پژوهشگران گیره رباتیک مغناطیسی ساختند


پژوهشگران گیره رباتیک مغناطیسی ساختند

تهران- ایرنا - محققان دانشگاه بوفالو یک گیره رباتیک ساختند که دارای دو انگشت متحرک است که با استفاده از خاصیت مغناطیسی، عمل می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، هریک از این انگشتان روی یک پایه مغناطیسی مستقر است که بین دو آهن‌ربای دافع قرار می‌گیرد. هیچ یک از آهن‌رباها با پایه تماس ندارند؛ اما روی آن فشار وارد می‌کنند. بدین ترتیب بین هر آهن‌ربا و پایه انگشت لایه‌ای از هوا وجود دارد که مانند یک فنر جاذب شوک عمل می‌کند.
هنگامی که دو انگشت گیره به هم نزدیک می‌شوند تا شیئی را بگیرند،‌ آهن‌رباهای موجود در طرفین پایه هر انگشت فشاری را به پایه وارد کرده و آن را در جای خود ثابت می‌کنند. حتی در این حالت نیز مقداری هوا بین آهن‌ربا و پایه وجود دارد که موجب عملکرد نرم‌تر گیره در زمان گرفتن اشیای شکننده می‌شود.
در هنگام جابه‌جایی اشیای موردنظر با استفاده از این گیره، ممکن است آن‌ها به اجسام دیگری برخورد کنند. در این حالت یک حسگر وقوع برخورد را تشخیص داده و بلافاصله موجب دورشدن آهنرباها از پایه انگشتان می‌شود تا نیروی دافع را کاهش داده و از طریق فراهم کردن امکان جابه‌جایی شی درون گیره، تا حدی ضربه وارد شده به آن را بگیرد.
پس از عبور از مانع، بلافاصله آهن‌رباها به جای خود بازگشته و گیره را در وضعیت اولیه قرار می‌دهند.
به گفته احسان اصفهانی سرپرست گروه طراحی، این گیره به گونه‌ای ساخته شده که توسط ربات‌ها و در کنار انسان‌ به طور ایمن مورد استفاده قرار گیرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه IEEE Transactions on Industrial Electronics منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اهمیت پایگاه صهیونیستی نواتیم در چیست؟