برنامه‌های فرهنگی عشایر سمیرم رونق می‌گیرد


برنامه‌های فرهنگی عشایر سمیرم رونق می‌گیرد

اصفهان- ایرنا- اجرای برنامه ها و فعالیت های متنوع فرهنگی و هنری در میان عشایر ایل قشقایی، در دستور کار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سمیرم قرار گرفته است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سمیرم روز دوشنبه در جلسه شورای عشایری این شهرستان، خاطر نشان کرد: راه اندازی سینمای سیار یکی از فعالیت هایی که این اداره است که بزودی در روستاها و مناطق عشایری اجرا می شود.

به گفته مرتضی نادری دره شوری، این سینما فیلم های روز و روی پرده سینماها را در دورترین نقاط روستایی و عشایری به نمایش خواهد گذاشت.

وی آموزش موسیقی عشایری را یکی دیگر از برنامه های فرهنگی اختصاصی ایل قشقایی ذکر کرد و افزود: سمیرم خواستگاه ییلاق عشایر این ایل است و موسیقی بخش جدایی ناپذیر فرهنگ این جامعه است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی«منظومه کوراغلو» را یکی از زیباترین و حماسی ترین سروده های ایل قشقایی عنوان کرد و گفت: فرهاد گرگین پور روایتگر این اشعار به زبان موسیقیایی است.

نادری تصریح کرد: موسیقی اقوام متنوع ایرانی، علمی و آکادمیک نیست و اصول و چهارچوب آن بیشتر خانوادگی و یا از مربی به هنرجو می رسد، اما برادران گرگین پور که تحصیلات آکادمیک موسیقی داشتند، در این سال به علمی شدن موسیقی ایل قشقایی کمک های خوبی کردند.

وی با بیان اینکه برپایی یادواره بزرگان ایل را نیز در برنامه دارند، تصریح کرد: حکیم جهانگیرخان قشقایی نگین بی همانند انگشتری عشایر و ایل بزرگ قشقایی است که همچنان جای معرفی و شناخت بیشتر در بین جوانان و مردم شهرستان دارد.

مدیر سازمان امور عشایر اصفهان نیز در ادامه این جلسه گفت: ظرفیت های گردشگری عشایری مغفول مانده و این مجموعه با همکاری میراث فرهنگی می تواند گام های خوبی در این حوزه بردارد.

مختار اسفندیاری اظهار داشت: گردشگری عشایری یکی از ظرفیت های رونق اقتصادی است که برای تحقق آن در صنعت گردشگری استان و حتی کشور کارهای چندانی انجام نشده است.

وی بوم گردی و ایجاد کمپ های عشایری در مناطقی مانند سمیرم را کارهای خوب انجام شده در این مسیر عنوان کرد و گفت: حفظ و معرفی فرهنگ عشایری اصفهان و ایجاد منبع درآمد ثابت برای این قشر با این دست برنامه ها عملیاتی و محقق می شود.

مدیر امور عشایر استان اصفهان با بیان اینکه ۵۰ درصد عشایر استان اصفهان در خطه ییلاقی سمیرم مستقر می شوند، خاطر نشان کرد: تولیدات دامی و پروتئینی، صنایع دستی، بافت های سنتی و لبنیات عشایر بهترین کیفیت را دارند و باید به مردم معرفی شوند.

اسفندیاری اشاره ای نیز به روزهای پایانی ییلاق در سمیرم داشت و تصریح کرد: کوچ پاییزه عشایر این استان به مناطق قشلاقی جنوب کشور آغاز شده و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

به گفته وی، امسال سرمای هوا در سمیرم در روزهای پایانی شهریور ماه محسوس تر است و ضروری است عشایر با رعایت تقویم کوچ زودتر به گرمسیر کوچ کنند تا دچار مشکل نشوند.

وی ابزار امیدواری کرد: با همکاری همه سازمان ها و استانداری های استان های عشایری، موضوع ایل راه ها و تصرف های غیرقانونی در مسیر کوچ بهتر از قبل دنبال شود تا عشایر نیز در با مشکلات کمتری در این راه مواجه شوند.

عشایر سالانه بالغ بر ۳۵ هزار متر مربع صنایع دستی انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست تولید می کنند که با فروش آن در بازار بخشی از درآمدشان تامین می شود.

طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می کنند که این تعداد شامل ایل های قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

شهرستان سمیرم به عنوان خواستگاه اصلی ییلاق ایل قشقایی، در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی، با ۱۵۰ روستا و آبادی، شش شهر و چهار بخش و افزون بر یکصد هزار نفر جمعیت روستایی، شهری و عشایری، با ۴۵۵ هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی در۱۶۰کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج واقع است.

۷۱۴۷/۶۰۲۶/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


4 سناریوی حادثه تروریستی مسکو