ارتباط با ظهور؛ شاخصه سلامت هیئت‌های عزاداری/ سیاست، خانواده و اخلاق ما باید امام زمانی باشد


ارتباط با ظهور؛ شاخصه سلامت هیئت‌های عزاداری/ سیاست، خانواده و اخلاق ما باید امام زمانی باشد

یک استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: هیات‌های عزاداری امام حسین(ع) باید نسبت خود را با ظهور مشخص کنند، ملاک و سند ما زیارت عاشورا است، یکی از شاخصه‌های سلامت و اولویت روضه امام حسین(ع) و اربعین این است که رابطه خود را با ظهور مشخص کند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» به مناسبت سوگواری ایام محرم در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) با موضوع «آخرین آمادگی برای ظهور: اصلاح مدیریت در خانواده و جامعه»به سخنرانی پرداخت و گفت: در صدر اسلام ایمان و فدا شدن برای خدا موضوع اصلی دین بوده است، امروز هم موضوع اصلی دین رسیدن به امام زمان(عج)، ولایت و حکومت حضرت(عج) و فدا شدن برای ایشان است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: آموزش‌های دینی ما این غلط را جا انداختند که گویا دین چیزی است که رسول خدا(ص) آوردند که تنظیم‌کننده رابطه انسان با خدا باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه آغاز دینداری در اسلام پذیرش پیامبر(ص) بر محور فداکاری برای ایشان بود، تصریح کرد: زمانی که چنین مطالبی در تاریخ اسلام برای جوانان تبین نشود مساله ولایت برای آنها نهادینه نشده و ولایت‌پذیری در حد شعار و نه شعور و فهم تلقی می‌شود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عدم ولایت‌پذیری سبب تاخیر در ظهور امام زمان(عج) است، ابراز کرد: صدر اسلام شرط مسلمان شدن و محور دعوا ایمان آوردن به پیامبر(ص) بود و موضوع آوردنِ مکتب اخلاقی صرف یا عبادت اصل دین نبود دعوا سر ایمان آوردن بر پیامبر(ص) بود زیرا همه ملحد و مشرک یا بداخلاق نبودند.

وی افزود: امروز باید دینداری به جایی برسد که امام زمان(عج) بیاید، آمدن حضرت حجت(عج) شاخص موفقیت ما در دینداری است، اگر دشمنان و مستکبران، دینداران را می‌کشند برای این است که امام زمان(عج) نیاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه امروز هر بحثی باید نسبت خود را با ظهور حضرت ولی الله الاعظم(عج) مشخص کند، گفت: اگر در دینداری مقدمه‌سازی یا فراهم آوردن امکانات برای ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) مشخص نشود، بحث ابتر و ناقص رها شده است.

این استاد اخلاق با استناد به روایتی از صادق(ع)، بیان کرد: غرض از اسلام آوردن مردم، طواف کعبه نبود زیرا این عمل قبل از پیامبر(ص) هم مرسوم بود، درس اخلاق، عبادت و معنویت بدون امام زمان(عج) درس اخلاق، معنویت و عبادت دوران جاهلی است.

هیات‌های عزاداری امام حسین(ع) هم باید نسبت خود را با ظهور مشخص کنند

وی افزود: هیات‌های عزاداری امام حسین(ع) هم باید نسبت خود را با ظهور مشخص کنند، ملاک و سند ما زیارت عاشورا است، یکی از شاخصه‌های سلامت و اولویت هر بحث دینی و معنوی، روضه امام حسین(ع) و اربعین این است که رابطه خود را با ظهور و مقدمه سازی برای فرج مشخص کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: سوگواری برای امام حسین(ع) سفر به گذشته تاریخ نیست؛ جامعه، سیاست، خانواده، اخلاق و عبادت ما همه باید امام زمانی باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه پنج سوره مبارکه قصص تاکید کرد: خداوند فرمود: «​وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ» یعنی ما اراده کردیم بر مستضعفان منت بگذاریم آنها را از رنج نجات داده و امام، مدیران، فرماندهان و وارثان زمین قرار دهیم.

مستضعفان بدون آمادگی و کسب ظرفیت وارث و ائمه(ع) زمین نمی‌شوند

وی افزود: خداوند در جریان ظهور، مستضعفان را وارثان قدرت و ثروت قرار می‌دهد، مستضعفان بدون آمادگی و کسب ظرفیت وارث و ائمه(ع) زمین نمی‌شوند، بنی اسرائیل مستضعفانی بودند که ظرفیت نداشتند نعمت از آسمان بر آنها بارید و دشمنان آنها نابود شدند اما در مدت کوتاهی که حضرت موسی(ع) برگردد همه گوساله پرست شدند تا جایی که می‌خواستند حتی هارون(ع) را هم بکشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه ظهور به سادگی رخ نمی‌دهد، اضافه کرد: زحمت‌های قبل از فرج برای ظرفیت پیدا کردن مردم است، مستضعفان باید به درجه‌ای از ظرفیت برسند که وقتی سفره غنایم پهن شد همدیگر را برای آن نکشند، کسی از راه نامشروع ثروتمند نشود و کسی هم که ثروتمند شد فقرا را فراموش نکند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مستضعفان باید خودشان هم برای بیرون آمدن از فرهنگ استضعاف قیام کنند، گفت: امام راحل ادبیات سیاسی قیام و انقلاب اسلامی را از قرآن گرفتند، مستضعفان باید زمینه و ظرفیت ائمه(ع) و وارث زمین شدن را در خود ایجاد کنند.

وی افزود: سبک زندگی اسلامی و لایق و شایسته شدن مدیران جامعه اسلامی دو شرط بیرون آمدن از استضعفاف است تا مردم به سادگی برده نشوند و مدیران جامعه به سمت طاغوت نروند.

حجت‌الاسلام والسلمین پناهیان با بیان اینکه استضعاف وقتی از بین می‌رود که مستضعفان مومن تلاش برای معیشت خود را با هم انجام دهند و به خاطر ایمانی که بین آنها است به یکدیگر اعتماد کرده و به هم خیانت نکنند، تاکید کرد: زمانی مستضعفان بر مستکبران غلبه پیدا می‌کنند که همه هیاتی‌ها، مسجدی‌ها و مومنان متحد و با هم معیشت خود را نجات دهند.

وی با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه کسی که کارآفرینی ‌کند رزمنده راه خداوند است، اظهار کرد: در ادبیات دینی ما نُه‌دهم عبادت در کسب و کار حلال است، متاسفانه امروز فرهنگ ما از ادبیات اصیل دینی بسیار دور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: جامعه ایمانی نباید مستضعف یا مستکبر باشد، وقتی شما به عنوان جامعه مسلمان پهباد دشمن را می‌زنید یا یک کشتی آنها را می‌گیرید جهان بر شما تواضع می‌کند، به همین دلیل رهبر دینی ما تقاضا دارد که موشک نقطه زن بسازند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کشته شدن یک عضو طالبان افغانستان در «کویته» پاکستان