه سانتیگراد در این قرن کاهش دهد. در حالی که صنعت، لوازم خانگی را به گونه ای طراحی می کند که گازهای هیدروفلوروکربن جایگزین شوند، ضروری است تا آن ها از لحاظ بازده انرژی نیز تقویت شوند که تاثیر آن ها بر اقلیم را بیش از پیش کاهش دهند.


موفقیت پروتکل مونترال مرهون حمایت همگانی و جهانی ازآن است. اینجانب از 81 دولتی که اصلاحیه کیگالی را تصویب کرده اند قدردانی می کنم و سایر دولت ها را نیز تشویق می نمایم تا آن را تصویب کنند.


در حالی که به درستی عزم خود را برای مقابله با تغییرات اقلیمی جزم کرده ایم باید مراقب باشیم که از لایه اوزون غافل نشویم و نسبت به خطر استفاده غیرقانونی از گازهای تخریب کننده لایه اوزون هشیار باشیم. کشف اخیر انتشار یکی از این گازها یعنی گاز CFC-11 به ما یادآوری می کند که به نظام نظارتی و گزارشی مستمر و مقررات بهبودیافته و لازم الاجرا نیاز داریم. رهبری شرکت های پیشگام برای تحقق این رویاها حیاتی است.


اجرای اصلاحیه کیگالی در مرکز و جبهه اقدامات اقلیمی قرار خواهد داشت. از تمام کشورها درخواست داریم تا برنامه اقدام ملی خود را برای صنعت خنک کننده ها طراحی کنند که پر بازده و پایدار باشد و خدمات حیاتی برای محافظت از زندگی از قبیل فرصت های شغلی و غذا برای همه انسان ها را مدنظر قرار دهند. ما صنایع را به اتخاذ اقدامات منسجم و تقویت یافته فرا می خوانیم.


لایه اوزون و اقلیمی سالم برای دستیابی به آرمان های توسعه پایدار ضروری است. پروتکل مونترال به حفاطت از انسان ها و کره زمین ادامه می دهد.اجازه دهید روز بین المللی حفاظت از لایه اوزون امسال، الهام بخش همتی بلندتر برای کاهش گازهای تخریب کننده لایه اوزون در صنعت خنک کننده ها همچنین در اجلاس سران برای اقدام اقلیمی و فراتر از آن باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !