شوک پهپادی به بازار انرژی؛ جهش 18 درصدی قیمت نفت/ چراغ سبز ترامپ برای استفاده از ذخایر استراتژیک نفت/ دلار به 11 هزار تومان نزدیک شد/ یورو و یوآن جایگزین دلار شدند


شوک پهپادی به بازار انرژی؛ جهش 18 درصدی قیمت نفت/ چراغ سبز ترامپ برای استفاده از ذخایر استراتژیک نفت/ دلار به 11 هزار تومان نزدیک شد/ یورو و یوآن جایگزین دلار شدند

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نماگر بورس عقب نشینی کرد، بازار اوراق مسکن؛ چله سرد در بازار «تسه»، طلای سیاه احتمالا یکصد دلار خواهد شد، وزیر انرژی عربستان کاهش 50 درصدی تولید نفت را تایید کرد، آیا طلا به سمت کاهش بیشتر قیمت پیش می‌رود؟، قیمت گوشت مرغ کاهش می‌یابد و پزشکان باید از ابتدای مهر کارتخوان نصب کنند را در بر دارد.

شوک پهپادی به بازار انرژی؛ جهش 18 درصدی قیمت نفت/ چراغ سبز ترامپ برای استفاده از ذخایر استراتژیک نفت/ دلار به 11 هزار تومان نزدیک شد/ یورو و یوآن جایگزین دلار شدندتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نماگر بورس عقب نشینی کرد، بازار اوراق مسکن؛ چله سرد در بازار «تسه»، طلای سیاه احتمالا یکصد دلار خواهد شد، وزیر انرژی عربستان کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت را تایید کرد، آیا طلا به سمت کاهش بیشتر قیمت پیش می‌رود؟، قیمت گوشت مرغ کاهش می‌یابد و پزشکان باید از ابتدای مهر کارتخوان نصب کنند را در بر دارد.

نماگر بورس عقب نشینی کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با کاهش 2064 واحدی معادل 0.68 درصد به رقم ۳۰2 هزار و 395 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 11 واحدی به رقم ۳ هزار و 930 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 554 واحدی معادل 0.68 درصد به رقم ۸۱ هزار و 275 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 51 واحدی معادل 0.06 درصد، عدد ۸۵ هزار و 258 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 34 واحدی معادل 0.06 درصد به رقم ۵۷ هزار و 71 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 1674 واحد کاهش معادل 0.48 درصد را رقم زد و به سطح 346 هزار و 518 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 1712 واحد کاهش معادل 0.77 درصد به رقم 220 هزار و 577 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 3248 واحد کاهش معادل 0.53 درصد همراه بود و عدد 611 هزار و 334 واحد را به نمایش گذاشت.

شوک پهپادی به بازار انرژی؛ جهش 18 درصدی قیمت نفت/ چراغ سبز ترامپ برای استفاده از ذخایر استراتژیک نفت/ دلار به 11 هزار تومان نزدیک شد/ یورو و یوآن جایگزین دلار شدند

بازار اوراق مسکن؛ چله سرد در بازار «تسه»

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 (تسه9610) روز گذشته با افت حدود یک درصدی با قیمت 41 هزار و 327 تومان معامله شدند. حدود چهار ماه است که اوراق مزبور در کانال 40 هزار تومان و حتی پایین‌تر نوسان می‌کنند و با سرمای معاملاتی جدی مواجهند. جهش قیمت‌ها در بازار مسکن از دو مسیر بر بازار تسه‌ها اثرگذار شد و قیمت آنها را به کمترین سطوح تاریخی خود رساند. اولا رشد شتابان بهای املاک باعث افت محسوس دادوستدها یا به عبارتی رکود معاملاتی در این بازار شده که طبیعتا افت تقاضای وام را نیز به همراه داشته است. ثانیا عدم تطابق سقف تسهیلات مسکن با افزایش قیمت مسکن باعث کاهش شدید جذابیت تسه‌ها شده است. به‌طوری که مثلا با قیمت متوسط ملک در تهران، بیش از ۱۰ متر نمی‌توان به کمک وام خریداری کرد.

شوک پهپادی به بازار انرژی؛ جهش 18 درصدی قیمت نفت

رویترز گزارش داد که قیمت معاملات آتی نفت خام برنت در بازار سنگاپوز در آغاز معاملات روز دوشنبه با 18 درصد افزایش به 71 دلار و 95 سنت افزایش یافته است. قیمت نفت خام برنت طی روزهای گذشته حدود 60 دلار بوده است. شبکه سی ان بی سی نیز گزارش داد که قیمت نفت «وست تگزاس اینترمدیت»(WTI) نیز 14 درصد افزایش یافته است. رویترز علت این افزایش ناگهانی را حملات پهپادی نیروهای انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی خوانده است و نوشته است که در نتیجه این حملات 5 درصد عرضه نفت به بازارهای جهانی کاهش یافته است.

چراغ سبز ترامپ برای استفاده از ذخایر استراتژیک نفت

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: به خاطر حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی کهممکن است رویقیمت نفت تاثیر داشته باشد من مجوز استفاده از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را در صورت نیاز صادر کرده ام. به اندازه ای که بازارها نفت کافی داشته باشند.

طلای سیاه احتمالا یکصد دلار خواهد شد

رویترز روز یکشنبه پیش‌بینی کرد در صورتی که عربستان نتواند در پی حملات پهپادی به تاسیسات نفتی‌اش میزان عرضه را طبق روال سابق از سر بگیرد، بهای این حامل انرژی ممکن است به یکصد دلار نیز برسد.

وزیر انرژی عربستان کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت را تایید کرد

عبدالعزیز بن سلمان که اخیرا با برکناری خالدالفالح بر صندلی وزارت انرژی عربستان تکیه زده، بامداد یکشنبه رسما توقف ۵۰ درصد از تولید نفت این کشور در اثر عملیات پهپادی نیروهای مقاومت علیه تاسیسات نفتی شرکت آرامکو را تایید کرد. وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که حملات پهپادی نیروهای مقاومت به ۲ مورد از تاسیسات نفتی آرامکوی سعودی باعث شده ۵.۷ میلیون بشکه در روز، یا حدود ۵۰ درصد از کل تولید غول نفتی عربستان، متوقف شود. نیروهای مقاومت حوثی مسئولیت این حملات را به عهده گرفته‌اند. انفجارهای ناشی از این حملات یک پالایشگاه بزرگ نفتی در شهر ابقیاق، در استان نفت‌خیز شرقی این کشور و یک تاسیسات نفتی دیگر در میدان نفتی خریص، را به لرزه درآورد و باعث ایجاد شعله‌های بزرگ آتش شد که تا ساعت‌ها به این تاسیسات آسیب رساند.

آیا طلا به سمت کاهش بیشتر قیمت پیش می‌رود؟

فعالان بازار جهانی طلا این هفته منتظرند ببینند آیا طلا موفق خواهد شد مرز ۱۵۰۰ دلار را حفظ کند یا به سمت کاهش بیشتر قیمت پیش می‌رود. به گزارش ایسنا، اگرچه بازار جهانی طلا هفته گذشته از نظر فنی همچنان در روند صعودی قرار داشت اما همچنان که تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی امن ضعیف می‌شود، بدبینی به تدریج در میان فعالان بازار رسوخ می‌کند. هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات روز جمعه بازار آمریکا هفت دلار و ۹۰ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش داشت و در ۱۴۹۹ دلار و ۵۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۱ درصد کاهش ثبت کرد که سومین کاهش هفتگی متوالی بود. برخی از تحلیلگران اظهار کرده‌اند زمینه برای کاهش بیشتر قیمت طلا در معاملات هفته جاری وجود دارد زیرا بعید است بانک مرکزی آمریکا انتظارات در زمینه تسهیل سیاست پولی را برآورده نکند. به گفته رایان مک‌کی، استراتژیست کالا در شرکت "تی دی سکیورتیز"، مجموعه آمار اقتصادی اخیر و کاهش تنشهای تجاری، به بانک مرکزی آمریکا فضای بیشتری برای اتخاذ موضع خنثی در برابر سیاست پولی بخشیده است. با این حال مک‌کی افزود که انتظار دارد قیمت طلا همچنان در محدوده ۱۵۰۰ دلار بماند.

یک مقام مسئول: قیمت گوشت مرغ کاهش می‌یابد

مهدی یوسفخانی با اشاره به اینکه ماهانه در کشور ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌ها انجام می‌شود، اظهار داشت: این در حالی است که مصرف مرغ در کشور بین ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون قطعه است. وی افزایش عرضه نسبت به تقاضا را سبب کاهش قیمت مرغ دانست و گفت: هم اکنون قیمت مصوب مرغ در بازار ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است که با افزایش عرضه در روزهای آینده، ​ قیمت مرغ به کمتر از قیمت مصوب خواهد رسید. رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، با بیان اینکه کاهش قیمت مرغ به کمتر از قیمت مصوب به زیان تولید کننده خواهد بود، ادامه داد: باید صادرات این محصول افزایش یابد تا علاوه بر نیاز بازار، تولید کننده نیز متضرر نشود. یوسفخانی با اشاره به کاهش تقاضا در این فصل گفت: قیمت جوجه یک روزه نیز به ۱۴۰۰ تومان رسیده است که البته تولید کنندگان جوجه یک روزه منتقد این قیمت هستند.

یارانه شهریورماه سه شنبه واریز می‌شود

یکصدو سومین مرحله واریز یارانه نقدی خانوار روز سه شنبه هفته جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. براین اساس یارانه نقدی 45 هزار 500 تومانی برای هر نفر ساعت 24 روز سه شنبه 26 شهریور واریز خواهد شد و بامداد روز چهارشنبه قابل برداشت است.

دلار به ۱۱ هزار تومان نزدیک شد

روز گذشته، نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، ۱۱۲۰۰ تومان بود و در مقابل هر اسکناس دلار آمریکا به قیمت ۱۱۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این نرخ نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان ارزان‌تر می‌باشد. همچنین هر اسکناس یورو در معاملات امروز، به قیمت ۱۲۵۰۰ تومان خریداری شد و به نرخ ۱۲۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. یورو نسبت به روز شنبه، ۵۰ تومان کاهش داشت. دلار که از اواسط هفته گذشته پس از برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و از حامیان اصلی فشار حداکثری علیه ایران، افت نزدیک به ۳۰۰ تومان را تجربه کرد، دیروز نیز با تداوم خوش‌بینی به فضای سیاسی به حرکت نزولی خود ادامه داد.

پزشکان باید از ابتدای مهر کارتخوان نصب کنند

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه پزشکان باید از ابتدای مهر کارتخوان نصب کنند، گفت: شهروندان در صورت مشاهده تخلف، مراتب را به شماره تماس ۱۵۲۶ اطلاع دهند. علی رستم‌پور با اشاره به ضرورت عمل به تکالیف قانونی از سوی مؤدیان عنوان کرد: صاحبان مشاغل مذکور از ابتدای مهر ماه ملزم به نصب و استفاده از پایانه فروش هستند و در صورت عدم نصب و استفاده، مشمول جریمه خواهند شد. مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون سپاری سازمان امور مالیاتی گفت: بر اساس بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸، صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ جاری بوده‌اند.

روسیه هیچ وامی به دلار نمی‌گیرد/ یورو و یوآن جایگزین دلار شدند

وزارت مالی روسیه اعلام کرد که روسیه در ادامه امسال و کل ۲۰۲۰، هیچ وامی را به دلار آمریکا دریافت نخواهد کرد و به جای آن به دریافت یورو و یوآن رو خواهد آورد. آنتوان سیلوانوف، وزیر مالی روسیه، گفت: ما با ارزهایی غیر از دلار آمریکا وام خواهیم گرفت. او اضافه کرد روسیه در سال ۲۰۱۹ دیگر وام نخواهد گرفت. سیلوانوف گفت: ما امسال در نظر نداریم وام ارز خارجی دیگری دریافت کنیم. ما طبق برنامه‌ای که داشتیم و حتی بیشتر از آن وام دریافت کرده‌ایم. سال بعد احتمالا وام‌های ما نه تنها به یورو، بلکه به یوآن چین خواهند بود. در ماه مارچ روسیه اوراق قرضه یورویی به ارزش ۲.۷ میلیارد دلار با موعد باز پرداخت ۲۰۳۵ منتشر کرد. مسکو همچنین در نظر دارد در همکاری با پکن برای کاهش وابستگی به دلار، برای اولین بار اوراق قرضه یوآنی منتشر کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن