سرنوشت خاکستری «رستاخیز»


سرنوشت خاکستری «رستاخیز»

«رستاخیز» احمدرضا درویش که سال هاست برای اکران با مانع روبروست حالا با مشکلی تازه به نام انتشار نسخه غیرقانونی در فضای مجازی روبروست.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : ماجرای عدم اکران فیلم های دارای پروانه ساخت و حتی پروانه نمایش در سینمای ایران، از آن موضوعاتی است که با وجود تلاش های درون سازمانی و برون سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنان هر از چندگاهی اخبار سینمای ایران را تحت الشعاع خود قرار می دهد. گرچه در سال های اخیر تعدادی از این فیلم ها با رایزنی های صورت گرفته بالاخره رنگ پرده را دیده اند اما همچنان آثاری در این لیست باقی مانده اند.

«رستاخیز» احمدرضا درویش یکی از این فیلم هاست که به نظر می رسد با وجود تلاش ها و رایزنی های چندساله، امیدی برای اکران در سینماها نداشته باشد. درویش که فیلم برداری رستاخیز را در مدت زمانی چندساله و با پروداکشنی بزرگ و حدود ۲۵۰ نوبت به پایان رساند، امید فراوانی به اکران آن داشت اما فیلم با وجود در اختیار داشتن پروانه نمایش، از نمایش بازماند.

فیلم به وقایع منتهی به عاشورا از زمان مرگ معاویه به می پردازد و درویش روایت خود را از دید فرزند زبیر برای مخاطب تعریف می کند. نکته ای که بعدا از موضوعات حساسیت برانگیز درباره رستاخیز شد و عده ای این روایت را شخصی و دارای اشکالاتی دانستند. از سوی دیگر مسایلی چون نمایش حضرت عباس(ع) بر آتش مخالفت با رستاخیز افزود. گرچه درویش پیش از ساخت فیلم خود فتاوی لازم برای نمایش چهره حضرت ابالفضل(ع) را از چندتن از مراجع تقلید دریافت کرده بود اما این هم کمکی به حل مشکلات نکرد.

ماجرای اکران رستاخیز در این سال ها به همین منوال بیم و امید گذشت. از انتقاد گاه و بی گاه درویش تا شکایت سازندگان فیلم به دیوان عدالت اداری و حکم غرامت میلیاردی وزارت ارشاد. اما حالا رخدادی تازه بار دیگر رستاخیز را در مرکز توجه رسانه ها قرارداده است.

در ایام عاشورای حسینی امسال، نسخه دوبله عربی فیلم در ابتدا در یکی از کانال های یوتیوب منتشر شد و بلافاصله از در سایر کانال ها و شبکه های مجازی کپی شد. از آن جا که فیلم منتشرشده در فضای مجازی کیفیت بالایی دارد به نظر می رسد از روی نسخه ای برداشته شده باشد که پیش از این در کشورهای عربی به نمایش درآمده است. پیش از این سازندگان فیلم بنابر آن چه بازگشت سرمایه عنوان کرده بودند، رستاخیز را با عنوان «القربان» در چند کشور عربی اکران کردند و حالا به نظر می رسد همین نمایش، مشکل ساز شده است. اما نگرانی بزرگ تر در روزهای آینده، انتشار فیلم با زیرنویس فارسی در سایت ها برای مخاطبان ایرانی خواهد بود که می تواند امید سرمایه گذاران فیلم برای کسب درآمد از مخاطب ایرانی را به طور کامل نابود کند. به همین خاطر امروز ۲۳ شهریورماه نشستی با حضور عوامل تهیه فیلم در معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی برگزار شد.

در این نشست پس از بررسی تحولات روزهای اخیر، تصمیماتی برای جلوگیری از تداوم انتشار نسخه عربی فیلم گرفته شد که از آن میان می توان به هماهنگی با وزارت امور خارجه برای تسهیل پیگیری های حقوقی در فضای بین المللی اشاره کرد. بنیاد سینمایی فارابی نیز صبح امروز شکایتی در این زمینه به دادسرای امور بین الملل تهران ارایه کرده است. از سوی دیگر «محمدمهدی طباطبایی نژاد» فردا یکشنبه ۲۴ شهریورماه در مرجع قضایی حضور می یابد تا نسبت به جلوگیری از انتشار فیلم روی پلتفرم های ایرانی پیگیری های لازم را صورت دهد.

حال باید دید این پیگیری ها تا چه اندازه می تواند مانع از تداوم انتشار فیلم در فضای مجازی شود؟ اما آن چه مهم تر خواهد بود لزوم تعیین تکلیف فیلم هایی است که با وجود در دست داشتن مجوزهای لازم، امکان اکران ندارند.

پایان پیام/14

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !