15 هکتار عرصه طبیعی در پارک ملی تندوره خاکستر شد


15 هکتار عرصه طبیعی در پارک ملی تندوره خاکستر شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: 15 هکتار از گستره مراتع و پوشش گیاهی پارک ملی تندوره در محدوده شهرستان درگز واقع در شمال این استان در آتش سوخت.

تورج همتی ظهر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آتش سوزی عصر دیروز در ارتفاعات پارک ملی تندوره واقع در محدوده کیلومتر ۸۰ جاده قوچان - درگز بنا به دلایل نامعلومی آغاز شده بود.
وی ادامه داد: گرچه در ساعات پایانی دیشب دامنه آتش با کمک موثر عشایر منطقه، دوستداران محیط زیست و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری درگز مهار شد اما ۱۵ هکتار از مراتع و جنگلهای منطقه خاکستر شد. برآورد میزان خسارات این آتش سوزی در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به تلاش شش ساعته برای مهار این آتش سوزی اشاره و بیان کرد: خسارت زیادی به درخان ارزشمند ارس در منطقه تندوره شده بطوری که ۴۰ اصله درخت از این نوع به صورت کامل از بین رفت.

وی در خصوص وقوع این حادثه گفت: تعیین دقیق علت در دست بررسی است اما در بررسی‌ اولیه محرز شد علت و منشاء آتش سوزی سهل انگاری گردشگران بوده است. در این میان ارتفاع منطقه و وزش باد سبب گسترش شعله هاب سرکش آتش شد.

تندوره سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده قرق شد و اسفند ۱۳۴۸ به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت. از سال ۱۳۵۳ مساحت این پارک تقلیل یافت و در نهایت طی مصوبه شماره ۱۰۱ شورای عالی محیط زیست در سال ۱۳۶۱ به عنوان پارک ملی تندوره معرفی شد. هم اکنون مساحت پارک ملی تندوره ۳۵ هکتار و ۵۴۰ متر مربع و گستره منطقه حفاظت شده آن ۹ هکتار و ۲۵۰ متر مربع است.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در شمال خراسان رضوی نزدیکی مرز ترکمنستان، منطقه ای کوهستانی با صخره، په ماهورهای متعدد، دره های ژرف و پرشیب، پوشیده از گیاهان مختلف قرار دارد و یکی از بهترین زیستگاههای جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال است.

درگز در فاصله ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.

۷۴۹۶/۱۸۵۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا