علایم پارگی پرده گوش و روش های درمان و بهبودی آن


پارگی پرده گوش یکی از مشکلات گوش میانی است که در واقع پرده گوش اولین بخش از گوش میانی است. این پرده عامل جدایی گوش میانی از گوش خارجی است پشت این پرده یعنی در بخش گوش میانی سه استخوانچه قرار دارد. وقتی امواج صدا به پرده گوش برخورد می کند پرده گوش به لرزش در می آید و امواج را به سه استخوانچه گوش میانی می فرستد و از آن جا به گوش داخلی فرستاده می...

پارگی پرده گوش یکی از مشکلات گوش میانی است که در واقع پرده گوش اولین بخش از گوش میانی است. این پرده عامل جدایی گوش میانی از گوش خارجی است پشت این پرده یعنی در بخش گوش میانی سه استخوانچه قرار دارد. وقتی امواج صدا به پرده گوش برخورد می کند پرده گوش به لرزش در می آید و امواج را به سه استخوانچه گوش میانی می فرستد و از آن جا به گوش داخلی فرستاده می شود وقتی به پرده گوش آسیب یا صدمه ای وارد می شود در روند کار اختلال ایجاد می شود و باید ابتدا به دنبال علت و سپس راه های درمان پارگی پرده گوش باشیم. که ما در این جا با انواع علایم پارگی پرده گوش آشنا خواهیم کرد.

علایم پارگی پرده گوش و روش های درمان و بهبودی آن

علایم پارگی پرده گوش و روش های درمان و بهبودی آن
علایم پارگی پرده گوش و روش های درمان و بهبودی آن

نشانه ها و علایم پارگی پرده گوش

درد از علائم اصلی پارگی پرده گوش می باشد که در برخی موارد این درد ممکن است بسیار شدید باشد همچنین در طول روز ادامه داشته باشد.معمولا هنگامی که درد از بین می رود گوش شروع به تخلیه می کند در نقطه ای که پرده گوش پاره شده، آب مروارید، خونریزی ویا مایع پرشده ممکن است از گوش آسیب دیدیه تخلیه شود. پارگی ناشی از عفونت گوش میانی معمولا باعث خونریزی می شود. این عفونت ها بیشتر در کودکان و افراد مبتلا به سرماخوردگی در مناطق کیفیت پایین هوا را دارند، رخ می دهد.

علایم پارگی پرده گوش و روش های درمان و بهبودی آن

عفونت:

عفونت گوش یکی از رایج ترین دلایل پارگی پرده گوش است به خصوص در کودکان به هنگام عفونت گوش، مایعات پشت پرده گوش انباشته می شود و فشاری که از طریق این مایع وارد می شود یکی از علایم پارگی پرده گوش می باشد.

تغییرات فشار:

برخی از فعالیت های دیگر می تواند تغییرات فشار در گوش را ایجاد کند و منجر به پارگی یا سوراخ پرده گوش شود. این فرآیند (باروتروما) نامیده می شود که عبارت است از آسیب فیزیکی ناشی از تغییرات فشار محیط اطراف که فشار فضای بیرون از گوش، تغییرات قابل توجهی با فضای داخل گوش داشته باشد، که عبارت اند از:

پرواز در هواپیما غواصی اسکوبا امواج شوک الکتریسته ضربه های شدید و محکم به گوش رانندگی در ارتفاعات بالا و هوایی

آسیب یا تروما:

ضایعات نیز می توانند یکی دیگر از علایم پارگی پرده گوش باشند که هر آسیب یا ضربه ای به گوش وارد شود سمت سر باشد می تواند باعث پارگی پرده گوش شود وبه دنبال آن باعث اختلال گوش میانی می شوند: قرار دادن هرگونه شی مانند: پنبه، ناخن، قلم خودکار، یا هر شی که نوک ان تیز باشد می تواند به پرده گوش آسیب برساند.

آسیب آکوستیک:

یکی دیگر از علایم پارگی پرده گوش می تواند شامل صداهای بسیار بلند که پرده گوش آسیب ببیند این مورد خیلی رایج نیست.

علایم پارگی پرده گوش و روش های درمان و بهبودی آن

روش های درمان پارگی پرده گوش

درمان های مربوطه به پارگی پرده گوش به طور عمده برای از بین بردن درد و یا جلوگیری از عفونت است.

پچ کردن یا وصله کردن:

اگر گوش شما به تنهایی در حال بهبود نیست پزشک نی تواند از پچ تست که شامل قرار دادن پچ پزشکی بر روی غشاء نازک است گه پچ تشعشع غشاء را به هم می ریزد و در روند بهبودی پرده ی گوش کمک می کند.

آنتی بیوتیک ها:

آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت های را که ممکن است به پارگی پرده گوش منجر شود پاک کند. همچنین شما را از ایجاد عفونت های جدید و یا سوراخ شدن پرده گوش محافظت کند.

علایم پارگی پرده گوش و روش های درمان و بهبودی آن

عمل جراحی:

در مواردی ممکن است جراحی برای سوراخ کردن پرده گوش و خارج کردن مواد عفونی که در پشت ان است نیاز شود و بعد از آن برای ترمیم پرده گوش جراحی به نام تیمپانوپلاستی صورت می گیرد وآن را به سوراخ گوش پیوند می زند.

علایم پارگی پرده گوش و روش های درمان و بهبودی آن

درمان خانگی پاره شدن پرده گوش

در خانه می توانید با گرما یا دارو های مسکن درد پارگی پرده گوش را کاهش دهید. دراین منظور حوله ای گرم و تمیز وخشک چندین بار بر روی گوش شما می تواند کمک موثری بکند.

علایم پارگی پرده گوش و روش های درمان و بهبودی آن

در این مطلب ما با انواع علایم پارگی پرده گوش و روش های بهبودی آن آشنا کردیم که امیدواریم از این بخش استفاده برده باشید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام