کتاب آرایی تذهیب یک جلد قرآن نفیس


کتاب آرایی تذهیب یک جلد قرآن کریم در گروه پژوهشی هنر‌های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد

کتاب آرایی تذهیب یک جلد قرآن نفیسبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آقای سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنر‌های سنتی پژوهشگاه امروز یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸ با اعلام این خبر گفت: این کار پژوهشی و هنری توسط آقای کیوان شجاعی هنرمند کارگاه نگارگری صورت گرفته است.
او با بیان این نکته که کتاب آرایی هنری ریشه دار در تاریخ کهن ایران است گفت: مشهور است که «مانی» کتاب دینی خود را با نقاشی‌هایی مزین به طلا آراسته است و، اما اوج این هنر را باید در دوران هنر پس از اسلام ایران جستجو کرد.
وی افزود: در این دوره کتاب قرآن جلوه گاه خلق هنر ناب بود و هر هنر‌مند نگارگری برای ابراز ارادت خالصانه خود به حق تعالی به تزئین کتاب قرآن می‌پرداخت و گاه در خلق یک اثر قرآنی هنر چندین هنرمند، چون خطاط، مذهب، جلد ساز و... تجمیع می‌گشت.
آقای شریف زاده تصریح کرد: در طول تاریخ ایران اسلامی هر چند کتاب آرایی قرآن با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است، اما هیچ گاه به فراموشی سپرده نشد و از این روست که امروزه ما با قرآن‌های بسیار روبرو هستیم که هر یک اثر بی بدیلی بشمار می‌روند و زینت بخش موزه‌های سراسر دنیا هستند.
رییس گروه پژوهشی هنر‌های سنتی گفت: با توجه به استفاده تکراری از طرح و نقوش در تذهیب و کمرنگ شدن اهمیت هنر کتاب آرایی در دهه‌های اخیر و اجرا نشدن طرحی جدید از جانب هنرمندان نیاز بر این می‌رفت که این طرح‌ها و گره‌ها با رعایت قوانین طراحی سنتی به شکلی نوین بکار گرفته شود تا در قالب یک جلد قرآن در گسترش و رواج کاربرد نقوش سنتی و همچنین باز خوانی کتاب آرایی قرآن مجید با تاکید بر ویژگی‌های اصیل هنر کتاب آرایی و رویکرد خلاقانه مفید باشد.
آقای شریف زاده افزود: باتوجه به اهمیت موضوع، اطلاعات مورد نیاز به روش اسنادی جمع آوری و در مواردی نیز با مشاهده نمونه‌های موجود و مصاحبه با استادان فن به نتایجی دست یافتیم که منجر به ارائه یک قرآن نفیس شد که شامل ۸ صفحه است.
وی ادامه داد: این صفحات عبارتند از عنوان، بسم الله، آغاز، سر سوره ها، اسامی آیات، دعای ختم، تقدیم، عطف، که بر روی کاغذ آهارِ مُهره شده با پودر طلای ۲۴ عیار، گواش و آبرنگ اجرا شده است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عجیب ترین جاده جهان را تماشا کنید!