برای توسعه صنعت فضایی به خارج نیاز نداریم


برای توسعه صنعت فضایی به خارج نیاز نداریم

تهران- ایرنا- مدتی قبل خزانه‌داری دولت امریکا، سه مجموعه حوزه فضایی ایران را تحریم کرد. رئیس پژوهشگاه هوافضا تاکید کرد: اگر هدف آنها از تحریم، فشار اقتصادی است باید بگوییم ما برای توسعه صنعت فضایی‌مان، نیازی به محصولات خارجی نداریم و به خود متکی هستیم.

فتح الله امی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: امریکا مدتی قبل دانشگاه صنعتی شریف و پس از آن پژوهشگاه هوافضا، پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی را تحریم کرد، تحریم‌کنندگان ممکن است با دو هدف این کار را انجام بدهند؛ جلوگیری از رشد علمی یا رشد اقتصادی.
وی در ادامه گفت: تاکنون در ایران حدود 100 هزار شغل مستقیم و 400 هزار شغل غیرمستقیم در فناوری هوافضایی ایجاد شده است، اگر کشور از جنبه اقتصادی مورد تحریم قرار بگیرد، موقعیت اجتماعی شغلی 400 هزار نفر تعطیل می‌شود، آنها فکر کردند شاید بتوانند جلوی رشد ما را بگیرند اما من به شما می‌گویم که با تحریم به هیچ وجه امکان ندارد جلوی رشد علمی یک کشور را گرفت.
امی با اشاره به این که ما در عصر انفجار ارتباطات هستیم و برای هر موضوعی دهها سند علمی در اینترنت وجود دارد، گفت: با تحریم نمی‌توان اطلاعات را از دانشمندان دریغ کرد، همانطور که ما اکنون از گزارش‌های ناسا در شبکه جهانی استفاده می‌کنیم، کسی نمی‌تواند مانع ارتباط‌های علمی باشد.
او اشاره کرد: رشد علمی ایران طی چند سال اخیر، در جهان مورد توجه بوده است. به همین دلیل در کنفرانس هوافضا که در امریکا برگزار شد، من داوری بخشی را برعهده داشتم. پس از تحریم از سوی امریکا، مسئولان آن کنفرانس من را برای سخنرانی دعوت کردند در حالی که رئیس جمهورشان ایران را تحریم کرده بود. البته عذرخواهی کردم که شرکت نمی‌کنم و این نشان می‌دهد که بین خودشان هم هماهنگی وجود ندارد.
رئیس پژوهشگاه هوافضا اعلام کرد: اگر هدف آنها از تحریم، فشار اقتصادی است باید بگوییم ما نیازی به محصولات امریکا برای توسعه صنعت فضایی‌مان نداریم. شاید در شروع کار به برخی قطعات نیاز داشتیم اما الان پرتاب‌هایی انجام می‌دهیم و ماهواره‌هایی را طراحی کرده و می‌سازیم که تمام اجزای آن داخلی است.
وی خاطرنشان کرد: قطعاتی مانند اجزای مدارهای الکتریکی در تمام دنیا وجود دارد و صرفا نیاز نیست از امریکا وارد شوند، این تحریم قطعا تاثیری در روند رو به رشد علم در ایران به ویژه هوافضا ندارد، پیام تحریم‌ها به ما این بود که ایران در حوزه فضایی قدرتمند است و ما می‌توانیم آن را به شکل خوبی افزایش دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس