تربیت نسل منتظر رزق اصلی روضه‌ها است/ نگاه امروز ما به عاشورا با ظهور ارتباطی عمیق دارد


تربیت نسل منتظر رزق اصلی روضه‌ها است/ نگاه امروز ما به عاشورا با ظهور ارتباطی عمیق دارد

حجت‌الاسلام شهیدی با بیان‌اینکه تربیت نسل منتظر رزق اصلی سفره‌های حسینی در محرم است، گفت: تغییر در فکر و اندیشه یعنی از شب اول به کمتر از ظهور و ثبت شدن نام مان جزء یاران امام زمان(عج) راضی نباشیم.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حضور در عزاداری های حسینی باید برای جامعه منتظر و مدعی زمینه سازی ظهور به عنوان هدفی که در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری تصریح شده است، همراه با شور و شعور باشد. در پرتوی این مهم است که می توان از عزاداری ها به ظهور پل زد.

در بررسی ملزومات چنین امری با «حجت الاسلام محمد شهیدی»، استاد حوزه و کارشناس مهدویت گفت وگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

همراهی شور و شعور در عزاداری های حسینی چقدر در ختم شدن این سوگواری ها به سبک زندگی منتظرانه اثر دارد؟

ایام عزاداری سیدالشهداء(ع) دوره تربیتی برای نسل منتظر است به این تعبیر که جریان عاشورای حسینی دارای ظرفیت بسیار عظیمی است که می تواند نسل منتظر امروز را هم از جهت شور و هم شعور حسینی تربیت و تقویت کند.

شور حسینی به طور تام و تمام در مجالس بروز و ظهور دارد اما اینکه بعضاً گفته می شود برخی محافل و مجالس شور حسینی دارد اما فاقد شعور است، پذیرفته نیست. چراکه اساساً شور حسینی بدون درک و شعور حسینی ممکن نمی شود، یعنی این شعور در آن شور نهفته است اینکه برخی هیجانات را بخواهیم شور بنامیم صحیح نیست.

لذا این ظرفیت بالا ایجاب می کند که خطبا و خادمان اهل بیت(ع) نسل جوان را به این مسئله آگاه کنند که تربیت نسل منتظر رزق اصلی رزق سفره های حسینی در محرم است.

عاشورای حسینی چه آموزه هایی برای تربیت نسل منتظر و زمینه ساز ظهور دارد؟

امام حسین(ع) در تبیین اهداف قیام عاشورا می فرمایند: «همانا من برای اصلاح امت جدم رسول خدا(ص) قیام کردم». این اصلاح در جامعه امروز به ویژه نسل جوان نیز ضرورت دارد تا کژاندیشی ها و سوءرفتارها را کنار گذاشته و در مسیر صحیح قرار بگیریم.

این اصلاح از دو بعد برای امروز منتظران قابل بررسی است یکی تغییر رفتار و عمل و به کمال رساندن عمل و رفتار و دوم تغییر در اندیشه و فکر و به کمال رساندن این فکر و اندیشه بدین معنا که عزادار سیدالشهداء(ع) از شب اول عزاداری باید صرفاً به حضور در روضه و کسب ثواب و بخشش گناهان بسنده نکند (متاسفانه نوعا اینطور است).

این عدم اکتفا برای منتظران دولت موعود چه رهاوردی دارد؟

این حداقلِ حداقل هم نیست، تغییر در فکر و اندیشه یعنی از شب اول به کمتر از ظهور و ثبت شدن نام مان جزء یاران امام زمان(عج) راضی نباشیم اگر با این طرز فکر در دستگاه امام حسین(ع) ورود کنیم و آن را جدی بگیریم شب اول و دوم ما با هم فرق می کند و با رشد همراه است و سبب از دست رفتن بدرفتاری ها و کنار گذاشتن ضدارزش ها می شود.

اینها حداقل هایی دارد اما ما در آن گیر کرده ایم و نگاهمان به دستگاه سیدالشهداء(ع) صرف اشک ریختن و بخشش گناهان و گرفتن برات اجابت است.

آموزه های کاربردی عاشورای حسینی برای اصلاح سبک زندگی منتظران و نزدیک شدن به امام زمان(عج) چه مواردی است؟

در بررسی صفات منتظران، ایثار و ازخودگذشتگی از نخستین و مهمترین ویژگی ها است، عاشورا به ویژه دهه اول محرم که دوره فشرده تربیتی با نظارت سیدالشهداء(ع) است از جزئی ترین ارزش ها شروع می شود مثل سیراب کردن طفل در وهله نخست تا می رسد به مباحث بالای معرفتی مثل شهادت.

اگر حقیقت جریان عاشورای امام حسین(ع) را درک کنیم به تعبیر بزرگان از آن یعنی «قدر ثانی» می رسیم چراکه بهترین زمان برای تغییر مقدرات حتمی این فرصت است چنان که در روایات آمده دعا تقدیر حتمی را تغییر می دهد.

ما جای دیگری نداریم که ملائکه فوج فوج بیایند و برای حضار استغفار و دعا کنند این یعنی در روضه های حسینی همه چیز دست به دست هم می دهد تا دعا به اجابت برسد.

لذا اگر انسان به ویژه فرد جوان بامعرفت در این مجالس حضور یابد، می تواند مقدرات خویش را تغییر دهد برای همین هم جریان عاشورا به قدر ثانی شناخته می شود.

باید توجه داشت عاشورا مسیر پاکی و تطهیر است، در هر شب از عزاداری کوله بار سنگین گناهان از محب سیدالشهداء(ع) خریداری می شود چون بنا است یار امام عصر(عج) باشد و به کمتر از آن راضی نمی شود البته هر شب درجه ای می یابد و نهایتاً در شب عاشورا به اوج می رسد.

ملزومات حرکت به سوی ظهور از بستر عزاداری های حسینی چیست؟

برای این مهم باید در اندیشه و فکر خود تغییر ایجاد کنیم. اگر عامیانه به عاشورا بنگریم تغییری در ما رخ نمی دهد. چنان که در جریان انتظار هم، انتظار حداقلی آن است که حضرت حجت(عج) را دوست بداریم اما در عاشورا هر چه عمیق تر بنگریم، بهتر می توان اندیشه منتظرانه را اصلاح و تقویت کرد.

عرض ارادت به ساحت امام عصر(عج) نباید به کلام باشد چنان که در عاشورا چند هزار نامه عاشقانه برای امام حسین(ع) نوشته شد اما نهایتاً کوفیان چنان کردند که می دانیم ... آنها حتی امام حسین(ع) را به شهر راه ندادند و راضی به قتل امام زمان خود شدند.

از امام صادق(ع) روایت است که پس از ظهور، عده ای از منتظران بنام در عصر غیبت، چنان مقابل حضرت بقیه الله الاعظم(عج) می ایستند که گویی خورشیدپرست بوده اند.

بنابر این، نگاه امروز ما به عاشورای حسینی با انتظار زمینه ساز ارتباطی عمیق دارد. بررسی عواملی که سبب وقوع عاشورا و ایستادن چندین هزار نفر مقابل امام زمان و قتل ایشان شد، به منتظران کمک می کند تا در مسیر انتظار گام هایی را که باید، بردارند.

بهترین فرصت اصلاح در فکر و عمل منتظرانه دهه نخست ماه محرم است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟