باغداران از آفت «زنجره مو» چقدر می‌دانند؟


باغداران از آفت «زنجره مو» چقدر می‌دانند؟

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: آفت زنجره مو در صورت نبود مدیریت اصولی باغ، خسارات قابل توجهی را به باغ‌داران متحمل می‌کند.

رباب شب‌خیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه کنترل موفقت‌آمیز آفت «زنجره مو» با انجام عملیات «به باغی» میسر می‌شود، اظهار کرد: «زنجره مو» از جمله آفاتی است که همه ساله در باغات انگور مناطق مختلف کشور، از جمله استان زنجان مشاهده می‌شود. طوری که هر جا درخت انگوری است، این آفت نیز قابل مشاهده بوده و علاوه بر درخت مو، توان خسارت‌زایی به درختان هسته‌دار و دانه‌دار و حتی غیرمثمر را هم دارد.

این مسئول با بیان اینکه درختان ضعیف بیشتر در معرض آسیب‌ها و خسارات ناشی از آفت زنجره مو قرار دارند، ادامه داد: خسارت عمده این آفت مربوط به تغذیه پوره‌ها از شیره گیاهی ریشه مو بوده و با ضعیف شدن درختان انگور در اثر پدیده خشکسالی و سرمازدگی، شرایط برای شیوع آفت زنجره در باغات انگور فراهم می‌شود. طوری که در صورت نبود مدیریت اصولی باغ، کشاورزان خسارات قابل توجهی را متحمل خواهند شد.

وی افزود: بیل‌کاری تابستانه پای درخت، به‌ویژه در زمان اوج خروج پوره‌های سن آخر، کوددهی و آبیاری منظم و جلوگیری از ایجاد تنش و استرس در درخت، مبارزه شیمیایی با سموم توصیه شده مانند گاچو، دیازینون و فیپرونیل زمانی که پوره‌ها در سطح خاک بوده و قصد ورود به منطقه ریشه را دارند، مبارزه با علف‌های هرز و خشک نگه داشتن سطح خاک اواسط تیرماه و حذف سرشاخه‌های جوان تخم‌ریزی شده بر روی آن‌ها از جمله مهم‌ترین عملیاتی است که کشاورزان در مقابله با آفت زنجره مو باید به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند.

شب‌خیز، انجام «یخ آب زمستانه» را در کنترل آفت زنجره مو بسیار ضروری و مهم برشمرد و تصریح کرد: یخ آب زمستانه برای از بین بردن پوره‌های داخل خاک در زمستان بسیار حائز اهمیت است. طوری که حذف یخ آب زمستانه یکی از عوامل اصلی شیوع این آفت محسوب می شود. همچنین صرف استفاده از سموم در مقابله با آفت زنجره مو به هیچ عنوان اثربخش نخواهد بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان یادآور شد: زنجره مو آفتی است که تکمیل یک نسل آن، چهار تا پنج سال طول می کشد، لذا کنترل آن در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نبوده و انجام عملیات «به باغی» و مدیریت اصولی باغ توسط باغ‌دار، امری ضروری است. خوشبختانه نتایج اقدامات انجام گرفته منجر به کاهش و کنترل جمعیت آفت زنجره به زیر سطح آستانه زیان اقتصادی در استان شده است و دست‌یابی به نتیجه ایده‌آل، مستلزم انجام اقدامات مذکور به صورت همگانی و مستمر توسط بهره‌برداران خواهد بود.

شب‌خیز با اشاره به اینکه در راستای کنترل آفت زنجره مو، دستورالعمل استفاده از سم کونفیدور به میزان مشخص پای هر درخت در سطوح گسترده چندان اجرایی نیست، خاطرنشان کرد: با رعایت اصول به باغی و مدیریت باغ، این آفت به خوبی کنترل شده و نیازی به استفاده از روش‌های مبارزه شیمیایی نخواهد بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نظر رهبر انقلاب درباره ادغام ارتش چه بود؟