طرح انتقال آب خزر نیازمند ورود دانشگاه‌ها است


طرح انتقال آب خزر نیازمند ورود دانشگاه‌ها است

ساری - ایرنا - رئیس مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی با اعلام این‌که انتقال آب دریای خزر تکرار تجربه‌های شکست خورده از جمله تکرار سرنوشت دریاچه ارومیه است، گفت: این طرح با وجود کارهای پژوهشی متعدد، باز هم نیازمند ورود جدی دانشگاه‌ها است تا به صورت همه‌جانبه و با نگاه کاملا علمی موضوع را بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ولی الله نانواکناری روز دوشنبه در نشست وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با استادان، اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه مازندران در بابلسر افزود: دانشگاه مازندران و دیگر دانشگاه های استان تاکنون عملکرد قابل دفاعی در انجام کار علمی پیرامون انتقال آب خزر انجام داده‌اند و لازم است استمرار یابد.

وی توضیح داد: تاکنون دو هزار صفحه کار پژوهشی از سوی دانشگاههای مازندران در باره تبعات و اثرات اجرای طرح انتقال آب دریای خزر انجام شده است و نتایج این پژوهش ها تاکنون برای مردم استان و پژوهشگران نگران کننده بوده است.

نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی از وزیر علوم خواست تا با تشویق دانشگاهها برای ورود به این موضوع ملی گسترده، زمینه را برای انجام کارهای پژوهشی بیشتر افزایش دهد.

نانواکناری گفت: امروز تجربه شکست خورده دریاچه ارومیه پیش روی ماست و علتش هم عدم انجام کار پژوهشی بوده است. این بی توجهی تاکنون میلیاردها تومان هزینه بر دوش دولت و کشور گذاشته است. لازم است هم دولت و هم دیگر ارکان نظام با توجه به وجود چنین تجربه هایی، از تکرار اجرای طرح های مشابه و خسارتبار جلوگیری کنند.

طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و حتی اتصال آن به خلیج فارس و دریای عمان اگر چه دارای قدمتی بیشتر از دو دهه است، ولی در سال های اخیر با محدود شدن انتقال آب به استان سمنان در دولت دهم در دستور کار قرار گرفت. دولت دهم قرار بود در فاز اول این طرح، آب دریای خزر را از طریق ساری به سمنان رسانده و از آنجا به مناطق مرکزی ببرد و در فازهای بعدی طرح را به خلیج گرگان گسترش داده و از آنجا آب خزر را به استان های خراسان انتقال دهد.

در اظهارات اولیه موافقان و مجریان طرح قرار بود که سالانه حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب به کویر مرکزی کشور منتقل شود که بعدها با خلاصه شدن این انتقال به استان سمنان مقرر شد که میزان ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال از دریای خزر شیرین و به این استان انتقال یابد.

علاوه بر این پیش بینی شده بود که هزینه تمام شده این طرح حدود ۲ هزار میلیارد تومان است که بعد ها اعلام شد که فاز نخست آن در سمنان نیاز به بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به نوسانات ارزی به گفته برخی از کارشناسان این طرح بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

طرح مطالعاتی انتقال آب دریای خزر نیز چندی پیش از سوی دولت به مجلس ارائه شد که با این طرح موافقت شد.

رییس مجمع نمایندگان مازندران همچنین در این نشست خواستار ورود بیشتر دانشگاهها برای حل مشکلات مختلف استان مازندران از جمله مشکلات زیست محیطی شد و اظهار داشت: دیگر انجام کارهای غیر علمی به سر آمده و باید تمام خدمات و طرح‌های ملی و منطقه ای در استان بر اساس برآوردهای علمی صورت گیرد.

نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر از وزیر علوم خواست تا مشکلات دانشگاه مازندران را به عنوان یک دانشگاه مرجع و مادر حل و راه شکوفایی این دانشگاه را هموار کند.

نانواکناری نیز از دغدغه خوابگاه ، مسیر دسترسی و امکانات آزمایشگاهی و علمی دانشگاه در حضوروزیر علوم گفت و همکاری این عضو دولت را برای حل آنها خواستار شد.

دانشگاه مازندران بزرگ ترین موسسه دولتی آموزش عالی استان مازندران است که هم‌اکنون دارای ۲۵۰ عضو هیئت علمی ،۱۸ استاد، ۴۸ دانشیار، ۱۳۸ استادیار و ۴۶ مربی در اختیار دارد.

۹۹۱۹/۱۶۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!