58 خانوار سیلزده پلدختر معطل تامین زمین جایگزین


58 خانوار سیلزده پلدختر معطل تامین زمین جایگزین

خرم‎آباد – ایرنا – سیل فروردین ماه امسال 35 هزار واحد مسکونی و تجاری لرستان را دچار خسارت کرد که از این میان شهرستان پلدختر و بخش معمولان آن ضرر بیشتری را متحمل شده‎اند که تاکنون زمین مناسب برای جابجایی 50 خانه شهری معمولان و هشت خانه روستایی پلدختر تامین نشده است.

به گزارش ایرنا سیل به ۱۸ شهر و یکهزار و ۲۰۰روستای استان خسارت زد، بیش از یکهزار و ۸۰۰ واحد شهری و ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی به طور کامل تخریب شده، بیش از پنج هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی شهری و بیش از ۱۲هزار مسکن روستایی نیز آسیب دیدند.
۱۲ فروردین امسال همراه با وقوع سیل پلدختر، راه ارتباط ۷۰ روستای زلقی و ۱۴۰ روستای زز و ماهرو الیگودرز قطع شد، رانش زمین در جاده ترانزیتی خرم آباد بروجرد و روستای این شهرستان رخ داد، سیل و رانش در نورآباد گزارش و شبکه برق یکهزار و ۱۴۵ روستای استان قطع شد.
جریان آب آشامیدنی ۷۹۶ روستا و ۱۵ شهر، سامانه مخابراتی ۹ شهر، شبکه دیتای ۳۶۰ روستا، گاز ۱۷۳ روستا و سه شهر و راه ۷۸۰ روستای استان در سیل فروردین ماه قطع شد که طی یک هفته بخش بسیاری از این خدمات برقرار گردید.
همزمان در این روز به دلیل قطع لوله پلی اتیلن غرب کشور در لرستان به همراه انفجار و آتش سوزی، خطوط تغذیه ۷ استان نیز دچار مشکل شد.

با تمام این خسارت ها ۱۱ هزار واحد مسکونی در یکهزار و ۱۲۰ روستای استان که خسارات سیل را متحمل شده اند، می بایست به صورت درجاساز احداث شوند.

۳۸ روستا باید به صورت کلی یا موضعی جابجا می شده و واحدهای مسکونی مابقی نیز نیاز به تعمیر داشته اند که از این تعداد روستای نیازمند جابجایی کلی یا موضعی، هفت روستا باید به طور کامل جابجا می شدند که روستاهای مورانی و بابازید از اصلی ترین روستاهای مشکل دار برای تامین زمین بودند.

بازسازی ۴۱ هزار واحد مسکونی و تجاری خسارت دیده از سیل لرستان همان روزهای نخست در دستور کار قرار گرفت که یکی از مشکلات پیش روی این اقدام تامین زمین مناسب برای واحدهای مسکونی بود.

برخی روستاها باید به طور کلی از منطقه جابجا می شدند و برخی واحدهای شهری و روستایی که در بستر رودخانه ساخته شده بود نیز باید تغییر مکان می دادند که محدودیت زمین، قیمت بالای اراضی برای فروش و طی کردن روال قانونی تا حدودی زمانبر بود.

برخی افراد حقیقی که دولت برای خرید زمین آنها اقدام کرده بود قیمتهای نجومی را شرط فروش ملک خود عنوان کردند و در عین حال نیز زمین هایی که برای جابجایی روستاییان انتخاب می شد در برخی مواقع مورد پسند اهالی نبود و حاضر به انتقال به مکان جدید نمی شدند و بازیابی دوباره جای مناسب روند بازسازی را طولانی تر کرد.

امروز با گذشت حدود ۶ ماه از سیل مشکل زمین حل شده و کار تعمیر در بیش از ۹۰ درصد منازل پایان یافته است و ۳۵ هزار واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانکهای عامل معرفی شده اند.

زمین احداث ۵۰ واحد مسکونی در معمولان تامین نشد

58 خانوار سیلزده پلدختر معطل تامین زمین جایگزین

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان می گوید: در یک سایت جدید در معمولان عملیات احداث ۱۰۱ واحد شروع شده است که پیشرفت خوبی دارد.

مسعود رضایی افزود: برای ۳۴ واحد جدید، تغییر کاربری یک قطعه زمین انجام شده و کار ساخت و ساز به زودی آغاز می شود اما برای ۵۰ واحد دیگر زمین مناسبی یافت نشده است.

وی تصریح کرد: در این راستا در حال توافق با یک شخص حقیقی هستیم که موافقت های اولیه حاصل شده که در صورت توافق نهایی تلاش می شود مراحل حقوقی و تغییر کاربری در کوتاهترین زمان طی شود.

وی با بیان اینکه در کل شهر معمولان ۲۸۰ واحد احداثی داریم ادامه داد: بر اساس برنامه زمانبندی قرارگاه بازسازی کل کشور، باید واحدهای احداثی تا پایان سال تحویل داده شوند.

۵گزینه پیش روی اهالی روستای ملاوی رد شد

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با اشاره به انجام تعمیر ۱۵ هزار و ۸۰۰ واحد در کل استان تصریح کرد: تنها روستای نیازمند جابجایی که تاکنون مشکل آن حل نشده ملاوی است که اهالی آن پنج گزینه پیشنهادی را برای جابجایی نپذیرفتهاند.

رضایی افزود: اهالی این روستا انتقال به اراضی همجوار، اسکان در سایت روستای مورانی و همجواری با روستای سراب همام را نپذیرفته اند و در عین حال با پیشنهاد دریافت ۱۵ میلیون تومان تسهیلات و ساخت خانه به انتخاب خودشان در هرجای شهرستان و فروش منطقی زمین به دولت برای ایجاد سایت جدید موافقت نکرده اند.

وی گفت: به برخی اهالی پیشنهاد شده ملک خود را برای ایجاد روستای جدید به دولت بفروشند اما قیمتهای این افراد بسیار بالاتر از نرخ واقعی است که چنانچه با هر متر مربع به قیمت ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان توافق کنند، دولت زمینها را خریداری می کند و با پرداخت تسهیلات، کمک های بلاعوض و خیران ساخت و ساز را آغاز خواهند کرد.

به گفته وی بر اساس سرشماری سال ۹۸ تنها هشت خانوار به صورت دایم در روستای ملاوی ساکن بوده اند در حالیکه ۲۸ خانوار دیگر ادعا دارند ساکن این روستا هستند و چنانچه مسجل شود سکونت این افراد فصلی نبوده مصوبات قرارگاه بازسازی در خصوص آنها اجرا خواهد شد.

رضایی ادامه داد: پلدختر ۷۰۰ واحد احداثی روستایی و شهری و سه هزار و ۷۰۰ واحد تعمیری روستایی و شهری دارد، کار تعمیر ۹۰ درصد واحدهای شهری پایان یافته است.

وی بدون اشاره به واحدهای تعمیر شده در پلدختر و معمولان تصریح کرد: سایت روستای چم مهر درسه قسمت فعال است و ساخت واحدهای جدید در سایت چهار هکتاری نیز آغاز شده و مشکلی در مورد تامین زمین وجود ندارد.

وی گفت: عملیات بازسازی در روستاهای پلدختر به سه قسمت تقسیم شده که یک بخش با ۹۰۰ واحد در معمولان توسط ستاد باسازی اردبیل، ۳۵۰ واحد در ۱۱ روستا توسط اصفهان و ۶۰۰ واحد توسط استان در حال انجام است.

خانوارهای فرعی هم تسهیلات بازسازی می گیرند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص خانوارهای فرعی آسیب دیده از سیل نیز گفت: برخی پسران متاهل در منزل پدری خود زندگی میکرده اند و بر اساس مصوبه قرارگاه بازسازی به هر واحد مسکونی آسیب دیده تنها یک قطعه زمین با یک فقره وام تعلق میگیرد.

رضایی افزود: برای خانوارهای فرعی نیز ۴۰ میلیون تومان وام و هشت میلیون تومان بلاعوض لحاظ شده تا در صورت تمایل نسبت به احداث واحد جدید در طبقه بالا اقدام کنند.

گفتنی است از مجموع بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت سیل فروردین ماه امسال در لرستان سهم شهرستان پلدختر و بخش معمولان آن حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

۷۲۶۹/۶۰۵۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل