شکست توافق جهانی برای توقف جنگل‌زدایی


شکست توافق جهانی برای توقف جنگل‌زدایی

تهران- ایرنا- نتایج یک گزارش جدید نشان داد، اعلامیه جهانی نیویورک برای جنگل‌ها (NYDF) در تحقق هدف اصلی خود برای متوقف کردن جنگل‌زدایی در جهان ناکام مانده است.

به گزارش تارنمای شبکه خبری «بی بی سی»، هدف از این اعلامیه که در نشست اقلیمی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط بیش از ۱۰۰ کشور امضا شد، به نصف رساندن نرخ جنگل‌زدایی در جهان تا سال ۲۰۲۰ و توقف کامل آن تا سال ۲۰۳۰ بود.

با این وجود به گفته کارشناسان، جنگل‌زدایی با نرخی هشداردهنده در جهان ادامه دارد و تلاش‌های جهانی را برای پیشگیری از عواقب خطرناک تغییرات اقلیمی، تهدید می‌کند.

تسریع فرایند جنگل‌زدایی در جهان

شارلوت استرک مدیر و بنیان‌گذار موسسه Climate Focus که در نگارش این گزارش مشارکت داشته است، می‌گوید: «از ۵ سال پیش که NYDF آغاز به کار کرد، نرخ جنگل‌زدایی نه تنها به روال قبل ادامه پیدا کرده بلکه در واقع تسریع نیز شده است.»

به استناد این گزارش، نرخ انتشار سالیانه کربن ناشی از جنگل‌زدایی در جهان با میزان گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط اتحادیه اروپا برابری می‌کند.

به طور میانگین، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ هر سال محدوده‌ای پوشیده از درخت به مساحت انگلستان از بین رفته است.

بیش از ۹۰ درصد از جنگل‌زدایی در جهان مربوط به از بین رفتن جنگل‌های گرمسیری به ویژه در حوزه جنگل‌های آمازون واقع در کشورهای بولیوی، برزیل، کلمبیا و پرو است.

کرگ هانسن معاون اجرایی غذا، جنگل، آب و اقیانوس موسسه منابع جهانی می‌گوید: «در مناطقی از جهان شاهد از دست رفتن چشمگیر جنگل‌های بومی هستیم بنابراین داریم در نبرد توقف جگل‌زدایی شکست می‌خوریم.»

شکست توافق جهانی برای توقف جنگل‌زدایی

کشف کانون جدید جنگل‌زدایی

نویسندگان این گزارش ضمن ابراز نگرانی از ظهور کانونی جدید از جنگل‌زدایی در غرب آفریقا خبر دادند. نرخ قطع درخت در جمهوری دمکراتیک کنگو در پنج سال گذشته دو برابر شده است.

اعلامیه نیویورک برای جنگل‌ها (NYDF) یک توافق داوطلبانه و غیرالزام‌آور برای توقف جنگل‌زدایی در جهان است.

این اعلامیه نخستین بار در اجلاس اقلیمی سازمان ملل متحد در سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی تایید شد و در اکتبر سال ۲۰۱۷ به امضای ۴۰ دولت، ۵۷ شرکت چندملیتی و ۵۸ سازمان خصوصی رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار