استقرار حاکمیت ملی در سوریه


استقرار حاکمیت ملی در سوریه

شفقنا- روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود نوشت، قرار است اجلاس مشترک روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه امروز به میزبانی رجب طیب‌ اردوغان در ترکیه برپا شود. بررسی آخرین وضعیت سوریه و گامهای لازم بعدی برای استقرار ثبات و امنیت در این کشور جنگ‌زده در صدر دستور کار اجلاس سران است ولی محورهای مهم دیگری هم در این […]

استقرار حاکمیت ملی در سوریه

شفقنا- روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود نوشت، قرار است اجلاس مشترک روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه امروز به میزبانی رجب طیب‌ اردوغان در ترکیه برپا شود. بررسی آخرین وضعیت سوریه و گامهای لازم بعدی برای استقرار ثبات و امنیت در این کشور جنگ‌زده در صدر دستور کار اجلاس سران است ولی محورهای مهم دیگری هم در این فهرست قرار دارد که به نحوه تعامل مثلث ایران، روسیه و ترکیه در سایر زمینه‌ها بازمی‌گردد.
در این میان «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، جنگ در سوریه را پایان یافته ارزیابی کرده و گفته است که علیرغم وجود کانونهای بحران در ادلب و شرق فرات که از حاکمیت دولت دمشق خارج است، جنگ در سوریه پایان یافته و باید با تشکیل کمیته بازنویسی قانون اساسی برای حال و آینده سوریه برنامه‌ریزی شود. لاوروف پیش‌بینی کرده که بازنویسی قانون اساسی توسط خود سوریها و همکاری معارضان با دولت سوریه و با کمک سازمان ملل صورت می‌گیرد.
در این زمینه نکات مهمی وجود دارد که غفلت از آنها می‌تواند زمینه‌ساز دور جدیدی از مسائل و مشکلات را برای مردم ستمدیده و جنگ‌زده سوریه فراهم آورد.
۱- دشمنان مردم سوریه با وارد کردن تروریستهای اجاره‌ای به خاک سوریه برای چندین سال به شرارت و جنایت پرداختند ولی در نهایت، خود را به عنوان «دوستان مردم سوریه» معرفی کردند و تلاش می‌کردند که آنچه از طریق شرارت و جنایت نتوانستند بر مردم سوریه تحمیل کنند، از طریق اظهار دوستی و فریب دادن مردم سوریه، به دست آورند.
۲- مشکل اصلی امروز سوریه ضرورت و فوریت هر اقدامی برای تسری دادن و احیای حاکمیت ملی سوریه به سرتاسر این کشور است که از هرگونه فرصت نقش‌آفرینی توسط باقیمانده تروریستهای اجاره‌ای و اربابان آنها را به کلی جلوگیری نماید و حاکمیت دولت دمشق را بر کلیه سرزمینهای متعلق به این کشور فراهم سازد. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که امروزه آمریکا و رژیم سعودی همچنان تلاش می‌کنند تا در ادلب و شرق فرات به هر قیمت ممکن حضور نامبارک تروریستهای اجاره‌ای را حفظ کنند و مانع استقرار ارتش سوریه در نقاط مرزی با ترکیه و عراق شوند.
۳- گرچه موضوع تشکیل کمیته بازنویسی قانون اساسی جدید سوریه اهمیت دارد. ولی هیچ‌کشوری نباید به خودش اجازه دهد به جای مردم و دولت سوریه تصمیم بگیرد و به جای آنها سخن بگوید. تجربه‌های تلخ گذشته در مورد نقش‌آفرینی برخی دشمنان مردم سوریه که از طریق مذاکرات ژنو ۱ و ژنو ۲ به جای مردم سوریه و در غیاب دولت سوریه سخن گفتند و تصمیم گرفتند، هرگز نباید فراموش گردد. بعلاوه اگر قرار است از معارضان دولت سوریه نیز دعوتی در این زمینه به عمل آید، حتماً باید حساب جنایتکاران جنگی و کسانیکه دستشان به خون مردم مظلوم سوریه آغشته است، از این میان جدا شود. بعلاوه هرگز تروریستهای اجاره‌ای که از ۸۵ کشور جهان در سوریه حضور داشتند و اساساً سوری نبودند، از این گردونه حذف و کنار گذاشته شوند. عناصر سوری هم که در حق ملت سوریه خیانت و جنایتی روا داشته‌اند، در موقعیتی نیستند که برای حال و آینده سوریه تصمیم بگیرند.
نکته مهمتر آنکه حتی حامیان خارجی سوریه هم نباید فراتر از کمک، نقشی برای خود قائل باشند و برای نقش‌آفرینی و دخالت در فرآیند سیاسی – اجتماعی حال و آینده سوریه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم کوچکترین حقی برای خودشان قائل باشند.
۴- موضوع مهم دیگر بازی رسوای بیگانگان در سوریه است که هنوز هم علیرغم تحمل شکست و ناکامی محرز در سوریه و عراق، از شرارت و جنایت علیه مردم سوریه دست برنداشته‌اند. گزارش‌های موثقی وجود دارد که آمریکا، عربستان و برخی کشورهای اروپائی از جمله فرانسه و انگلیس تلاش می‌کنند با سوء‌استفاده از مهره‌های خود به ناامنی و بی‌ثباتی در شرق فرات و ادلب ادامه دهند. تحرکات مشکوک در شرق سوریه و بازی با کردها و عشایر منطقه، اگرچه تازگی ندارد ولی تلاش مذبوحانه‌ای است که بازیگران رسوا می‌خواهند از طریق عشایر منطقه برای ایجاد و گسترش دور جدیدی از بحران در شرق سوریه، زمینه‌سازی کنند. پیشروی ارتش سوریه به سوی مرزها و استقرار کامل آنها به ویژه در منطقه «بوکمال»، پیام روشنی برای بازیگران رسوا دارد و به آنها می‌فهماند که دمشق نمی‌خواهد قبل از استقرار کامل و اطمینان‌بخش حاکمیت در سراسر مرزها به سرکوب قطعی و برگشت‌ناپذیر تروریستها، تمرکز خود را به مسائل مهم دیگر اختصاص دهد. این بدان معنی است که استقرار حاکمیت ملی بر سراسر خاک سوریه، اولویت نخست برای دمشق محسوب می‌شود.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...