تغییر لباس دانش‌آموز اجباری نیست


تغییر لباس دانش‌آموز اجباری نیست

اوایل دهه 70 بود که مسئولان آموزش و پرورش تصمیم گرفتند تا رنگ روپوش دانش‌آموزان ابتدایی را تغییر دهند در آن سال‌ها فرم لباس دانش‌آموزان تک رنگ و اغلب رنگ‌های تیره مثل سیاه و سرمه‌ای بود. مسئولان آموزشی ابتدا رنگ طوسی کم رنگ را به‌عنوان رنگ جایگزین پیشنهاد دادند اما بتدریج رنگ‌های دیگری هم به فرم لباس مدارس راه یافت.

البته این پیشنهاد آنچنان هم برای خانواده‌ها جدی نبود، آنهایی که داشتند لباس فرم طوسی رنگ را می‌خریدند. آنهایی که نداشتند دانش‌آموزانشان مجبور بودند لباس‌های فرم سال گذشته‌شان را بپوشند. این اتفاق چند سالی در مدارس کشور اجرایی شد تا اینکه در اوایل دهه 80 مدیران مدارس تلاش کردند که رنگ روپوش‌ دانش‌آموزان را یکسان کنند. آنها حتی تولیدی و عرضه‌کننده‌هایی را برای خرید روپوش مدارس تعیین کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، خانواده‌ها هم مجبور به اجرای این تصمیم شدند، تا اینکه در سال‌های گذشته پای رنگ‌های صورتی، بنفش، نارنجی و قرمز هم به مدارس باز شد. رنگ‌هایی که با پایه دانش‌آموزان تغییر می‌کنند و خانواده‌ها مجبورند برای هر سال دانش‌آموزانشان طرح و رنگ متفاوتی بخرند. مدیران می‌گویند این رنگ‌ها برای ایجاد نظم و ترتیب ایجاد شده است، اما خانواده‌ها از این اجبار مدیران گله دارند و می‌گویند با توجه به شرایط اقتصادی این روزهایشان آنها پول چندانی برای هزینه‌های اینچنینی ندارند. این در حالی است که هزینه لباس فرم دانش‌آموزان دختر و پسر در مناطق مختلف متفاوت است. در سوی دیگر این مسئولان آموزش و پرورش هستند که هر ساله تکرار می‌کنند هیچ اجباری به خرید و پوشیدن لباس فرم در مدارس نیست، هر مدرسه‌ای این امر را اجباری کرده است به آموزش و پرورش اطلاع دهید تا این موضوع را پیگیری کنیم. این درحالی است که برخی خانواده‌ها در تماس با روزنامه ایران اعلام کردند که مدیران مدرسه هرساله لباس فرم مدرسه را تغییر می‌دهند، به آموزش و پرورش هم شکایت برده‌اند اما کسی به اعتراض آنها رسیدگی نمی‌کنند. مادر یکی از دانش‌آموزان پایه چهارم دبستان در تماسی با روزنامه درباره این موضوع اعلام می‌کند: «لباس فرم امسال پسرم با سال پیش آن هیچ تفاوتی ندارد و فقط رنگ لباس امسال روشن‌تر از پارسال است. همچنین لباس ورزشی سال گذشته پسرم سورمه‌ای بوده اما امسال گفتند باید لباس ورزشی آبی باشد. در این سه سالی که پسرم به مدرسه می‌رود سه دست لباس ورزشی نو از مدرسه خریدم و همه لباس‌ها هم سالم است اما مدیر مدرسه مخالفت می‌کند، می‌گوید لباس ورزشی امسال پایه چهارم باید آبی باشد. ما این هزینه را به سختی پرداخت کردیم اما واقعاً لازم است هر سال لباس و روپوش دانش‌آموزان تغییر کند. «او با تأکید بر اینکه مدیران هر سال برای هر موضوعی پول از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، اظهار می‌کند: «امسال مدیر مدرسه اعلام کرده که کتاب‌های ریاضی، علوم، اجتماعی و فارسی دانش‌آموزان سیمی شود و میان هر صفحه هم برگه آ-چار قرار دهیم. هزینه این کار هم 70هزار تومان است. ما حاضریم برای کتاب و انضباط فرزندانمان هزینه کنیم اما برای لباسی که سالم در خانه دارد چرا باید هزینه اضافی پرداخت کنیم. «مادر یک دانش‌آموز دختر پایه سوم ابتدایی هم درباره هزینه‌های جانبی مدرسه فرزندش می‌گوید: « پارسال لباس فرم مدرسه آبی روشن بود امسال آبی تیره است. به مدیر مدرسه گفتیم که ما لباس داریم هزینه نکنیم اما قبول نکرد.مجبور شدیم هزینه کنیم، در کنار این یک لیست به ما دادند که 10 مداد مشکی و 10 مداد قرمز و 10خودکار هم به مدرسه دهیم. برای خرید این وسایل به بازار رفتم و هر مداد مشکی 4 هزار و 500 تومان است.»

این گلایه‌ها در حالی از سوی خانواده‌ها مطرح می‌شود که مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اعلام می‌کند که هیچ مدرسه‌ای حق ندارد هر سال لباس فرم دانش‌آموز را تغییر دهد. زهرا مظفر تأکید می‌کند: ما بخشنامه ساماندهی لباس فرم دانش‌آموزان را تدوین و به استان‌ها ابلاغ کردیم. در بخشنامه جدید هیچ اجباری برای تغییر لباس فرم در هر پایه وجود ندارد و اتحادیه‌های صنف پوشاک هم باید تولیدی‌های را به مدارس معرفی کند که با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت لباس مدارس را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند. وی می‌افزاید: در بخشنامه جدید که به مدارس ابلاغ شده است تغییر رنگ و طرح روپوش تنها مربوط به پایه‌های اول، هفتم و دهم است و تغییر اجباری روپوش‌های دانش‌آموزان میان پایه غیرقانونی است. تغییر روپوش دانش‌آموزان میان‌پایه نیز به‌صورت کاملاً اختیاری و با موافقت اولیا انجام خواهد شد. البته در خرید لباس فرم خانواده‌ها نباید پولی را به مدرسه بدهند و این مبلغ به حساب تولیدی ریخته می‌شود.

به گفته وی، خانواده‌ها می‌توانند از مدارسی که به اجبار لباس فرم به دانش‌آموزان تحمیل می‌کنند به اداره آموزش و پرورش شکایت کنند در همین تابستان هم 4 هزار شکایت دانش‌آموزان را بررسی کردیم که 2 هزار شکایت مربوط به ثبت‌نام دانش‌آموزان بود. ما به تمام موضوعات رسیدگی کردیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس