اهمیت آموزش در مقوله امر به معروف اتباع زائر بدحجاب


اهمیت آموزش در مقوله امر به معروف اتباع زائر بدحجاب

کانون خبرنگاران نبأ ــ سیدمحمدتقی حسینی گفت: در مقوله تذکر لسانی به زائران بدحجاب عراقی باید در نظر بگیریم که این افراد اعتقادات مذهبی دارند و به زیارت ائمه(ع) آمده‌اند؛ باید نخست احترام مسافران حفظ شود و به‌گونه‌ای رفتار نکنیم که از زیارت دل زده شوند،‌ البته نباید از هدف اصلی امر به معروف و نهی از منکر که حفظ قداست شهر قم است، غافل شویم.

اهمیت آموزش در مقوله امر به معروف اتباع زائر بدحجاب

قم، شهری مذهبی و نماد تشیع در بین ملل مختلف معرفی شده اما چند وقتی است که سیمای این جامعه مذهبی به‌دلیل بدحجابی برخی زائران خارجی مخدوش و نازیبا شده است تا جایی که امام جمعه شهر قم و شهردار نیز اعتراض خود را مبنی بر عدم توجه مسئولان ذی‌ربط و مردم نسبت به این امر مهم اعلام کرده‌اند.

از این رو کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ با جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم و از متولیان این امر به گفت‌و‌گو نشسته است، با هم می‌خوانیم.
سیدمحمدتقی حسینی، جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم، درباره نقش رسانه‌ها در احیای این دو واجب فراموش شده؛ امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: اگر در جامعه‌ای امر به معروف احیا شود، دیگر واجبات نیز احیاء می‌شود و آیات، روایات و احادیث نیز اهمیت این موضوع را بیان کرده‌اند.
وی ادامه داد: این دو واجب در جامعه فراموش شده‌اند و همه رسانه‌ها مخصوصاً ایکنا که رسانه‌ای با محوریت قرآن و معارف دینی است، باید در نهادینه کردن این واجب فراموش شده در جامعه تلاش کنند تا روزی برسد که هرکس ظلم و منکری را در خیابان دید، تذکر دهد. باید به جایی برسیم که برای احیای امر به معروف نیاز به حضور ستاد امر به معروف، نیروی انتظامی و یا نیروهای قضایی نباشد و مردم خود این تذکرات را بگویند و رد شوند.
این کارشناس فرهنگی در رابطه با وظایف ستاد امر به معروف افزود: تمام تلاش ما احیای این دو واجب فراموش شده در جامعه است و برای تحقق این هدف فعالیت‌های بسیاری انجام داده‌ایم. این کاری است که نظارت همگانی را می‌طلبد و مختص به جامعه اسلامی نیست و حتی جوامع غیراسلامی نیز از این روش استفاده می‌کنند.
وی تبیین کرد: امر به معروف عمل دینی نیست بلکه فعلی است که هر عقل سلیمی در صورت لغزش، نسبت به آن خطا متذکر می‌شود و این عمل در دین اسلام امر به معروف و نهی از منکر نام دارد.

در تمام قسمت‌های شهر قم اعم از مساجد، ادارات، بانک‌ها، دو دفتر ویژه در حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران، سازمان گردشگری و هتل‌ها و مکان‌هایی از این قبیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر ایجاد شده و آمران معروف و ناهیان منکر در حال انجام وظیفه هستند


حسینی حضور اتباع عراقی با حجاب نامناسب در شهر قم را یکی از دغدغه‌های این ستاد دانست و اظهار کرد: این افراد از شهرهای موصل، بصره و بغداد به ایران می‌آیند و حجاب مناسبی ندارند، لذا به هتل‌داران گفته شد که به این اتباع تذکرهای لازم را بدهند گرچه برخی مدیران نگران کساد شدن وضعیت هتل‌ها هستند، این در حالی است که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید «امر به معروف و نهی از منکر نه اجل کسی را نزدیک می‌سازد و نه روزی او را کم می‌کند».
وی تصریح کرد: در مقوله تذکر لسانی به زائران خارجی باید در نظر بگیریم که این افراد اعتقادات مذهبی دارند و به زیارت ائمه(ع) آمده‌اند، لذا باید در درجه اول احترام مسافران حفظ شود و به‌گونه‌ای رفتار نکنیم که از زیارت زده شوند و البته نباید از هدف اصلی امر به معروف و نهی از منکر که حفظ قداست قم و ارزش‌ها است، نیز غافل شویم.
این کارشناس مذهبی گفت: اما می‌توان طرحی را اجرا کرد که این دو امر یعنی حفظ احترام و شخصیت زائران و هم حفظ ارزش‌ها و قداست قم با یکدیگر پیش رود.
حسینی به ماده ۱۲ قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان منکر که در سال ۹۴ تصویب شده است، اشاره و تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سایر دستگاه‌ها موظفند اتباع خارجی را حین ورود به کشور نسبت به وظایف و شئون اسلامی آگاه کنند و ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید از این دستگاه‌ها مطالبه‌گری کند.
وی افزود: این دستگاه‌ها هم در حین ورود اتباع به کشور، هتل‌‌داران زمان اقامت مسافران در کشور و مأموران مرزی زمان خروج مسافران باید این موارد را به آن‌ها تذکر دهند.
جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به ابتکار یک هتل‌دار اشاره کرد که استندی با موضوع عفاف و حجاب بر روی میز پذیرش هتل گذاشته بود و گفت: کارهایی از این قبیل سبب افزایش آگاهی مسافران می‌شود و تذکر غیر مستقیم برای آنان است زیرا بسیاری از بدححابی‌ها به دلیل غفلت و ناآگاهی زائران از قوانین اسلامی ایران است.

به هتل‌داران گفته شد که تذکرات لازم را به این اتباع دهند گرچه برخی مدیران نگران کساد شدن وضعیت هتل‌ها هستند، این در حالی است که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید «امر به معروف و نهی از منکر نه اجل کسی را نزدیک می‌سازد و نه روزی او را کم می‌کند»


این کارشناس فرهنگی بیان کرد: حجاب تنها یک وظیفه دینی نیست، بلکه ضرورت و واجبی الهی و یک قانون نیز محسوب می‌شود و همه باید این قانون را رعایت کنند. اگر این قانون در جامعه درست اجرا شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود به طور مثال این قانون باید در ادارات نیز رعایت شود و مدیران ادارات باید با بدحجابی کارمندان آقا و خانم خود برخورد کنند.
حسینی ادامه داد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و یکی از ثمرات آن جمع شدن بی‌بندوباری از جامعه است. عفاف از دغدغه‌های اصلی بزرگان دین، مردم، مراجع و نیز مقام معظم رهبری است.
حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا قوانین جمهوری اسلامی حین ورود مسافران به آن‌ها متذکر می‌شود، یا خیر؟ پاسخ داد: این کار برعهده شورا و ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرهای مرزی مانند مهران، شلمچه و ... است که اطلاعات لازم را به زائران ارائه دهند که اگر این تذکرات در همان زمان آغازین به این افراد گفته شود مسافران خود را مستلزم به رعایت می‌دانند.
وی افزود: یکی از مشکلات بزرگ در مقوله امر به معروف و نهی از منکر مسافران خارجی تفاوت در زبان‌ها است لذا بروشورهایی به زبان‌های مختلف تهیه شده است که در سطح شهر به آن‌ها داده می‌شود.
حسینی بیان کرد: یکی از کارهای مهم این ستاد در رابطه با موضوع امر به معروف، آموزش چگونگی انجام این فریضه است. تا کنون بیش از سه هزار فرهنگی آموزش دیده‌اند تا به دانش‌آموزان نحوه امر به معروف و نهی از منکر را آموزش دهند. ممکن است درصد بالایی از اثر نکردن امر به معروف به‌خاطر نحوه تذکر دادن باشد؛ اگر حرف خوب را خوب بزنیم، اثر می‌گذارد و اگر حرف خوب را بد بگوییم، اثرگذار نخواهد بود.

نباید فی‌المجلس منتظر نتیجه امر به معروف باشیم. کسی که می‌خواهد امر به‌ معروف کند باید روش‌های آن را بلد باشد، یعنی به‌گونه‌ای رفتار نکنیم که سبب ریختن آبروی طرف شویم و در راستای اجرای معروف، مرتکب حرام شویم. در بسیاری از موارد اگر بلد نیستم تذکر دهیم، بهتر است سکوت کنیم، گاهی اوقات اگر امر به معروف نکنیم اثرش بیشتر است


وی ادامه داد: نباید فی‌المجلس منتظر نتیجه امر به معروف باشیم. کسی که می‌خواهد امر به‌ معروف کند باید روش‌های آن را بلد باشد، یعنی به‌گونه‌ای رفتار نکنیم که سبب ریختن آبروی طرف شویم و در راستای اجرای معروف، مرتکب حرام شویم. در بسیاری از موارد اگر بلد نیستم تذکر دهیم، بهتر است سکوت کنیم، گاهی اوقات اگر امر به معروف نکنیم اثرش بیشتر است.
حسینی در پایان گفت: گزارش‌هایی از فعالیت‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر رسانه‌ای خواهد شد تا مردم در جریان کارها قرار گیرند. هدف ما این است که امر به معروف را منحصر به حجاب نکنیم و جنبه‌های مختلف آن را درباره معضلات اجتماعی متذکر شویم و ناهی از منکر باشیم.

سیدمحمدمهدی مؤذن

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس