نویسندگان لایحه قانون تجارت جدید حقوق تجارت را در نظر نگرفته اند


نویسندگان لایحه قانون تجارت جدید حقوق تجارت را در نظر نگرفته اند

معتمدی با اشاره به اینکه نویسندگان لایحه قانون تجارت جدید حقوق تجارت را در نظر نگرفته اند، گفت: این حقوق نهادمحور است و قواعد عمومی قراردادها در قانون تجارت نمی آید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «محمدجواد معتمدی» شب گذشته (یکشنبه 24 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره لایحه قانون تجارت به ارائه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه نویسندگان لایحه قانون تجارت جدید حقوق تجارت را در نظر نگرفته اند زیرا این حقوق نهادمحور است و قواعد عمومی قراردادها در قانون تجارت نمی آید، گفت: منطق حقوق تجارت مدرن این است که فرایند محور است اما نویسندگان این لایحه به پیش از سال 1311 بازگشته و محتوا داده و کلیات گفته اند.

کارشناس حقوقی و مدرس دانشگاه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه به مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان الهام شود که 41 ماده نخستین لایحه قانون تجارت جدید را حذف کنند زیرا آثار فاجعه باری خواهد داشت، افزود: در ماده 4 این لایحه مبنی بر اصل آزادی نکات قراردادها اصطلاح مباح اقتضایی آمده است که باید پرسید چند درصد قضات می دانند این اصطلاح چیست.

وی گفت: از فردا همین تبصره نان وکلا را در روغن می گذارد و هر قراردادی برای آنها بیاورند به دادگاه می برند و می گویند این خلاف مباح اقتضایی است.

کارشناس حقوقی و مدرس دانشگاه با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی ابتدا گروه حقوقیشان را می فرستند، افزود: در ماده 4 که تکرار ماده 10 قانون مدنی است به الزام شرعی اشاره شده که تاکنون در قاعده آمره کسی با آن مشکل نداشته و اکنون مشکل ایجاد شده است زیرا بر اساس آن افراد می توانند دادخواست بدهند که تسهیلاتی که از بانک گرفته اند بر اساس نظر بیشتر فقها باطل است.

معتمدی با تاکید بر اینکه این مسئله می تواند تعداد دعاوی را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی و در مواقع سکوت فتاوای معتبر داریم اما لایحه قانون تجارت جدید با تبصره ماده 4 خود این سکوت را شکسته است./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟