اعزام انسان به فضا


اعزام انسان به فضا

تهران_ایرنا_ سند جامع توسعه هوافضای کشور اهداف گوناگونی دارد که یکی از آن‌ها اعزام انسان به فضاست. رئیس پژوهشگاه هوافضا با تاکید بر هشت نوبت پرتاب موفق محموله جاندار به فضا، اعلام کرد به زودی این اتفاق رخ خواهد داد.

پژوهشگاه هوافضا درحال حاضر یکی از پژوهشگاه‌های وزارت علوم است که با ۳۷ عضو هیات علمی و ۳۴ نفر غیر هیات علمی اداره می شود. در ساختار پژوهشگاه هوافضا که سال ۷۵ تاسیس شده، چهار پژوهشکده وجود دارد.

«فتح‌الله اُمی» در آستانه شروع سال تحصیلی به تشریح عملکرد پژوهشگاه هوافضا پرداخت و درباره چهار پژوهشکده که در این مرکز فعال است، گفت: پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی، پژوهشکده علوم و فناوری هوایی، پژوهشکده منحصر به فرد و خاص مدیریت حقوق و استاندارهای هوافضایی، پژوهشکده زیست فضا و محیط‌زیست که خدمات بسیار ارزشمندی برای پیشبرد سیاست‌های کلی و راهبردی کشور ارائه می‌دهد.

وی درباره راهبرد پژوهشگاه در سال جدید تحصیلی افزود: راهبرد ما اجرای سند هوافضاست که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تایید رسیده و به وزارت علوم اعلام شده است.

در سند جامع توسعه هوافضای کشور، طرح های مهمی وجود دارد که در سر فصل ۵ آن موضوع اعزام انسان به فضا مورد توجه قرار گرفته است.

اُمی خاطرنشان کرد: در طول مدتی که تلاش‌مان را در خصوص دستیابی به هدف اعزام انسان به فضا آغاز کردیم، هشت پرتاب محموله داشتیم. هر کدام از محموله‌ها حامل یک موجود زنده بود. از سلول زنده انسان گرقته تا اعزام موجود جانداری مانند میمون. هدف از اعزام میمون این بود که بدانیم می‌تواند شتاب بالای ۹G را تحمل کند که خوشبختانه هر سه پرتابی که با این هدف صورت گرفت، موفقیت آمیز بود.

رئیس پژوهشگاه هوافضا تصریح کرد: با توجه به موفقیت‌هایی که در این حوزه کسب کردیم پروژه را ادامه دادیم و محققان در حال کار کردن رو مسئله اعزام انسان به فضا هستند.

طراحی و ساخت کپسول فضاپیمای سرنشین دار از دیگر پروژه‌های است که آن را پیش می‌بریم و با سه کشور دوست، برای اعزام انسان به مدار زمین، سه سناریو را تفاهم کردیم.

او با اشاره به این‌که تا کنون ۱۴۲ پروژه صنعتی ،۴۲ پروژه توانمندسازی و ۱۴۵ پروژه پژوهشی توسط پژوهشگاه هوافضا انجام شده، به گوشه‌ای از این پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: کاوشگر c۵ پروژه ایست در ادامه کاوشگرها، طرح کپسول مقیاس کوچک سرنشین دار N۱S و هواپیمای هشت نفره که در سند جامع توسعه هوافضا به آن اشاره شده، پرتاب ماهواره کیوب‌ست، ماهواره مکعبی دانشجویی برای سنجش زباله‌های فضایی، طرح کلان ملی اعزام انسان، بررسی ابعاد حقوقی پهبادهای غیرنظامی که در دهه‌های بعدی نقش نقل و انتقال هوایی را برعهده خواهد گرفت، امکان سنجی و سامانه‌های پشتیبان مکان‌مند. شبیه ساز هواپیمای ایران ۱۴۰ که الان در حال راه اندازی است و طراحی سیستم کنترل ناوبری. این‌ها جز طرح های کلان در سند توسعه به حساب می‌آید.

فتح‌الله امی با اشاره به اینکه قراردادهای صنعتی مجموعه تحت ریاستش در سال ۹۴ مبلغ ۳۰ میلیون بود و الان به ۲.۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده گفت: همکاری های بین المللی خوبی داشتیم و به همین علت از سوی وزارت علوم برای ارتقا به ۵ پژوهشگاه برتر بین المللی نامزد شدیم و جزو ۲۰۰ مرکز آکادمیک بین المللی به حساب می‌آییم.

هم اکنون عضو فدراسیون بین المللی فضانوردی هستیم و تعدادی از اعضای هیات علمی برای فرصت مطالعاتی به کشورهای دیگر اعزام شده‌اند و به این واسطه ارتباطات بین المللی برقرار کرده‌ایم.

او خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر با توجه به ارتباطات بین المللی، ۱۱ طرح مشترک بین المللی به امضا رساندیم که در حال انجام است و تعدادی از محققین سرشناس بین المللی عضو افتخاری پژوهشگاه هستند. علاوه بر این در حالی ثبت ۴ اختراع در سطح بین المللی هستیم.

امی درباره گسترش مرزهای دانش در چند سال اخیر گفت: ایران در تولید علم جایگاه خوبی به دست آورده است. طبق گزارشات در سطح بین المللی ایران در هوا فضا، ایران در سال ۱۹۹۸ رتبه ۴۱ را داشته که در حال حاضر به جایگاه ۱۳ ارتقا پیدا کرده است.

ایران در تولید علم، با ۴۸۶ سند علمی در خاورمیانه رتبه اول بوده و در آسیا رتبه چهارم را به دست آورده است.

سهم ایران از تولید سند علمی در سال گذشته ۴۸۶ است که از این تعداد ۱۵۲ سند علمی توسط پژوهشگاه تهیه شده است.

رئیس پژوهشگاه اعلام کرد: ما با یک درصد جمعیت دنیا ۱.۳ درصد تولید علم، سهم داشتیم و این موفقیت بزرگی است که تولید علم نسبت به جمعیت بیشتر است.

او در پایان آماری ارائه داد و کفت: ایران در سال ۲۰۱۳ از نظر تولید علم در کشورهای اسلامی با بیش از ۳۱ هزار سند رتبه دوم را بعد از ترکیه داشته است. آن زمان سهم ایران در جهان اسلام ۱۹.۸ درصد تولید علم بوده و در سال ۲۰۱۷ با تولید ۵۱۰۷۱ سند به مقام اول در جهان اسلام رسیده است.

در سطح جهانی ایران با تولید بیش از ۵۵هزار سند علمی در سال ۲۰۱۸ با ۵ رتبه در ارتقا در سطح جهانی به رتبه ۱۶ رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید