چرت زدن در طول روز می‌تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد!


چرت زدن در طول روز می‌تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد!

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که با هفته‌ای یکی دو بار چرت زدن در طول روز می‌توان احتمال خطر حمله و سکته قلبی را کاهش داد. اما اگر تعداد چرت زدن‌ها بیشتر از این باشد، همه فایده‌های آن از بین خواهد رفت. محققین در طول مدت 5 سال، تعداد 3462 داوطلب را در سوییس تحت نظر گرفتند و عادات خواب کوتاه آنها در طول روز را با وقوع بیماری‌های قلبی و عروقی مورد بررسی...

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که با هفته‌ای یکی دو بار چرت زدن در طول روز می‌توان احتمال خطر حمله و سکته قلبی را کاهش داد. اما اگر تعداد چرت زدن‌ها بیشتر از این باشد، همه فایده‌های آن از بین خواهد رفت.

محققین در طول مدت ۵ سال، تعداد ۳۴۶۲ داوطلب را در سوییس تحت نظر گرفتند و عادات خواب کوتاه آنها در طول روز را با وقوع بیماری‌های قلبی و عروقی مورد بررسی قرار دادند. نتایج بدست‌آمده نشان داد که یکی دو بار چرت زدن در هفته، در مقایسه با زمانی که شخص اصلا در طول روز نمی‌خوابد، با ریسک حمله یا سکته قلبی پایین‌تری همراه بوده است و هر چه دفعات چرت زدن‌ در طول هفته بیشتر شده، تاثیر مثبت آن نیز از بین رفته است.

چرت زدن در طول روز می‌تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد!

در حالیکه دلایل دقیق فیزیولوژیکی‌ که بتواند رابطه چرت زدن با ریسک بیماری‌‌های قلبی و عروقی را توضیح بدهد، هنوز مشخص نیستند، اما تحقیق کنونی می‌تواند به مباحث موجود درباره تاثیر خواب کوتاه بر روی سلامتی افراد کمک کند؛ بطوریکه براساس این مطالعه، نه تنها مدت زمان چرت زدن، بلکه تعداد دفعات آن نیز از اهمیت زیادی برای سلامتی برخوردار است.

البته لازم به ذکر است که مطالعه مذکور محدودیت‌های خاص خودش را داشته است و نمی‌توان نتایج آن را تعمیم کلی داد. چراکه تحقیق از یک طرف، صرفا براساس مشاهدات محققین انجام گرفته و نتایج آن از رابطه علت و معلولی تبعیت نمی‌کند. به عبارتی ممکن است که چرت زدن‌، علت مستقیم ناراحتی‌های قلبی و عروقی داوطلبان نبوده باشد. از طرف دیگر، روند مطالعه متکی بر خوداظهاری افراد درباره عادات خواب‌های کوتاه‌شان بوده است و این هم می‌تواند در نوع خود محدودیتی برای آن باشد. ضمن اینکه، کل حمله‌های قلبی و عروقی‌ که در طول مدت زمان مطالعه اتفاق افتاد نسبتا کم بود (۱۵۵).

با وجود همه اینها، تحقیق حاضر، داده‌های مفیدی را در رابطه با موضوعی که همیشه برای ما جذاب بوده است (یعنی رابطه بین چرت زدن و سلامت قلبی و عروقی) در اختیارمان قرار می‌دهد. این در حالی است که تعدادی از مطالعات قبلی نشان می‌دادند که خواب کوتاه می‌تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد، ولی تحقیقات دیگری نتایج مخالف آنها را گزارش کرده‌اند.

چرت زدن در طول روز می‌تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد!

اما سوال اینجاست که آیا می‌توان اختلاف موجود بین نتایج این تحقیقات را براساس تعداد دفعات چرت زدن در روز توضیح داد؟ به نظر می‌رسد این همان چیزی است که محققین مطالعه حاضر آن را پیشنهاد کرده‌اند. در تحقیق مذکور، حدود یک پنجم از شرکت‌کنندگان که بین ۳۲ تا ۷۵ سال سن داشتند در شروع مطالعه هفته‌ای یک بار در روز چرت می‌زدند. همچنین ۵۸ درصد از داوطلبین، گزارش داده بودند که اصلا در طول روز نمی‌خوابند.

نتایج به‌دست آمده برای گروه اول بسیار دلگرم‌کننده بود. مطالعات قبلی، رابطه بین چرت زدن و مواردی مانند بهبود عملکرد شناختی مغز، بهتر شدن مود افراد و کنترل بهتر بر روی احساسات را نشان داده بودند. اما کسی شاید باور نکند که با هفته‌ای یکی دو بار چرت زدن بتوان خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد و این واقعا جالب و هیجان انگیز است.

با این‌حال، خیلی زود است که نتیجه بگیریم خواب کوتاه در طول روز برای حفظ سلامت قلب مناسب است. یافته‌های مطالعه جدید نشان می‌دهد که جواب این سوال احتمالا بسیار پیچیده‌تر از یک ‘بله’ یا ‘نه’ ساده است. بنابراین ما هنوز راه درازی در پیش داریم تا درباره چرت زدن بیشتر و بیشتر بدانیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !