شاخص‌های سلامت دهان و دندان کودکان 12 ساله زنجانی بهبود یافت


شاخص‌های سلامت دهان و دندان کودکان 12 ساله زنجانی بهبود یافت

زنجان - ایرنا - ارزیابی شاخص‌های بهداشت دهان و دندان در استان زنجان نشان می‌دهد که با اجرای برنامه‌های پیشگیری و درمانی، شاخص DMFT  در کودکان 12 ساله استان از 1.66 در سال 91 به 1.56 در پیمایش اخیر( سال 95 ) رسیده است که نشان دهنده تاثیر برنامه‌های اجرایی در سطح کشور و استان است.

کارشناس مسئول دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان روز دوشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: شاخص DMFT مجموع تعداد دندان‌های پوسیده، کشیده شده و ترمیم شده را در یک فرد نشان می دهد که امیدواریم در چند سال آینده این شاخص به یک برسد.

وی یادآوری کرد: این در حالی است که شاخص DMFT، سال ۹۱ در بین کودکان ۱۲ ساله سطح کشور، ۲.۹ و در آخرین پیمایش ۱.۸۴ بود که این استان نسبت به میانگین کشوری وضعیت خوبی داشته است.

دکتر مریم حسن زاده ماکویی افزود: توجه به افزایش سطح سلامت دانش آموزان به خصوص سطح سلامت دهان و دندان آنها نوعی سرمایه گذاری برای نسل های آینده محسوب می شود و در این ارتباط برنامه ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان مقطع ابتدایی از برنامه های مهم طرح تحول سلامت بوده که از سال ۹۴ در سطح کشور و استان اجرا شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته انجام حدود ۶۴ هزارو ۱۲۰ خدمت شامل ترمیم، فیشورسیلانت و سایر خدمات دندانپزشکی و ۲ مرحله وارنیش فلورایدتراپی به فاصله ۶ ماه با پوشش میانگین ۹۴.۲۴ درصد برای دانش آموزان انجام شده است.

حسن زاده ماکویی گفت: ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان برای کودکان زیر ۱۴ سال در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، روستایی و عشایری برای دارندگان دفترچه بیمه روستایی و مرکز شماره ۶ شهری زنجان از دیگر کارهای اثربخش انجام شده در این بخش است.

وی اظهار داشت: طرح بدون مشکل دندانی بودن دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ اجرا شد که حدود ۱۹ هزار و ۱۷۲ خدمت دندانپزشکی برای این پایه ارائه و در مجموع حدود ۶۳.۵ درصد از دانش آموزان این مقطع بدون مشکل دندانی شدند.

حسن زاده ماکویی افزود: در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ نیز این طرح ادامه خواهد یافت و علاوه بر پایه ششم شامل مقطع هفتم (دوره متوسطه اول) نیز خواهد شد.

وی اضافه کرد: ارائه خدمات دندانپزشکی در مناطق محروم استان توسط اتوبوس و کلینیک سیار دندانپزشکی از دیگر اقدامات معاونت بهداشتی بوده بطوری که در سال ۹۷ در ۱۷۶ روز کاری تعداد سه هزارو ۵۹۰ خدمت بصورت رایگان انجام شده است.

کارشناس مسئول دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان یادآور شد: خدمات دندانپزشکی انجام شده برای کل گروه های سنی در سال گذشته حدود ۱۵۶ هزارو ۶۴۴ خدمت و برآورد ریالی خدمات رایگان در سطح استان حدود مبلغ ۹ میلیارد تومان است.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس