به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه تلویزیونی «از من بپرس» با حضور کارشناس حقوقی برنامه الهام افراسیابی وکیل پایه یک دادگستری انواع چک و امتیازات و خصوصیات هر یک مورد بررسی قرار گرفت.

مطابق قانون جدید صدور چک که البته هنوز کاملا اجرایی نشده و اگر اجرا بشه بسیاری مشکلات در زمینه پیشگیری از صدور چک بلامحل حل میشه. مطابق این قانون هر گاه به هر علتی چک پرداخت نگردد بنا به در خواست دارنده غیر قابل پرداخت بودن ان بلافاصله در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت میشود.این سامانه مراتب را به صورت بر خط به تمام بانکها و موسسات اعتباری اطلاع میده، و تا هنگام رفع سوء اثر از چک اقداماتی از قبیل: عدم افتتاح هر گونه حساب و کارت بانکی، مسدود کردن کلیه وجوه در هر بانکی تا سقف مبلغ اعلامی از طرف بانک مرکزی، عدم پرداخت تسهیلات بانکی یا صدور ضمانتنامه انجام میگیرد.

بر اساس این قانون چکهای صیادی دارای شناسه یکتا و تاریخ اعتبار سه ساله هستند.و همچنین قابل استعلام از سامانه صیاد هستند به این ترتیب که شماره شناسه چک با سامانه صیاد ارسال واینکه ایا صاحب حساب تا ان لحظه چک بر گشتی داشته یا خیر به استعلام کننده پیامک میشود.