طرح جامع شهری به دلیل عدم بازنگری به موقع، ناکارآمد است


طرح جامع شهری به دلیل عدم بازنگری به موقع، ناکارآمد است

سنندج - ایرنا - رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر سنندج گفت: با توجه به اینکه طرح جامع هر 10 سال یک بار بازنگری می‌شود و حین اجرا نیز شاهد رشد جمعیت و مهاجرت هستیم، از کارآمدی لازم برای مدیریت شهری برخوردار نیست.

مجید شاه ویسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از عدم اجرای مناسب طرح جامع شهری انتقاد کرد و اظهار داشت: با وجود اینکه افق طرح جامع پایان یافته است و ۱۰ سال از اجرای آن می‌گذرد اما طرحی‌ جدید تدوین و جایگزین یا برنامه قبلی بازنگری نشده است که همین عامل سبب شده این کار به درستی صورت نگیرد.

وی با اشاره به اینکه در بحث مسائل شهری انواع طرح‌های توسعه‌ای داریم، افزود: طرح جامع یکی از این مواردی است که در صورت اجرای صحیح، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد مدیریت و توسعه شهری داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج به رشد جمعیت این شهر از ۳۵۰ هزار نفر سال ۸۵ به ۴۱۸ هزار نفر در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: در یک دهه سرریز جمعیت جای خود را در شهر پیدا می‌کند و به واسطه ساخت و سازهای قانونی یا غیرقانونی، محلات و مناطق حاشیه‌ای به شهر ملحق می‌شوند.

شاه‌ویسی تاکید کرد: طرح جامع که بالاترین سند در بحث توسعه شهری است کمترین توجه به آن می‌شود و این در حالی است که به صورت مقطعی به تدریج شاهد اضافه شدن الحاقات به شهر هستیم.

وی با بیان اینکه ما طرحی برای تعاونی‌های مسکن نداریم بلکه تعاونی‌ها به شهرداری طرح ارائه می‌دهند، افزود: در تدوین طرح جامع در کنار متخصصان معماری و شهرسازی، به وجود جامعه شناس و متخصص علوم اجتماعی هم نیاز است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج یادآور شد: نمی‌توان جلوی مهاجرت و سیل جمعیت به شهر را گرفت اما می‌توان با برنامه ریزی مناسب، مانع از افزایش بی‌رویه حاشیه نشینی شد.

طرح جامع شهری طرحی بلند مدت است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری، کشاورزی، تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی‌های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهایی خط (ترمینال) و فرودگاه‌ها و بنادر و سطح لازم برای ایجاد تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آن‌ها تعیین می‌شود.

شهر سنندج با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۱۷ محله حاشیه است.

۷۳۵۵ / 3034

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی