طرح پاییزه همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود


طرح پاییزه همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود

تهران - ایرنا - مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حمایت این موسسه از کتابفروشی‌ها در قالب طرح‌های فروش فصلی به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های آن یادآور شد: طرح پاییزه کتاب همزمان با هفته کتاب در سراسر کشور برگزار می‌شود.

محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته (۱۶ شهریور) طی حکمی نیکنام حسینی پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب را به عنوان دبیر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی منصوب کرد و در خلال احکامی جداگانه اعضای شورای سیاستگذاری این دوره از هفته کتاب را نیز معرفی کرد. هفته کتاب معمولا در سومین هفته آبان و همزمان با روز ملی کتاب و کتابخوانی (۲۴ آبان) در کشور برگزار و طی آن برنامه های مختلفی از جمله حضور نویسندگان و مترجمان در کتابفروشی ها برای دیدار با مخاطبان تدارک دیده می شود.

تحقق شعار وزارت ارشاد، ایران؛ فقط تهران نیست

حسینی پور درباره کم و کیف اقدامات و فعالیت‌های انجام شده برای برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در گام بیست و هفتم به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مهمترین اقدامات و فعالیت های موسسه خانه کتاب در سال جاری گام برداشتن در مسیر تحقق شعار ایران؛ فقط تهران نیست از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استوار شده که در تمام رخدادها و رویدادهای فرهنگی هنری این اصل بر پیشانی نوشت فعالیت ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برای برگزاری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی نیز در کنار تمام فعالیت ها تلاش می‌کنیم محوریت بخشی از برنامه‌ها را بر پاسداشت مفاخر فرهنگ و ادب کشور قرار دهیم. افرادی که با وجود طبعی بلند و قریحه ای نخبه گرا به سبب دور بودن از پایتخت و تمرکز فعالیت‌های رسانه‌ای برای عموم مردم کمتر شناخته شده هستند. در قالب هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برای معرفی بیشتر این مفاخر فرهنگ و ادب به مخاطبان یار مهربان برنامه های متنوعی را تدارک دیده ایم.

ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی؛ سرمایه گذاری فرهنگی است

حسینی‌پور با اشاره به آنکه برداشتن هر گامی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در حقیقت نوعی سرمایه گذاری فرهنگی در مسیر تعالی فرهنگ جامعه به شمار می رود تصریح کرد: در همین راستا برگزاری برنامه های مختلفی مانند طرح های فصلی و یا هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گام‌هایی به شمار می روند که هدفشان از یک سو تلاش برای رشد سرانه مطالعه در کشور و از سوی دیگر همراهی هرچه بیشتر نسل های مختلف جامعه با یار مهربان و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

همراهی طرح پاییزه با هفته کتاب در گام بیست و هفتم

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به برگزاری طرح های فصلی با هدف تزریق یارانه حمایتی به مصرف کنندگان یار مهربان یادآور شد: این طرح ها، به شکل بی واسطه و مستقیم یارانه های حمایتی حوزه نشر را در اختیار کتابفروشان و مخاطبان اصلی آنها یعنی دوستداران و علاقمندان حوزه یارمهربان قرار می دهد.

وی افزود: طی چند سال اخیر برگزاری طرح های فصلی باعث ارتقای کمی و کیفی اقتصاد نشر از یک سو وافزایش سرانه مطالعه در جامعه شده است. امسال نیز بنا داریم همزمان با برگزاری هفته کتاب در گام بیست و هفتم و با هدف ادامه روند مستمر اجرای طرح های فصلی؛ طرح پاییزه کتاب را نیز همزمان با این هفته در سراسر کشور برگزار کنیم.

تخفیف یکسان برای کتاب های تالیف و ترجمه

حسینی‌پور درباره تغییراتی که ممکن است در برگزاری طرح پاییزه کتاب صورت گیرد گفت: طی رایزنی ها و کار مطالعاتی و پژوهشی، همچنین نظرخواهی از جامعه کتابفروشان و فعالان حوزه نشر متوجه خواسته آنها مبنی بر یکسان سازی تخصیص یارانه به کتاب های تالیفی و ترجمه شده ایم.

وی ادامه داد: با اتکا به بررسی‌ها و خروجی پویش ها و اقدامات کارشناسان به این نتیجه رسیده‌ایم که اختصاص دو نرخ یارانه‌ای برای کتاب‌های تألیفی و ترجمه آن گونه که در ابتدای این مسیر آن را پیش‌بینی کرده بودیم موفق نبوده و به همین سبب در حال بازنگری و تغییراتی در این حوزه برای اجرایی کردن آن طی طرح پاییزه کتاب یا طرح های آتی حمایتی خانه کتاب خواهیم بود.

انتخاب میان تالیف و ترجمه به عوامل متعددی باز می گردد

حسینی‌پور تصریح کرد: هدف برنامه های فرهنگی- هنری که زیر نظر موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود؛ همراهی جامعه ایران به سمت انس بیشتر با یار مهربان و فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. با این رویکرد تفاوتی میان آثار تألیفی و ترجمه نیست. هرچند توجه و تمرکز تمام طرح ها و برنامه های معاونت فرهنگی و موسسه خانه کتاب در راستای پاسداشت مولفانی است که در کنار دیگر همکاران خود در حوزه ترجمه تلاش می‌کنند قلم ایرانی را با فرهنگ ادبیات شناخته شده و منطبق بر تاریخ فرهنگ و تمدن کشور به مخاطبان ارائه دهند.

انتخاب آثار به خواست، ذوق، سلیقه، نگرش و نیازهای مخاطبان یار مهربان وابسته است، به این دلیل عده ای به سمت آثار تالیفی حرکت می کنند و عده ای به سمت آثار ترجمه شده می روند.

به گفته مدیرعامل خانه کتاب در برخی حوزه‌های مورد نیاز مخاطبان آثار ترجمه شده کیفیت و تعدد بیشتری از آثار تالیفی دارند. باید امید داشت در آینده با تغییر و افزایش فعالیت نویسندگان برای جبران برخی کاستی ها در این حوزه، شاهد استقبال بیشتر عموم مخاطبان و دوستداران کتاب به آثار تالیفی نسبت به آثار ترجمه شده باشیم.

تبدیل خواندن کتاب به لذت

مدیرعامل خانه کتاب در پایان خاطر نشان کرد: معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی طی نخستین جلسات برای برگزاری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند تبدیل خواندن کتاب به لذت به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های معاونت فرهنگی و بازوی اجرایی آن در حوزه کتاب یعنی موسسه خانه کتاب شمرده می شود و ما نیز در راستای نهادینه کردن این مهم تلاش می کنیم تا برنامه‌ها و اقدامات متنوعی را در برگزاری دوره بیست و هفتم هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و طرح پاییزه کتاب اجرا کنیم.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمندکردن یارانه نشر طرح های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد؛ در این طرح ها کتابفروشی ها می توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از بعدا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند.

بر اساس آمار خانه کتاب، طی ۱۰ دوره ای که این طرح برگزار شده، در مجموع ۹۸ میلیارد تومان کتاب فروخته شده که از این میزان حدود ۲۰ درصد یارانه ای بوده که وزارت ارشاد به کتابفروشی ها داده و بقیه سهم خود خریدار کتاب بوده است. همچنین به طور متوسط در هر دوره ۸۰۰ کتابفروشی در طرح مشارکت کرده اند و هر بار ۲۵۰ هزار خرید صورت گرفته است؛ در مجموع هم چهار میلیون و ۱۸۰ هزار جلد کتاب طی این طرح ها فروخته شده است.

طرح تابستانه کتاب ۹۸ از ۲۵ تیر در شهرستان ها و از ۲۷ تیر تا سوم مرداد در تهران اجرا شد. بر اساس این طرح، هر فرد می توانست با اعلام کد ملی خود به کتابفروشی های مشارکت کننده در طرح، تا ۱۲۰ هزار تومان کتاب بخرد و برای کتاب های تالیفی ۲۵ و برای کتاب های ترجمه ۱۵ درصد تخفیف دریافت کند.

طرح تابستانه کتاب ۹۸ با شعار کتاب، همنشین دلنشین در ۳۱ استان و با مشارکت ۶۲۸ کتابفروشی اجرا و در این مدت ۳۸۴ هزار و ۱۳۱ نسخه کتاب توسط ۹۸ هزار و ۷۶۵ نفر خریده شد. بر اساس آمار با پایان یافتن این طرح در بازه زمانی ۱۰ و ۸ روزه در استان ها و شهر تهران ۱۱ میلیارد و ۵۰۸ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۵۲۵ تومان کتاب به فروش رفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن