رمزارز فیس‌بوک زیر ذره‌بین بانک‌های مرکزی


رمزارز فیس‌بوک زیر ذره‌بین بانک‌های مرکزی

تهران- ایرنا- مقامات 26 بانک مرکزی امروز (16 سپتامبر) در نشستی با فیس‌بوک پرسش‌هایی را در مورد دامنه و طراحی لیبرا، رمزارز اختصاصی این کمپانی، مطرح می‌کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی «انگجت»، مقامات مربوطه در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز اعلام کردند که نمایندگان لیبرا روز ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) در بازل سوئیس با مقامات ۲۶ بانک مرکزی از جمله بانک‌های مرکزی انگلستان و آمریکا دیدار خواهند کرد. بنوا کور عضو هیات مدیره بانک مرکزی اروپا ریاست این نشست را برعهده خواهد داشت.

فیس‌بوک در واکنش به این تصمیم، در تکرار موضع پیشین خود اعلام کرد که از تعامل با سیاست‌مداران و قانون‌گذاران استقبال می‌کند و این که عمدا عرضه این رمز ارز را طولانی کرده است تا در مورد مسائل موجود گفتگو کرده و برنامه‌ها را متناسب با بازخوردی که می‌گیرد، تغییر دهد.

اما ممکن است این گفتگوها آن‌طور که فیس‌بوک انتظارش را دارد، پیش نرود. وزرای اقتصاد اروپا به ویژه نگران آن هستند که رمزارزهایی چون لیبرا اقتصاد را متزلزل کرده و قدرت بانک‌های دولتی را کاهش دهند. فرانسه و آلمان پیشنهاد داده‌اند تا استفاده از رمزارز لیبرا در اتحادیه اروپا ممنوع شود زیرا ممکن است حاکمیت مالی دولت‌ها را به چالش بکشد.

فیس‌بوک لیبرا را طراحی کرده تا پول را دموکراتیزه کند و فرمتی را مستقل از هر کشوری به وجود آورد اما همین نکته مقامات و منتقدان را نگران کرده است. اگرچه لیبرا یک استیبل کوین است که باید ثبات قیمت را ارائه داده و یا توسط دارایی‌های ذخیره شده پشتیبانی شود، اگر به مرحله رشد سریع برسد نفوذ زیادی را برای فیس‌بوک و انجمن لیبرا به همراه خواهد آورد. اگر فیس‌بوک می‌خواهد رمزارز اختصاصی آن به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، احتمالا چاره ای جز امتیاز دادن نخواهد داشت، البته در چنین حالتی نیز باز تضمینی دراین باره وجود ندارد.

ارز دیجیتال یا رمزارز نوعی پول مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولاً به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود. رمزارزها چون سایر ارزهای فیات (بدون پشتوانه) قابلیت مبادله، انجام تراکنش، خرید آنلاین و غیره را دارند. بیت‌ کوین، اتریوم، لایت‌ کوین، بایت‌ کوین، بیت کوین کش، ریپل، مونرو، استلار، ورج و دیگر آلت‌کوین ها از انواع رمز ارز هستند.

علاوه بر فیس‌بوک، تلگرام و وال‌مارت نیز در پی طراحی و عرضه رمزارزهای اختصاصی خود هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس