اختصاص 72 میلیارد ریال برای آبرسانی عشایر خراسان شمالی


اختصاص 72 میلیارد ریال برای آبرسانی عشایر خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- با عنایت رهبر معظم انقلاب، 72 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های پایدار آبرسانی به مناطق عشایری خراسان شمالی اختصاص یافت.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان این مطلب اظهار داشت: این سهم اعتباری از محل ۱۵۰ میلیون یورو اعتبار تخصیص یافته سال گذشته رهبری برای آبرسانی به مناطق روستایی و عشایری کشور، نصیب استان خراسان شمالی شده است.

محمدرضا قلی‌پور افزود: این میزان اعتبار برای اجرای ۶ پروژه از جمله حفر چاه و خط انتقال در سامانه های عرفی عشایر اسفراین، مانه و سملقان و شیروان اختصاص یافته است تا خانوارهای عشایری از آب دائم و پایدار بهره مند شوند که با اجرای این طرح ها ۴۰۰ خانوار عشایری از مزایای آن برخوردار خواهند شد.

وی بیان کرد: این پروژه‌های آبرسانی عمدتا در مناطقی اجرا می شوند که خانوارهای عشایری دست‌کم ۶ ماه در آن استقرار پیوسته داشته باشند.

قلی پور بر ارتقای شاخص های آبرسانی در مناطق عشایری این استان تاکید کرد و افزود: خوشبختانه با ظرفیت خوبی که در قانون بودجه برای این امر مهم در نظر گرفته‌ شده بخش زیادی از مشکلات آبرسانی این قشر تولید کننده و زحمتکش برطرف خواهد شد.

وی اظهار داشت: همچنین امسال ۲ دستگاه تانکر سیار آبرسانی از محل اعتبارات ملی برای اداره کل امور عشایری استان خریداری و تحویل شده که ۹ میلیارد ریال برای آن هزینه شده و با خرید آن شمار تانکرهای سیار برای آبرسانی به خانوارهای عشایری این استان به ۱۳ دستگاه رسیده و البته یک دستگاه دیگر نیز خریداری شده که پیگیر تحویل آن هستیم.
وی اظهار داشت: هم اکنون در میان‌بندها و مسیر کوچ و همچنین قشلاقات به خانوارهای عشایری استان آبرسانی می شود و در مناطق ییلاقی نیز در صورت نیاز به آنان آبرسانی می شود.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می کنند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‎ ۳۸طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.
۳۰۰۷/۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!