سرمایه‌گذاری 25 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه فضایی


سرمایه‌گذاری 25 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه فضایی

تهران- ایرنا- رئیس سازمان فضایی در نشستی که با محوریت ماهواره های مخابراتی و نقش آن‌ها در توسعه و اقتصاد کشور برگزار شد، به اهمیت حضور بخش خصوصی در حوزه فضایی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه مخابرات ثابت و همراه، با مشارکت بخش خصوصی امروزه جزو پیشروهای این صنعت در دنیا هستیم. در دولت یازدهم و دوازهم بخش خصوصی 25 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد...

صبح روز دوشنبه نشست «ماهواره مخابراتی، نقش توسعه‌ای و اقتصادی» با حضور مرتضی براری رئیس سازمان فناوری، نصرالله صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، نصرالله جهانگرد عضو صندوق نوآوری و شکوفایی و تعداد زیادی از فعالان حوزه فضایی در سالن الغدیر وزارت ارتباطات برگزار شد.
در این مراسم مرتضی براری گفت: در راستای توسعه فناوری مهم ترین دغدغه، توسعه زیرساخت‌های فناوری است که بیش از یک دهه از آغاز آن می‌گذرد. امسال سه ماهواره در حال تکمیل شدن داریم که مراحل نهایی خود را سپری می کنند.
وی با اشاره به این که در نظر داریم تا انتهای سند چشم انداز، ماهواره مخابراتی را در مدار داشته باشیم، افزود: توسعه ایستگاه‌های فضایی یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که قصد توسعه آن را داریم.
هم اکنون سه ایستگاه فضایی در ماهدشت کرج، قشم و بوشهر داریم و طی یک ماه آینده عملیات اجرایی چناران و سلماس آغاز خواهد شد.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر این که سازمان فضایی در حوزه پرتابگر نقش حمایتی دارد، اشاره کرد: بحث بعدی جایگاه رگولاتوری در حوزه ماهواره هاست که با کمک سازمان تنظیم مقررات و شرکت زیرساخت می توان زمینه ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی را فراهم کرد.
او اشاره کرد: بسته فرصت‌های سرمایه گذاری احصا شده تا در این خصوص به شکل حداکثری استفاده کنیم.
صنعت ماهواره‌های مخابراتی بسیار پر شتاب پیش می‌رود و حدود یک سوم اقتصاد صنعت فضایی در این حوزه است. همین مسئله ضرورت مهیا کردن عرصه برای حضور شرکت ها را ایجاد می‌کند.
ما در حوزه مخابرات ثابت و همراه، با مشارکت بخش خصوصی امروزه جزو پیشروهای صنعت دنیا هستیم. در دولت یازدهم و دوازهم بخش خصوصی ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرد تا بتوانیم برودبند (پهنای باند) را توسعه بدهیم.
براری اشاره کرد: اقتصاد حوزه فضایی بیش از ۵ درصد رشد داشته و تمام تلاش ما این است که در شرایط حضور بخش خصوصی را در حوزه ماهواره های مخابراتی افزایش دهیم.
امروزه بیش از ۴۵۰ ماهواره در مدار است و بیش از ۶۰ اپراتور ماهواره مخابراتی فعالیت می‌کنند و اقتصاد این بخش را تقریبا ۱۵۰ میلیارد دلار تخمین زده اند.
ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم و با ۱۵ کشور هم مرز هستیم، این فرصت ارزشمندی است که حداقل یک درصد از اقتصاد این صنعت را در کشور داشته باشیم و بتوانیم یک و نیم میلیارد دلار از این اقتصاد کسب سهم کنیم.
اولین اقدامی که برای این کار انجام دادیم هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات انجام برای صدور پروانه اپراتوری ماهواره هاست. تلاش کردیم تمام تجربیاتی که در اپراتورهای ثابت و سیار بوده را لحاظ کنیم تا بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی در این بخش حضور پیدا کنند.
وی افزود: در این خصوص خوشبختانه طی یک سال گذشته با ۱۰ شرکت جلساتی داشتیم و امیدواریم شاهد حضور فعال کشورمان در این حوزه باشیم. لازم است تاکید کنم ورود باند کی ای در این صنعت، بازار بزرگی را ایجاد می کند و طی شش سال آینده رشد ۱۰برابری را رقم خواهد زد.
او در پایان گفت: توسعه منظومه ماهواره های مخابراتی و ورود این صنعت به مدارهای لئو، تحول مهمی را ایجاد می کند. خصوصا این که کشور ما دارای نیروی انسانی و زیر ساخت ارزشمندی است که رسیدن به این مهم را آسان تر می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری