روایت نقاشی هایی از انقلاب و جنگ با پرده خوانی جدید


روایت نقاشی هایی از انقلاب و جنگ با پرده خوانی جدید

کارگردان سینما نقاشی هایش را نوعی پرده خوانی جدید دانست و گفت: در نمایشگاه « از 57 تا 67 » خودم درکنار نقاشی ها روایتگری می کنم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاهی از آثار نقاشی «امیرشهاب رضویان» کارگردان سینما با عنوان« از 57 تا 67 به روایت امیرشهاب رضویان» از روز جمعه 29 شهریور در گالری کاما برپا می شود، این هنرمند متولد ۱۳۴۴ همدان است و تا کنون بیش از ۴۰ فیلم کوتاه، مستند، پویانمایی ساخته و هفت فیلم سینمایی را کارگردانی کرده است، امیر شهاب رضویان علاوه بر کارگردانی نقاشی هم می کند طراحی پوستر روز جهانی مبارزه با نژادپرستی را در کشور هلند سال ١٣٧٥ انجام داده و آثار نقاشی اش در نمایشگاه هایی در خارج از کشور و از جمله نمایشگاه جمعی هنرمندان در گالری «اشتول ورک» شهر کلن آلمان مهرماه ١٣٧٥ به نمایش درآمده است و نمایشگاه های انفرادی وی با موضوع خاطره، رویا، جنگ پیش از این درگالری پترسون شهر استیت کالج دانشگاه پنسیلوانیا امریکا شهریور ١٣٩٥ ، گالری کویین شهر تورنتو کانادا مهرماه ١٣٩٥، در فضای باز مقابل کاخ سفید، واشنگتن دی سی امریکا شهریور ١٣٩٥، در فضای باز مقابل موزه هنرهای مدرن نیویورک شهریور ١٣٩٥، در فضای باز مقابل موزه هنر فیلادلفیا امریکا شهریور ١٣٩٥و نمایشگاه انفرادی نقاشی کودکانه ها در کافه گالری هیلاج شهریور ١٣٩٥ برگزار شده است. نمایشگاه نقاشی این هنرمند بهانه ای شد تا با وی به گفتگو بنشینیم که در زیر می آید:

عنوان نمایشگاه « از 57 تا 67 » است دلیل انتخاب این عنوان چیست؟

این نمایشگاه حاوی 9 اثر نقاشی سیاه و سفید در اندازه 100 در 150 سانتیمتر است که با قلم یک دهم کشیده شده است، در واقع این آثار خاطرات من از انقلاب 57 و جنگ است.

نمایشگاه « از 57 تا 67 به روایت امیرشهاب رضویان» چه ویژگی دارد؟

ویژگی این نمایشگاه این است که من خودم در کنار نقاشی ها روایت می کنم. این تجربه را در آمریکا و کانادا داشتم و در ایران هم در سال 96 در گالری هیلاج این روایتگری را اجرا کردم.

نقاشی و روایتگری در کنار هم؟

بله؛ زبان این روایت طنز است،نقاشی ها پر از جزئیاتی است که در خدمت یک درام کلی است، در واقع نقاشی ها بدون قصه هایی که می گویم یک مجموعه جزئیاتی است که در کنار هم دیده می شوند اما بیننده متوجه قصه که می شود نقاشی برایش جذاب تر است.

یعنی مخاطب امروزی که جنگ و یا انقلاب را ندیده با دیدن اثر نقاشی با آن ارتباط برقرار می کند؟

تم کلی را که ببیند از نقاشی لذت می برد در واقع نقاشی های من همراه یک نوع پرده خوانی جدید است .

موضوع و تم کلی نمایشگاه « از 57 تا 67 به روایت امیرشهاب رضویان» جنگ است؟

تم ٦٧ این نمایشگاه آدم های جنگ است و مشخصا قصه سربازان ارتش است و ٥٧ نیز وقایعی است که در دوره نوجوانی دیدم.

در بخش انقلاب به چه چیزی می پردازید؟

بخش انقلاب بیشتر خاطراتی از سینماهای همدان است .

در خلق آثارتان از چه تکنیکی استفاده کرده اید؟

وسایل من برای خلق این آثار عبارتنداز یک برگ کاغذ، یک مداد اتود، روان نویس یک دهم و یک پاک کن . ساده و کودکانه نقاشی می کنم چرا نقاشی هایتان رنگی نیستند؟ مجموعه هایی که از حدود سال ١٣٧٠ تا امروز کشیدم سیاه و سفید هستند، من خیلی نتوانستم نقاشی هایم را رنگی تصور کنم.

در آثارتان به چه شکل به عنصر زمان پرداخته اید؟

در نقاشی های من گاه قصه ها به موازات هم اتفاق می افتند و گاه قصه ها در ادامه هم قرار دارند.

مشخصا در این نمایشگاه چه کسانی را روایت می کنید؟

من قصه ی سربازان جنگ را می گویم، مثل گروهبانی که از یک پادگان آموزشی گذرش به منطقه عملیاتی می افتد و در قصه ی او از یک شخصیت خشن به یک شخصیت لطیف می رسیم، یا سربازی که برای شادمان کردن بقیه ترانه می خواند و خودش در تنهایی کشته می شود، در واقع قصه من قصه آدم های تنهای جنگ است.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس